ایران و بحران کمبود برق؛ صادرات به عراق، واردات از جمهوری آذربایجان

در حالی که صادرات برق به عراق و افغانستان همچنان ادامه دارد، ایران از کمبود برق در داخل رنج می‌برد

ایران از آذربایجان برق وارد می‌کند - عکس از ایلنا

سخنگوی صنعت برق با اشاره به افزایش مصرف برق در فصل گرما و کمبود تولید اظهار داشت با سنکرون شدن خطوط انتقال برق مغان به شبکه برق جمهوری آذربایجان، واردات برق از این کشور آغاز شد و هم‌اکنون ۷۳ مگاوات برق از این خط انتقال به شبکه داخلی ایران تزریق می‌شود.

به گزارش ایرنا، مصطفی رجبی مشهدی ضمن تأکید بر اینکه واردات برق از این طریق تا ۱۳۰ مگاوات در ساعت پیک مصرف قابل افزایش است افزود هفته آینده که هفته گرم‌تری خواهد بود اوج نیاز (پیک) مصرف به ۶۰ هزار مگاوات افزایش می‌یابد که ایران تنها قادر به تولید ۵۴ هزار مگاوات آن است.

در حالی ایران از آذربایجان برق وارد می‌کند که خودش در حال صادرات آن به عراق، پاکستان و افغانستان است. گفته می‌شود حتی برنامه‌هایی نیز برای صادرات به عمان نیز وجود دارد.

طی هفته‌های اخیر قطعی و جیره‌بندی برق به یک معضل اصلی در ایران بدل شده است. درحالی‌که سایر کشورها صنایع و مصرف داخلی را بر صادرات ترجیح می‌دهند، در ایران دولت حاضر است به قیمت قطع برق صنایع داخلی، روند صادرات برق به عراق را حفظ کند.

به گزارش تجارت نیوز، محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به درآمد یک میلیارد دلاری ایران از محل صادرات برق به پاکستان، ترکیه، عراق و افغانستان، اظهار داشت ترکمنستان در زمستان به دلیل افت فشار گاز، صادرات گاز خود به ایران را قطع می‌کند، اما در ایران هر چند که صنایع نیازمند برق هستند اما صادرات به عراق همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروگاه‌های تولید برق ایران فرسوده است و طی سال‌های اخیر نیز به ظرفیت واقعی آن افزوده نشده است.

در همین رابطه، رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به افزایش مصرف برق به دلیل استفاده از وسایل خنک کننده در فصل گرما گفت: «بر این اساس در بهترین حالت حداکثر توان خروجی ما از آن ۷۳ هزار مگاوات، حدود ۵۰ هزار مگاوات است که با ۱۰ هزار مگاوات تولیدی در نیروگاه‌های برق‌آبی به ۶۰ هزار مگاوات می‌رسد؛ البته این ظرفیت وقتی به حداکثر می‌رسد که همه سدها پر بوده و همه واحدهای حرارتی نیز در مدار باشند.»

در همین رابطه و پیش‌تر، محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی، هشدار داد در صورت «افزایش نیاز کشور به برق بیشتر» و نبود «سرمایه‌گذاری لازم» برای تأمین برق از سال ۱۴۰۲ این صنعت با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد بود.

این اولین بار نیست که یک مقام رسمی در خصوص بحران برق هشدار می‌دهد، پیش‌ازاین نیز مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش اختصاصی خود درباره چشم‌انداز صنعت برق در ایران گفته بود، «چنانچه وزارت نیرو یا بخش خصوصی نتواند در سال حداقل ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید را وارد مدار کند، کشور در طول این مدت با بحران برق مواجه خواهد شد.» با توجه به بررسی‌های صورت گرفته این مرکز برای افزایش ۵ هزار مگاواتی تولید برق، سالیانه بالغ‌بر ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز است.

بیشتر از اقتصاد