چند سناتور جمهوری‌خواه از بایدن خواستند توافق با ایران را به تصویب کنگره برساند

بر اساس این طرح، سنا می‌تواند هر طرحی برای بازگشت آمریکا به برجام را وتو کند

طرح پیشنهادی سناتور ران جانسون در صورت تصویب در سنا، اجرایی شدن هر توافقی میان آمریکا و ایران را مشروط به تصویب آن با اکثریت دو سوم آرای سنا خواهد کرد- Anna Moneymaker/Getty Images/AFP

گروهی از اعضای جمهوری‌خواه سنای آمریکا روز جمعه (۱۱ ژوئن) با تسلیم طرحی، خواستار آن شدند که هر توافق دیپلماتیکی با ایران برای مهار برنامه هسته‌ای تهران، به تایید کنگره برسد.

به گزارش نشریه پولیتیکو، در این لایحه که سناتور ران جانسون متولی آن بود، سنا درباره هر توافقی که دولت بایدن بخواهد برای بازگشت به برجام امضا کند، حق وتو خواهد داشت.

استدلال این سناتورها این است که هر توافقی در حکم یک معاهده خواهد بود، که مستلزم تصویب مجلس سنا است.

بنا بر این گزارش، جمهوری‌خواهان که یک‌صدا مخالف برجام هستند، چند بار کوشیده‌اند نگذارند دولت جو بایدن تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران را لغو کند.

دور ششم مذاکرات احیای برجام، که بسیاری از ناظران می‌گویند دور آخر خواهد بود، از روز شنبه (۱۲ ژوئن) در وین آغاز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ران جانسون گفت: «هر توافق بالقوه‌ای با ایران متضمن مخاطراتی است که بر کل کشور ما تاثیر می‌گذارد. برای امنیت آمریکا و صلح جهانی ضروری است که هر توافقی که بایدن با ایران امضا کند، در حکم معاهده تلقی شود و به تصویب سنای ایالات متحده برسد.»

جمهوری‌خواهان به دولت بایدن فشار می‌آورند که مسائلی جز برنامه هسته‌ای ایران را نیز در مذاکرات احیای برجام در وین مطرح کند، اما دموکرات‌ها می‌گویند چنین کاری رسیدن به توافق هسته‌ای را ناممکن خواهد کرد.

طرح پیشنهادی آقای جانسون در صورت تصویب در سنا، اجرایی شدن هر توافقی میان آمریکا و ایران را مشروط به تصویب آن با اکثریت دو سوم آرای سنا خواهد کرد. در سال ۲۰۱۵ که طرح مشابهی تصویب شد، برجام به تایید شصت نفر از کل یکصد نماینده سنا نیاز داشت.

به گزارش پولیتیکو برخی دموکرات‌ها هم به نیات ایران بدبینند. باب منندز، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا، به‌تازگی در مصاحبه‌ای گفت که فایل صوتی افشا‌شده محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، این سوال را پیش می‌آورد که اساسا ایرانی‌ها قابل اعتماد هستند یا نه. او گفت: «با چه چیزی توافق خواهند کرد و اجرایش می‌کنند؟»

هفته گذشته در پایان دور پنجم مذاکرات وین، عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین، گفت که دور بعدی مذاکرات وین «می‌تواند» دور پایانی باشد، اما «اعضای برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیم‌های سخت خودشان را بگیرند». این در حالی است که پیش از او، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، گفته بود اطمینان دارد در دور بعدی مذاکرات توافق حاصل خواهد شد.