شهرداری کابل، سگ‌های ولگرد را عقیم می‌کند و سگ‌های هار را از بین می‌برد

روزانه ۵۰ تا ۶۰ سگ ولگرد در کابل عقیم می‌شوند

کمپین عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد و زدن واکسن به آنان در تمام نواحی شهر کابل آغاز شده است-ATTA KENARE / AFP

چندی پیش مسئولان شهرداری کابل، یک گروه مشخص را آماده کردند و دستور دادند تا همه سگ‌های ولگرد را در شهر کابل عقیم کنند و واکسن بزنند تا در آینده از افزایش نسل و هار شدن آن‌ها جلوگیری شود.

در حال حاضر، کمپین عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد و زدن واکسن به آنان در تمام نواحی شهر کابل آغاز شده است و گروهی که در این زمینه کار می‌کنند توانسته‌اند تعداد زیادی از سگ‌های ولگرد را عقیم کرده و واکسن بزنند.

گروهی که در این بخش مسئول هستند به دلیل جلوگیری از بیشتر شدن نسل سگ‌های ولگرد در کابل، روزانه ۵۰ تا ۶۰ سگ را عقیم می‌‌کنند و واکسن ضد هاری می‌زنند تا در آینده برای مردم مشکل ایجاد نکنند.

نماینده موسسه «مهیو انیمل هوم»، که در این کمپین با شهرداری کابل همکاری دارد، می‌گوید: «تاکنون ۱۸ هزار سگ ولگرد عقیم شده و حدود سه هزار سگ دیگر که هار و مریض بودند یا به مردم حمله‌ می‌کردند از بین برده شده است.»

نابودسازی سگ‌های هار، عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد و زدن واکسن به آنان با رهبری شهرداری کابل و با همکاری بخش ویترنری وزارت زراعت مالداری و آبیاری افغانستان و یک نهاد خارجی به نام «مهیو انیمل هوم» پیش برده می‌شود. آن‌ها از زمان آغاز تاکنون به حدود ۷۰ سگ‌ ولگرد در این شهر واکسن زده شده و بیش از ۳ هزار سگ هار را نابود کرده‌اند. اکنون تلاش‌های آنان در این زمینه افزایش یافته و به شدت جریان دارد.

سمیرا رسا، سخنگوی شهرداری کابل، در مصاحبه‌ای که با ایندیپندنت فارسی داشت گفت: «کمپین عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در شهر کابل در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و تاکنون ادامه دارد و نیز واکسن سگ‌های ولگرد به دلیل جلوگیری از هار شدن، از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است و ما تلاش داریم تا از این طریق بتوانیم بر جمعیت سگ‌های ولگرد کنترل داشته باشیم و از افزایش آنان در کابل و بیشتر شدن سگ‌های هار جلوگیری کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسا می‌گوید: «تحقیقی که در سال گذشته انجام دادیم نشان داد که بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ ولگرد در شهر کابل وجود دارد که اکنون اکثریت آنان عقیم شدند و واکسن ضدهاری زده‌اند.»

او، هدف از این برنامه را کنترل سگ‌های ولگرد در شهر کابل خواند و افزود: «برنامه عقیم‌سازی و واکسن سگ‌های ولگرد تا زمانی ادامه خواهد داشت که آنان کنترل شوند و سگ‌هایی که به مردم ضرر می‌رسانند از بین بروند.»

سخنگوی شهرداری کابل، در حالی که از تلاش‌ها برای کمپین عقیم‌سازی و واکسن سگ‌های ولگرد و نابودی سگ‌های هار در استان‌های همجوار کابل نیز خبر داد از ساکنان کابل خواست که به دلیل جلوگیری از افزایش سگ‌های ولگرد و هار نباید غذای اضافی آشپزخانه‌هایشان را در جای‌های تعیین نشده بریزند، چون این کار آنان به شکل مستقیم با افزایش نسل سگ‌های ولگرد و هار ارتباط داشته و مبارزه شهرداری کابل را در این زمینه با مشکل مواجه می‌سازند.»

نوریه کوهستانی، استاد یک مدرسه در کابل، می‌گوید: «شهرداری کابل کار نیکی را به راه انداخته است، آروز داریم که این روند نمایشی و چند روزه نباشد، چون سگ‌های ولگرد و هار در تمام شهر افزایش یافته و مردم را نگران کرده است. باید سگ‌ها کنترل شوند و سگ‌های هار را نیزهرچه زوتر از بین ببرند.»

نوراغا شکیب، ساکان کابل چنین می‌گوید: «چند سال پیش پدرم را سگ هاری گاز گرفت و ما برای درمان او تلاش بسیاری کردیم تا پدرم دیوانه نشود. ما از این کار شهرداری خوشحال شدیم، اما باید در تمام کابل این روند انجام شود و تمام سگ‌ها واکسن بزنند و سگ‌های هار نیز نابود شوند تا ضرر آنان به مردم نرسد.»

تزریق واکسن به سگ‌های ولگرد و نابودی سگ‌های هار در حالی از سوی شهرداری کابل در این شهر آغاز شده است که پایتخت افغانستان (کابل) نسبت به سایر استان‌های دیگر این کشور، بیشترین سگ‌های ولگرد وهار را دارد و در سال‌های پیش از این اقدام، نسل سگ‌های ولگرد و هار رو به افزایش بود و حتی شماری از آنان که هار بودند چندین تن از ساکنان کابل را گاز گرفته و راهی بیمارستان کردند.

شکایت ساکنان کابل در گذشته بارها در این زمینه که سگ‌های ولگرد و هار در شهر  افزایش یافته و جان مردم را با خطر مواجه ساخته است بلند شده بود و چندین بار از مسئولان خواسته بودند که باید دست به کار شده و از افزایش سگ‌های ولگرد و هار جلوگیری کنند. حالا دیده می‌شود که این شکایت‌های مردم شنیده شده و شهرداری کابل دست به کار شده است. باید دید شهرداری کابل در این زمینه تا چه اندازه موفق خواهد بود و چقدر می‌تواند سگ‌های هار را نابود کند و کنترل سگ‌های ولگرد را به دست بگیرد و از افزایش آنان جلوگیری کند.

بیشتر از زندگی