مکرون از پایان عملیات ضد شبه نظامیان اسلام‌گرا در منطقه ساحل آفریقا خبر داد

به گفته مکرون، نیروهای فرانسوی به‌شکل منظم از منطقه ساحل آفریقا خارج خواهند شد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه- THOMAS COEX / AFP

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از توقف مبارزه نیروهای فرانسوی با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در مالی خبر داد.

مکرون روز پنجشنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد)، در یک نشست خبری گفت عملیات مقابله با تروریسم فرانسه در غرب آفریقا پایان می‌یابد و این کشور به یک ماموریت بین‌المللی گسترده‌تر خواهد پیوست. او گفت که نیروهای فرانسوی به‌شکل منظم از منطقه متلاطم ساحل در آفریقا خارج خواهند شد و جزئیات این برنامه تا پایان ماه ژوئن اعلام می‌شود.

رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد:‌ «ما با شرکای آفریقایی و اروپایی‌ خود مذاکره خواهیم کرد و ستون مقابله با تروریسم را با صدها نیروی ویژه حفظ می‌کنیم.»

او افزود:‌ «یک ستون دوم برای همکاری نیز وجود خواهد داشت که قرار است آن را تقویت کنیم.»

مکرون گفت فرانسه نمی‌تواند با دولت‌هایی کار کند که به مذاکره با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا ادامه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، فرانسه در منطقه ناآرام ساحل شامل بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی و نیجر در آفریقا ۵۱۰۰ سرباز دارد. مکرون سال‌ها است که می‌کوشد کشورهای غربی دیگر را به برعهده گرفتن بخشی از عملیات امنیتی در این منطقه ترغیب کند. حالا او در پی فشارهای داخلی برای پایان دادن به اعزام سربازان فرانسوی که از سال ۲۰۱۳ آغاز شد، به این حضور خاتمه می‌دهد. هم‌زمان، در منطقه ساحل نیز برخی سیاستمداران و مردم محلی با حضور نیروهای فرانسه مخالفت کرده‌اند.

اعلام خروج سربازان فرانسوی از مالی احتمالا مسئله تامین امنیت را به یکی از موضوع‌های مورد بحث کشورهای گروه هفت، که قرار است از جمعه تا شنبه در بریتانیا دیدار کنند، تبدیل خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این مسئله در جلسه هفته آینده پیمان نظامی ناتو در بروکسل نیز مورد بحث قرار گیرد.

پیش‌تر و در روزهای چهارم و پنجم ژوئن، روستای سولهان در شمال بورکینافاسو صحنه هجوم مردان مسلحی بود که ده‌ها مرد و زن و کودک را کشتند. این مرگبارترین حمله در بورکینافاسو از زمان شدت گرفتن درگیری‌های منطقه ساحل از سال ۲۰۱۵ به این سو به شمار می‌رود. آمار رسمی حاکی از آن است که ۱۳۲ نفر در این حمله جان باخته‌اند اما برخی منابع محلی می‌گویند تعداد کشته‌شدگان بیش از ۱۶۰ نفر است.

فرانسه، آمریکا و سربازان اروپایی سال‌ها است که در منطقه مرزی میان سه کشور مالی، نیجر و بورکینافاسو حضور دارند تا مانع از درگیری شوند اما برخی ناظران بر این باورند که این راهبرد موجب شده است تا دیگر مناطقی که گروه‌های جهادگرا عملیات خود را تحکیم کرده‌اند، مورد غفلت قرار گیرند.

جماعت نصرالاسلام والمسلمين و داعش در منطقه صحرا از جمله گروه‌های مسلحی‌اند که در ساحل فعالیت می‌کنند. گروه‌های مسلح مرتبط با داعش و القاعده بخش‌های وسیعی از شمال و شرق بورکینافاسو را به کنترل خود درآورده‌اند.

بیشتر از جهان