آمریکا شبکه قاچاق مورد حمایت سپاه و حوثی‌ها را تحریم کرد

خزانه‌داری آمریکا همزمان سه مقام سابق دولتی و دو شرکت ایرانی را از فهرست تحریم‌ها خارج کرد

ساختمان وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در واشنگتن - MANDEL NGAN / AFP

دولت آمریکا روز پنجشنبه اعضای یک شبکه قاچاق را که به نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و نیز حوثی‌های یمن کمک می‌کردند، تحریم کرد.

اداره کنترل موجودی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اُفک) در بیانیه‌ای گفت که این شبکه به رهبری سعید الجمال، سرمایه‌دار حوثی مقیم ایران، از فروش فراورده‌هایی از قبیل نفت ایران دهها میلیون دلار درآمد دارد که بخش عمده‌ای از آن به شبکه پیچیده‌ای از واسطه‌ها و صرافی‌ها در کشورهای مختلف منتقل می‌شود و در نهایت به دست حوثی‌های یمن می‌رسد.

در این بیانیه آمده است: «حمایت مالی این شبکه، حوثی‌ها را قادر می‌سازد حملاتی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های اساسی در یمن و عربستان سعودی ترتیب دهند.»

آندریا مک‌گکی، مدیر اُفک گفت: «این حملات به تلاش‌های جاری برای پایان درگیری در یمن آسیب می‌زنند، و فاجعه‌بارتر این که ده میلیون غیرنظامی بی‌گناه را دچار گرسنگی می‌کنند.»

بیانیه خزانه‌داری آمریکا در ادامه می‌افزاید: «از آغاز درگیری در یمن، حوثی‌ها به حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران برای جنگ علیه دولت یمن که جامعه بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد متکی بوده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا دو یمنی، دو سوری، یک اماراتی، یک سومالیایی و یک هندی را هم تحت تحریم تروریسم قرار داده است. بنابر اعلام این وزارتخانه، چند نهاد مستقر در دبی، استانبول و همچنین صنعا، پایتخت یمن که با مدیریت حوثی‌های مورد حمایت ایران فعالیت می‌کند نیز تحریم شده‌اند.

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز، سه مقام سابق دولت ایران و دو شرکت را که قبلا در فعالیت‌های مربوط به خرید، تهیه، فروش، انتقال و بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران دست داشته‌اند، از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

یکی از افرادی که از فهرست تحریم‌های ایالات متحده حذف شده، احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل سابق شرکت ملی نفت ایران است.

این تصمیم به دنبال تغییر قابل تایید رفتار یا وضعیت این پنچ فرد و شرکت اتخاذ شده و نمایانگر آن است که ایالات متحده در صورت تغییر رفتار و عملکرد و وضعیت تحریم‌شدگان، به لغو تحریم‌های اعمال شده متعهد است.