فرهاد مجیدی مقابل دو وزیر: سلطانی‌فر و آذری جهرمی

آشفتگی مدیریتی باشگاه استقلال به اعتراض هواداران منجر شده است

فرهاد مجیدی، سرمربی تیم فوتبال استقلال- عکس از تارنمای باشگاه استقلال

سرمربی استقلال از کارشکنی وزارت ورزش و جوانان و وزارت ارتباطات در امور این باشگاه خبر می‌دهد. مخالفت با استخدام گابریله پین، دستیار ایتالیایی، فرهاد مجیدی را به اعتراض شدید علیه دو وزیر واداشت.

باشگاه استقلال به مجموعه‌ای چندپاره تبدیل شده است. روایت پیچیدگی‌های روابط اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل استقلال با وزارت ورزش و جوانان که مالک باشگاه است، نشان می‌دهد که در باشگاه استقلال چه می‌گذرد و چرا کار به اینجا می‌رسد که فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، بگوید: «خطاب به آن‌هایی که خیال می‌کنند با این کارشکنی‌ها من کنار خواهم رفت صریح و بدون تعارف بگویم که این بار کسانی باید بروند که چنین شرایط اسفناکی را رقم زده‌اند.»

هیئت‌مدیره استقلال و مدیرعامل باشگاه ماه‌ها است که با هم اختلاف دارند؛ آن‌ چنان که اعضای هیئت‌مدیره در نامه‌ای به مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش، برکناری احمد مددی، مدیرعامل باشگاه را خواستارشدند اما وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به آن نامه، دو طرف را به ادامه همکاری دعوت کرد و به انتقادها و اتهام‌های هیئت‌مدیره علیه مدیرعامل، هیچ پاسخ روشنی نداد. اگرچه اعضای هیئت‌مدیره باشگاه را وزیر ورزش منصوب می‌کند، اما آن‌ها بر اساس قانون اجازه عزل و نصب مدیرعامل را دارند اما اینک در نامه درخواست اعضای هیئت‌مدیره باشگاه به وزیر ورزش روشن شده است که در واقع چنین اختیاری ندارند و برکناری مدیرعامل را از وزیر ورزش طلب می‌کنند.

در پی این اختلاف‌ها و چندپاره شدن مدیران باشگاه، دو طرف دعوا تصمیم‌های یکدیگر را اجرا نمی‌کنند. یک مثال از این آشفتگی باشگاه را وقتی می‌بینیم که فرهاد مجیدی که از مدت‌ها پیش استخدام یک مشاور خارجی را در نظر داشته، با گابریله پین به توافق رسیده است اما مدیرعامل باشگاه از انجام مقدمات اداری برای حضور او در ایران سر باز می‌زند.

فرهاد مجیدی در مشورت با فابیو کاناوارو همکار جدیدش را انتخاب کرد. گابریله پین در فیورنتینا دستیار پراندلی بود و سپس همراه پراندلی در تیم ملی ایتالیا کار کرد. او به عنوان دستیار، سوابق درخشانی در فوتبال ایتالیا دارد و یورو ۲۰۱۲ و جام جهانی ۲۰۱۴ را تجربه کرده است. گفته می‌شود رقم قرارداد او برای یک فصل ونیم همکاری با استقلال حدود ۲۰۰ هزار دلار است که برای استخدام یک مربی در ایران رقم گزافی نیست. به گفته فرهاد مجیدی، این رقم از محل جذب حامی مالی تامین می‌شود اما احمد مددی، مدیرعامل باشگاه استقلال، در پی اختلافاتش با هیئت‌مدیره و روابط مخدوش با سرمربی استقلال، با این قرارداد مخالفت کرده است.

البته آخرین خبر درباره وضعیت مالی باشگاه استقلال این است که یک طلبکار قدیمی این باشگاه با دریافت حکم توقیف اموال از دادگاه، همراه با یک دستگاه خودرو باربری به ساختمان باشگاه استقلال در سعادت‌آباد تهران مراجعه کرده و می‌توانسته است به اندازه مطالباتش از اموال باشگاه با خود ببرد اما مسئول حقوقی باشگاه از توافق با این طلبکار خبر داده است. با وجود چنین بحران‌های مالی، باشگاه‌های ایرانی همچنان قراردادهای جدید می‌بندند و مخالفت با قرارداد دستیار و مشاور فنی جدید ایتالیایی ارتباط چندانی به مشکلات مالی روز ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهاد مجیدی پس از کارشکنی مدیرعامل در عقد قرارداد با گابریله پین، این متن را در صفحه رسمی اینستاگرام خود منتشر کرد: «احتمالا اعتراض من نسبت به استوری وزیر ارتباطات و انتقادم از دخالت بعضی از مسئولان وزارت ورزش در امور باشگاه استقلال باعث شده است که حامی مالی کم‌کار شود و مسئولان مورد حمایت معاون و مشاور وزارت ورزش در باشگاه استقلال چوب لای چرخ تیم بگذارند. خیلی تلاش کردم تا با کمک آقای علی نامداری یک مشاور خوب خارجی به تهران بیاورم (بدون اینکه هزینه‌ای برای باشگاه داشته باشد) اما به اطلاع می‌رسانم با وجود اعلام رسمی فدراسیون برای بلامانع بودن حضور خارجی‌ها در فصل بعد، آقای مدیرعامل می‌گوید که پولی برای خرید مربی و بازیکن ندارد و نمی‌تواند تعهد بدهد. با هیئت‌مدیره هم صحبت کردم و آن‌ها می‌گویند که مشکلات را به وزارت ورزش انتقال داده‌ اما پاسخی دریافت نکرده‌اند. از این به بعد مشکلات را با شما هواداران درمیان خواهم گذاشت؛ چون به اندازه کافی به مدیر و مسئول گفته‌ام اما حل نشده است، ناراحت شده‌اند و طور دیگری موضع گرفته‌اند!»

این اولین بار نیست که فرهاد مجیدی موضع خود علیه وزارت ورزش و وزارت ارتباطات را شفاف اعلام می‌کند و از کارشکنی حرف می‌زند. او فصل گذشته نیز در پی اعتراض به تصمیم‌ها و رفتارهای احمد سعادتمند، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال که  وزیر ورزش او را منصوب کرده بود، استعفا داد و در بیانیه‌های خود از کارشکنی مدیرعامل وقت در اهداف تیم خبر داد؛ اما این بار مجیدی از استعفا حرف نمی‌زند بلکه موضع جدیدش این است که می‌گوید کسانی باید بروند که چنین شرایط اسفناکی را رقم زده‌اند. مجیدی پیش‌تر به آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز اعتراض کرده بود که چرا در کری‌خوانی پس از دربی تهران، به افتخارات آسیایی این باشگاه توهین کرده است. حالا مجیدی آن پاسخگویی به کری‌خوانی وزیر را در کم‌کاری حامی مالی باشگاه که زیرمجموعه وزارت ارتباطات است، موثر می‌داند.

در روزهای اخیر عده‌ای از هواداران استقلال در توییتر و اتاق‌های کلاب‌هاوس از تجمع اعتراضی خبر داده‌اند اما فرهاد مجیدی از هواداران درخواست کرد که این تجمع برگزار نشود چون هیئت‌مدیره باشگاه وعده داده است که در هفته آینده مشکلات را حل کند. مشخص نیست که این وعده هیئت‌مدیره چقدر اجرا شود. اعضای هیئت‌مدیره همین چندی پیش از نامه‌ به وزیر ورزش نتیجه‌ نگرفتند و اگرچه به دلیل رفتارها و تصمیم‌های مدیرعامل از استعفای جمعی خبر داده بودند اما استعفای خود را پس گرفتند.

استقلال سال‌ها است که با اختلاف‌های درونی مدیرانی که وزارت ورزش به این باشگاه روانه می‌کنند، از موفقیت بازمانده است و این موضوع به شدت مورد اعتراض هواداران استقلال است. وزارت ورزش و جوانان هم هرگز نتوانست به اعتراض هواداران استقلال پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد. وزارت ورزش و جوانان مالک باشگاه استقلال است اما خود را به پاسخگویی در قبال اعتراض هواداران موظف نمی‌داند.

بیشتر از فوتبال