پمپئو: کشتن قاسم سلیمانی نقش اساسی در پیمان ابراهیم داشت

«این کار به امارات نشان داد که دولت ترامپ جدی و مصمم است و می‌توان روی آن حساب کرد»

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق ایالات متحده آمریکا-JOE RAEDLE / GETTY IMAGES VIA AFP

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق ایالات متحده آمریکا، گفته است که کشتن قاسم سلیمانی یکی از مواردی بوده که با ایجاد اعتماد در امارات متحده عربی نسبت به دولت ترامپ، تمایل این کشور به عادی‌سازی روابطش با اسرائیل را افزایش داده است.

پمپئو این سخنان را در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت بیان کرده است که بخش‌هایی از آن صبح پنجشنبه منتشر شد و مشروح آن روز جمعه ۱۱ ژوئن، منتشر خواهد شد.

پمپئو گفت که فروش جنگنده‌های اف۳۵ به امارات در متقاعد کردن امارات به امضای پیمان عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل، «بخشی حیاتی» بوده است.

بنیامین نتانیاهو قبلا گفته بود که فروش هواپیماهای پیشرفته اف۳۵ به امارات، در مذاکرات مربوط به عادی‌سازی روابط در اوت ۲۰۲۰ نقش چندان مهمی نداشته است. نخست‌وزیر سابق اسرائیل همواره پیمان صلح با امارات را «صلح در ازای صلح» معرفی کرده است تا این شائبه که کشورهای عرب در ازای دریافت امتیاز حاضر شده‌اند با اسرائیل رابطه برقرار کنند را از بین ببرد.

پیش‌تر، منابع اطلاعاتی اسرائیلی نیز به روزنامه اورشلیم‌پست خبر داده بودند که قرارداد فروش هواپیماهای جنگنده به امارات، بخش مهمی از توافق امارات با اسرائیل است. آنان گفته بودند که فروش فناوری پیشرفته نظامی به کشورهای خاورمیانه دیگر مانند گذشته امری نادر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جرد کوشنر، مشاور ارشد دولت دونالد ترامپ، قبلا بر نقش فروش جت‌های جنگنده به امارات در توافق صلح تاکید کرده بود اما این اولین باری است که یک مقام ارشد نزدیک به ترامپ که با مقام‌های مهم دولت نتانیاهو نیز روابط شخصی بسیار نزدیکی داشته، بر آن صحه گذاشته است.

این در حالی است که برخی مقام‌های اسرائیلی همچنان معتقدند که این پیمان تنها دربرگیرنده ابعاد دوجانبه دو کشور بوده است.

در مقابل، آقای پمپئو گفته است که «توافق فروش هواپیماها به امارات به آنان ثابت کرد که ما به آن‌ها اعتماد داریم.» او همچنین گفت کشتن قاسم سلیمانی در این اعتمادسازی مهم بوده و به امارات نشان داده است که دولت ترامپ «جدی و مصمم» است و «می‌توان روی آن حساب کرد».

وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین اظهار داشت که فروش سامانه دفاع هوایی به عربستان سعودی فضا را برای امارات هم باز کرده است تا بتواند جسورانه‌تر گام بردارد.

قاسم سلیمانی پس از ورود به فرودگاه بغداد در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۸، به همراه ابومهدی مهندس، فرمانده نیروهای حشدالشعبی عراق، هدف حمله نیروهای آمریکایی قرار گرفت و هر دو کشته شدند. دونالد ترامپ و دولت او همواره گفته‌اند که قاسم سلیمانی در صدد حمله به نیروهای آمریکایی بوده و حمله به او در چارچوب مبارزه با تروریسم تعریف شده است چرا که به گفته آنان، اقدامات او در منطقه امنیت نیروهای آمریکایی را به خطر می‌انداخته است.

مایک پمپئو  در مصاحبه اخیر خود، از حمایت ناکافی دولت بایدن از اسرائیل هم انتقاد کرد و درباره جنگ اخیر در نوار غزه گفت:‌ «همان زمانی  که من در حمایت از اسرائیل سخن می‌گفتم، مقام‌های آمریکایی در حال چانه‌زنی با ایرانی‌ها درباره این بودند که به حامیان شرور حماس چند میلیارد دلار پول بدهند.»