بزرگ‌ترین خرده‌فروش آمریکا: آمازون از وال‌مارت پیشی می‌گیرد

بر اساس برآورد سال گذشته جی‌پی مورگان، شاخص جی‌ام‌وی آمازون با افزایش حدود ۴۱ درصد به ۳۱۶ میلیارد دلار رسید

اکنون آمازون قصد دارد از جایگاه رفیعش برای مبارزه با بحران اقلیمی استفاده کند - Ethan Miller/AFP

بر اساس تحلیل جدید موسسه جی‌پی مورگان، آمازون غول تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۲۲ از وال‌مارت پیشی می‌گیرد و جایگاه بزرگ‌ترین خرده‌فروش ایالات متحده را از آن خود می‌کند.

بنا به این گزارش، بر اساس شاخص صنعتی مهمی به نام حجم ناخالص کالا (جی‌ام‌وی) رشد آمازون در بازه سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ نسبت به رقیب اصلی‌اش در حوزه خرده‌فروشی «به طور چشم‌گیری سریع‌تر» بوده است.

بر اساس برآورد سال گذشته (۲۰۲۰) جی‌پی مورگان، شاخص جی‌ام‌وی آمازون با افزایش حدود ۴۱ درصد به ۳۱۶ میلیارد دلار رسید در حالی که رشد جی‌ام‌وی وال‌مارت ۱۰ درصد بوده است.

آمازون، علاوه بر فروشی که از طریق تارنمای اصلی خود دارد، همه‌چیز از نرم‌افزار تشخیص چهره گرفته تا فیلم‌های پرفروش هالیوودی فراهم می‌کند. در این گزارش به توانایی آمازون در «کسب‌وکارهای بزرگ و تا حدی بکر» و برنامه عضویت پرایم (amazon prime) این شرکت اشاره شده که تاکنون ۲۰۰ عضو جمع کرده است.

همه‌گیری (کووید‌ـ۱۹) نیز بیش از پیش به کسب‌وکار آمازون رونق داد زیرا تجارت الکترونیکی نقش پررنگی در زندگی بسیاری از مردم زندانی در خانه‌ها بازی کرده است. اکنون حدود ۳۹ درصد کل تجارت اینترنتی در اختیار این شرکت است، رقمی که در سال ۲۰۱۴ بیست‌و‌چهار درصد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمازون پنجمین شرکت پرکارمند جهان است و جف بزوس که در حال کناره‌گیری از مدیرعاملی این شرکت است ثروتمندترین مرد روی زمین است.

اما بار این رشد چشمگیر همواره بر دوش کارمندانش بوده است، شبکه‌ای پهناور از کارمندان تمام‌وقت و قراردادی که در جهان پراکنده‌اند. برخی کارکنان انبار و رانندگان این شرکت که کالاها را به دست مشتری می‌رسانند از تنبیه‌ها، بالا بودن مصدومیت‌ها و تحت مراقبت سامانه‌های فناوری قرار داشتن،  گفته‌اند و اینکه برای عقب نماندن از اهداف کاری تعیین‌شده ناچار شده‌اند به جای رفتن به دستشویی درون بطری ادرار کنند.

این برتری یافتن آمازون جزو اتفاقات عجیب و غریب دنیای اقتصاد است زیرا اغلب اوقات سودآور هم نبوده است. البته در سال‌های اخیر اصلا چنین نبوده است زیرا کسب‌وکار کمتر شناخته شده این شرکت در حوزه رایانش ابری هم پشتوانه قسمت اعظم اینترنت نوین شده است و به قوی‌تر شدن ترازنامه‌های این شرکت کمک کرده است. 

شرکت آمازون به دلیل آنکه در بسیاری از صنایع جایگاه بالادستی نیرومندی پیدا کرده است با چندین مورد شکایت هم مواجه شده است از جمله از سوی کتابفروشی‌ها که بهار امسال (۲۰۲۱) در شکایتی گروهی این شرکت را به تثبیت قیمت‌ها متهم کردند و نیز نگرانی در مورد حریم خصوصی در اثر استفاده از دوربین‌های مداربسته خانگی این شرکت و تبلیغ آن از طرف پلیس.

اکنون آمازون قصد دارد از جایگاه رفیعش برای مبارزه با بحران اقلیمی استفاده کند و میلیاردها دلار از سوی این شرکت و آقای بزوس خرج اقدام‌هایی در زمینه کاهش اثرات این بحران شده است. البته عده‌ای می‌گویند آمازون از رویارویی با مشکلات دردسرسازتر مانند همکاری با شرکت‌های تولید سوخت‌های فسیلی و حمایت از سیاستمداران منکر بحران اقلیمی خودداری کرده است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد