اعتراض اورتگاس به سرکوب معترضان به حجاب اجباری

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییت خود از هشتگ چهارشنبه‌های سفید استفاده کرد

Photo: State Department

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حساب توییتر خود به احکام صادر شده برای زنان معترض به حجاب اجباری در ایران اعتراض کرد.

مژگان کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی به اتهام آنچه که اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشویق به فساد و فحشا خوانده شده، در مجموع به ۵۵ سال زندان محکوم شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل پیش از این، بازداشت کشاورز، آریانی و عربشاهی را محکوم کرده و آن را ادامه روند سرکوب فعالان زن توصیف کرده بود.

اورتگاس در صفحه توییتر خود نوشت: «ما رژیم ایران را به دلیل صدور حکم ۵۵ سال زندان برای فعالان زن معترض به حجاب اجباری در حالی که تنها گل رز پخش می‌کردند، محکوم می‌کنیم. ما از همه کشورها می‌خواهیم این تخلف بزرگ را محکوم کنند».

اشاره او به ویدئویی است که به مناسبت روز زن منتشر شد و این سه فعال زن را نشان می‌داد که بدون روسری در حال پخش کردن شاخه‌های گل بین مسافران زن در متروی تهران هستند.

قبل از محکومیت سرکوب زنان معترض به حجاب اجباری از سوی اورتگاس، مایک پومپئو با مسیح علی‌نژاد، بنیانگذار کمپین چهارشنبه‌های سفید و آزادی‌های یواشکی زنان، ملاقات کرده بود. وزیر امور خارجه آمریکا در این دیدار که بهمن‌ماه گذشته انجام شد، از علی‌نژاد به دلیل تعهد‌اش به دفاع از حقوق بشر تقدیر کرد.

رابرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توضیج این دیدار گفت: دولت آمریکا به دنبال تلاش برای حمایت از مردم ایران و وسعت دادن به صدای آنها دیدار وزیر امور خارجه به مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان را برنامه ریزی کرد. به گفته او هر دو کمپینی که تحت مدیریت علی‌نژاد قرار دارد برای ارتقاء به آزادی بیان زنان و مقابله با قوانین حجاب اجباری است که بیش از ۳ میلیون بازدید کننده در فضای مجازی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پالادینو همچنین بازداشت زنان در ایران به دلیل اعتراض به حجاب اجباری را محکوم کرد.

اورتگاس نیز در توییت خود از هشتگ چهارشنبه‌های سفید استفاده کرده که زنان ایرانی معترض به حجاب اجباری آن را برای ارسال فیلم‌ها به این کمپین به کار می‌برند.

این در حالی است که موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب اخیرا اعلام کرده بود، ارسال فیلم برای مسیح علی‌نژاد طبق ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی، ۱۰ سال حبس دارد.

امیر رئیسیان، وکیل مدافع این فعالان زن در گفت‌و‌گو با انصاف نیوز اعلام کرده که در صورتی نهایی شدن این احکام، برای هر یک از آنها اشد مجازات یعنی ۱۰ سال زندان قابل اجرا خواهد بود.