میلیاردرهای آمریکایی چقدر مالیات می‌پردازند؟

با درز کردن فرار مالیاتی ثروتمندان، اداره مالیات آمریکا در باره اظهارنامه آنها تحقیق می‌کند

وارن بافت، جف بزوس و مایکل بلومبرگ، به‌رغم گزارش درآمد میلیاردی بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، نرخ مالیات واقعی خود را کمتر از یک‌ونیم درصد نگه داشتند-David Dee Delgado/Getty Images/AFP

به دنبال گزارش پرهیاهوی یک خبرگزاری تحقیقی، چارلز رتیگ، کمیسر خدمات درآمد داخلی [اداره مالیات آمریکا]، روز سه‌شنبه گفت، مقام‌های فدرال در حال بررسی درز چندین سال اظهارات مالیاتی شماری از میلیاردرها مانند ایلان ماسک‌اند.

پروبابلیکا گزارش درآمد و مالیات پرداخت‌شده برخی از ثروتمندترین آمریکایی‌ها، از جمله آقای ماسک، جف بزوس از آمازون، وارن بافت و مایکل بلومبرگ را منتشر کرد.

در این گزارش، این نشریه دریافت که میلیاردرها نسبت به میانگین ​​آمریکایی‌ها درصد به مراتب کمتری از درآمد خود را به دولت فدرال مالیات پرداخت می‌کنند.

این سازمان خبری گفت كه از منبع اطلاعات لورفته كه شامل اظهارنامه مالیاتی هزاران ثروتمند آمریکایی در مدت ۱۵ سال گذشته است، بی‌اطلاع است، اما خبرهای دریافتی را اطلاعات اداره مالیات آمریکابه اشتراک گذاشته است.

اطلاعات مالیاتی شهروندان محرمانه است و کارمندان اداره مالیات آمریکا به دلیل به اشتراک گذاشتن این اطلاعات ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

روز سه‌شنبه آقای رتیگ در جلسه پرسش به سناتورهای آمریکایی گفت: «من می‌توانم تایید کنم که تحقیقات درباره این ادعا که منبع درز اطلاعات آن مقاله از کارمندان اداره مالیات بوده است، در جریان است. همانطور که انتظار دارید پس از بررسی مقاله از کسانی که باید برای بررسی موضوع تحقیق می‌کردیم، تماس گرفتیم.»

پس از انتشار این گزارش، تحقیقات داخلی و خارجی در حال انجام است و افراد درگیر در این درز اطلاعات ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند. این اطلاعات به اف‌بی‌آی و دفتر دادستان ایالات متحده در واشینگتن دی‌سی ارجاع شده است.

آقای رتیگ گفت: «من نیز مانند هر آمریکایی دیگر در نگرانی از ماهیت حساس و خصوصی و محرمانه اطلاعاتی که اداره مالیات دریافت می‌کند‌، شریک هستم.» [وی افزود:] «اعتماد و اطمینان مردم به اداره مالیات لازمه درخواست از آن‌ها و الزامشان به ارائه اطلاعات مالی است.»

نمی‌توان به‌ سرعت نتیجه گرفت که آیا این اطلاعات از طرف کارمند اداره مالیات به بیرون درز کرده است یا اینکه یک گروه از خارج از این اداره به اظهارنامه‌های مالیاتی دسترسی داشته است.

جن پسکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، در واکنش به پرسشی درباره این درز اطلاعاتی گفت که دولت بایدن آن را «بسیار جدی» می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی روز سه‌شنبه در جلسه مطبوعاتی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «هرگونه افشای غیرمجاز اطلاعات محرمانه دولت توسط شخصی که به آن دسترسی دارد، غیرقانونی است و ما این را بسیار جدی می‌گیریم.»

خبر در جریان بودن تحقیق‌ها ساعاتی پس از انتشار گزارش پروپابلیکا اعلام شد. در گزارش این نشریه، آقای ماسک، مدیرعامل تسلا، که ثروتش در بازه پنج ساله بین ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به میزان ۱۳.۹ میلیارد دلار افزایش یافته است، با نرخ مالیات واقعی ۳.۲۷ درصدی تنها ۴۵۵ میلیون دلار مالیات پرداخت کرده است.

این نشریه اضافه کرده است که درآمد مشمول مالیات وی در این دوره پنج ساله ۱.۵۲ میلیارد دلار بوده است، اما آقای ماسک در سال ۲۰۱۸ مالیات بر درآمد فدرال را پرداخت نکرده است.

این نشریه گزارش داد که ۲۵ ثروتمند آمریکایی «از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ ثروت خود را ۴۰۴ میلیارد دلار افزایش دادند» اما در مجموع این آمریکایی‌ها در طول این پنج سال در کل مبلغ ۱۳.۶ میلیارد دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کردند که این رقم معادل نرخ واقعی مالیات تنها ۳.۴ درصدی است.

در مقایسه، میانگین ​​خانوارهای آمریکایی که سالانه حدود ۷۰ هزار دلار درآمد کسب می‌کنند، معادل ۱۴ درصد درآمدشان مالیات بر درآمد به دولت فدرال پرداخت می‌کنند. این تحلیل اضافه کرد که زوج‌هایی که بالاترین نرخ مالیات را دارند، با میانگین درآمد سالانه ۶۲۸۳۰۰ دلاری، ۳۷ درصد درآمد سالانه‌شان را به دولت فدرال مالیات می‌دهند.

وارن بافت، جف بزوس و مایکل بلومبرگ، به‌رغم گزارش درآمد میلیاردی بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، نرخ مالیات واقعی خود را کمتر از یک‌ونیم درصد نگه داشتند.

© The Independent

بیشتر از جهان