کنفرانس مکه برای صلح افغانستان

اتحادیه جهان اسلام پنجشبه (۱۰ ژوئن) در مکه نشستی برای صلح در افغانستان برگزار کرد

علمای دینی برجسته افغانستان، پاکستان و عربستان سعودی درباره برقراری صلح در افغانستان گفت‌وگو می‌کنند - توییتر اتحادیه جهان اسلام

اتحادیه جهان اسلام که به عربستان سعودی وابسته است، نشستی مشترک با علمای برجسته دینی افغانستان و پاکستان برگزار کرده است که تاریخی خوانده می‌شود.

شیخ محمد بن عبدالکریم العیسی، دبیرکل اتحادیه جهان اسلام، میزبان علمای برجسته دینی افغانستان، پاکستان و برخی دیگر از کشورهای اسلامی است تا درباره مسیر صلح و آشتی ملی بین جناح‌های درگیر جنگ در افغانستان گفت‌وگو کنند. هدف از این نشست تلاش برای پایان جنگ و برقراری صلح در افغانستان خوانده شده است.

برگزارکنندگان این کنفرانس می‌گویند که نشست صلح افغانستان در مکه با این هدف در حال برگزاری است که در راستای تلاش همیشگی این نهاد برای حل و فصل تمام منازعات و اختلاف‌های داخلی در جوامع اسلامی به مساله افغانستان نیز پرداخته شود.

عربستان سعودی از این ابتکار حمایت می‌کند. این نخستین بار در سال‌های اخیر است که عربستان سعودی فعالانه برای برقراری صلح در افغانستان پیشگام می‌شود. این کشور از نفوذ زیادی بر علمای سنی، پاکستان و طالبان برخوردار است و می‌تواند از توانش برای نفی خشونت و جنگ در افغانستان استفاده کند.

ادامه جنگ و خشونت در افغانستان به بروز افراطگرایی و تندروی دامن زده است که نه‌تنها تهدیدی برای این کشور بلکه برای بسیاری از کشورهای دیگر شده است.

برگزارکنندگان این جلسه می‌گویند که اتحادیه جهان اسلام با برگزاری این نشست می‌خواهد مسئولیت دینی خود را در قبال سایر برادران مسلمان انجام دهد و آن‌ها را در جهت وحدت، همبستگی،‌ همزیستی، امنیت اجتماعی و مصئونیت شهروندان تشویق کند.

این نشست با سخنرانی محمد بن عبدالکریم العیسی، دبیرکل اتحادیه جهان اسلام، نورالحق قادری، وزیر امور دینی پاکستان و محمدقاسم حلیمی، ‌وزیر حج و اوقاف افغانستان گشایش یافت.  

سایر علمای برجسته مذهبی پاکستان و افغانستان نیز در این جلسه شرکت کرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کنفرانس در پنج جلسه با ۲۰ سخنرانی اصلی علمای ارشد برگزار می‌شود. موضوع‌های مورد بحث صلح، مدارا، میانه‌روی و آشتی در اسلام و نگاه اسلام به محافظت از عزت بشری و حق حیات است. سخنرانان همچنین درباره برقراری صلح، اهمیت صلح و امنیت منطقه‌ای و نقش علما در حل منازعات و کمک به تلاش‌های صلح‌جویانه نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

گروه طالبان تاکنون تایید نکرده است که در این نشست شرکت خواهد کرد.

عرب‌نیوز گزارش داده است که انتظار می‌رود این جلسه با صدور بیانیه‌ای در راستای برقراری صلح در افغانستان به کار خود پایان دهد.

انتظار نمی‌رود در این جلسه در محکومیت از طالبان بیانیه‌ای صادر شود اما اگر علما بتوانند ادامه جنگ در افغانستان را نامشروع بدانند پیشرفت مهمی است.

بیشتر از جهان