خالق مراد برقی درگذشت

پرویز کاردان از سرآمدان عرصه طنز در تلویزیون بود 

پرویز کاردان در سال ۱۳۵۶ از ایران خارج شد و هنگام مرگ، در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد‌ـ تصویر از یوتیوب نگاه کاردان

پرویز کاردان، هنرمندی که با شخصیت طنز «مراد برقی» در ذهن ایرانیان خاطره‌ساز شده بود، روز پنجشنبه ۲۰ خردادماه در سن ۸۴ سالگی درگذشت. پرویز کاردان در سال ۱۳۵۶ از ایران خارج شد و هنگام مرگ، در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد.

پرویز کاردان، نویسنده و کارگردان ایرانی، در سال ۱۳۱۶ در شیراز متولد شد. او از دانشکده هنرهای نمایشی لندن فارغ‌التحصیل شده بود و کار هنری خود را از سال ۱۳۳۸، با حضور در آثار و نمایش‌های تلویزیونی آغاز کرد ولی بعدها، به صحنه تئاتر نیز راه یافت. مخاطبان ایرانی او را با شخصیت طنز مراد برقی و آثاری همچون «سرکار استوار»، «عمو یادگار» و «مراد برقی و هفت دخترون» به خاطر دارند. او علاوه بر بازی، کارگردانی این کارها را نیز بر عهده داشت.

پرویز کاردان یکی از پیشکسوتان آثار نمایشی طنز در تلویزیون است. نخستین اثر نمایشی او با نام سرکار استوار از جمله آثار طنزی بود که در دوران خود مخاطبان بسیاری را جذب کرد، به‌طوری که هنگام پخش آن خیابان‌ها خلوت می‌شد. در این مجموعه، عبدالعلی همایون نقش استوار را بازی می‌کرد و خود کاردان هم مراد برقی بود. در واقع، ایده مجموعه «مراد برقی و هفت دخترون» از دل همین مجموعه سرکار استوار درآمده بود.

مراد برقی و صمد از جمله شخصیت‌های شیرین سرکار استوار بودند که بعدها بر اساس هرکدام، جداگانه و در قالب شخصیت‌های مستقل، آثار سینمایی و تلویزیونی ساخته شد. البته مراد برقی بعد از سرکار استوار یک بار دیگر هم در مجموعه «خانه به‌دوش» ظاهر شد و علاقه‌مندی مخاطبان به این شخصیت کاردان را ترغیب کرد که مجموعه مراد برقی و هفت دخترون را در سال ۱۳۵۳ بسازد.

قصه مراد برقی درباره مردی به نام جعفر است که هفت دختر دارد، نقش جعفر را ناصر گیتی‌جاه بازی می‌کرد و خود پرویز کاردان هم ایفاگر نقش مراد برقی بود. صندوقچه اشرفی، امیر ارسلان، سرکار استوار، اختاپوس، خانه‌ به‌دوش، آدم کاغذی، مرد اول و تابستان، تابستان از جمله آثار پرویز کاردان‌ هستند که خود او نیز در اغلب آن‌ها بازی می‌کرد.

پرویز کاردان، که یکی از سرآمدان عرصه طنز در تلویزیون بود، پس از خروج از ایران، دیگر امکان ادامه فعالیت در تلویزیون را نداشت و فقط گاهی در صحنه تئاتر ظاهر می‌شد. او روز پنجشنبه ۲۰ خرداد سال ۱۴۰۰ در سن ۸۴ سالگی در لس‌آنجلس دیده از جهان فروبست.

بیشتر از فرهنگ و هنر