التهاب عضلات قلب مردان جوان پس از ترزیق دوز دوم واکسن

مرکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرد بیشتر این موارد خفیف‌اند

بیش از نیمی از افراد ۱۲ تا ۲۴ سال که واکسن کرونا زدند دچار عوارض جانبی شدند‌ـ JACK GUEZ / AFP

التهاب عضلات قلب در مردان جوانی که دوز دوم واکسن فایزر و مدرنا را دریافت کرده‌اند بالاتر از انتظار بود. مرکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌های آمریکا اعلام کرد بیشتر این موارد خفیف‌اند و زود بهبود می‌یابند، اما بررسی‌ها برای شناسایی ارتباط احتمالی میان واکسن و التهاب قلب ادامه دارد.

یافته‌های بررسی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا نشان داد که تعداد زیادی از مردان جوان پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر و مدرنا دچار التهاب عضلات قلب شدند.

این مرکز روز پنجشنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) اعلام کرد در حال بررسی دلایل التهاب قلبی در مردان جوان است. پیش‌تر وزارت بهداشت اسرائیل نیز از احتمال ارتباط میان این بیماری و واکسن فایزر خبر داده بود. در اسرائیل، در میان بیش از ۵ میلیون فرد واکسینه‌شده، ۲۷۵ مورد میوکاردیت در فاصله دسامبر ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱ گزارش شد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرد در حال بررسی علل بروز التهاب‌های قلبی است اما هنوز نمی‌تواند به‌قطعیت اعلام کند که میان واکسن‌ها و موارد میوکاردیت یا پریکاردیت رابطه وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، برخی بیماران دچار التهاب عضلات قلب به بستری در بیمارستان نیاز داشتند، اما بیشتر آن‌ها بهبود یافتند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در روزهای گذشته نیز از التهاب قلبی مردان جوان پس از دریافت واکسن خبر داد اما در عین حال، تاکید کرد بیشتر موارد خفیف‌اند و بیماران زود بهبود می‌یابند.

در ادامه این گزارش آمده است بیش از نیمی از افراد ۱۲ تا ۲۴ سال که واکسن کرونا زدند دچار عوارض جانبی شدند، این در حالی است که کمتر از ۹ درصد از دوزهای تزریق‌شده به این افراد اختصاص یافته است.

دکتر تام شیمابوکورو، که مسئولیت نظارت بر ایمنی واکسن کرونا را در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا بر عهده دارد، روز پنجشنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) در جلسه کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا گفت: «ما به‌طور مشخص در این بخش با نبود تعادل مواجهیم.»

به گفته او، اکثر التهاب‌های قلبی به فاصله یک هفته پس از واکسیناسیون اتفاق افتاده است.

شیمابوکورو گفت: «ارزیابی‌ها نشان داده ۲۸۳ مورد التهاب قلبی بعد از دریافت دوز دوم واکسن در افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله دیده شده است که ۸۰ درصد آن‌ها مرد بوده‌اند.»

شرکت فایزر در پاسخ به ارزیابی‌های مرکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها، اعلام کرد از نتایج علمی این مرکز حمایت می‌کند اما «با توجه به تعداد دوزهای تزریق‌شده، مواردی که دچار التهاب عضلات قلب شده‌اند کم‌اند.»

مدرنا نیز در اظهارنظری مشابه، گفت: «برای شناسایی ارتباط میان التهاب عضلات قلب و واکسن کرونا با متخصصان فعالانه همکاری خواهد کرد.»

تاکنون حدود ۱۳۰ میلیون نفر در آمریکا هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا قصد دارد هفته آینده برای ایمن‌سازی واکسن‌ها و ارزیابی خطر میوکاردیت پس از واکسیناسیون، نشستی با کمیته مشورتی‌ برگزار کند.