فرانسه دومین مجسمه آزادی را به آمریکا می‌فرستد

حدود ده سال طول کشید تا فردریک آگوست بارتولدی مجسمه‌ساز توانست به مجسمه آزادی جان ببخشد

مجسمه آزادی هدیه دولت فرانسه بود که در سال ۱۸۸۶ با هدف تحکیم روابط فرانسه و آمریکا، فرستاده شد - Angela Weiss / AFP

مجسمه آزادی آمریکا درست به‌موقع برای روز استقلال صاحب یک «خواهر کوچک» می‌شود که از فرانسه می‌آید.

این نمونه مشابه، که ابعادش کسری از ابعاد اثر معروف و مشخصه نیویورک سیتی است، ۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد، روز ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) بدرقه و راهی سفر شد، در هفتاد‌و‌هفتمین سالروز پیاده‌سازی نیروها در نرماندی (D-Day)، روزی که نیروهای آمریکایی در جنگ جهانی دوم در فرانسه پیاده شدند.

پیش‌تر، در ده سال گذشته، این مجسمه در باغ موزه ملی هنر و صنایع دستی پاریس قرار داشت و با مراسم و تشریفات فرستاده شد.

اولیویه فارون، مدیر اداری این موزه، در مراسم گفت: «این مجسمه نماد آزادی و روشنایی در سراسر جهان است. می‌خواهیم یک پیام خیلی ساده بفرستیم: دوستی‌مان خیلی مهم است، به‌ویژه اکنون و در حال حاضر. باید دوستی‌مان را حفظ و از آن محافظت کنیم.»

مجسمه اصلی نیز، درست مثل خواهر کوچکش، هدیه دولت فرانسه بود که در سال ۱۸۸۶ با هدف تحکیم روابط فرانسه و آمریکا، فرستاده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آندره کسپی، مورخ، در سخنرانی مشایعت مجسمه، این فکر ادوارد دو لبوله، مورخ فرانسوی، در سال ۱۸۶۵ بود، به افتخار صلح آمریکا در پی جنگ داخلی و تاکید بر همبستگی و نزدیکی دو کشور.

حدود ده سال طول کشید تا فردریک آگوست بارتولدی مجسمه‌ساز توانست به مجسمه آزادی جان ببخشد. اوژن امانوئل ویولیه‌‌‌لو لوک، مهندس، آورده شد اما چون چهار سال پس از آغاز کار درگذشت و نتوانست آن را کامل کند، الکساندر گوستاو ایفل را، که از ساخت برج ایفل مشهور بود، استخدام کردند تا جای خالی او را پر کند.

نمونه اصلی در حال حاضر یکی معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری نیویورک است. بنا بر آمار، ۴.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ از این اثر تاریخی ملی دیدن کردند.

پیش‌بینی می‌شود مجسمه دوم که ۱۹ ژوئن بندر لو اور را ترک کرد، پس از طی همان مسیر مجسمه اصلی، ۱ ژوییه به سواحل آمریکا برسد. مقصد نهایی‌اش واشینگتن دی‌سی است، و سفارت فرانسه در این شهر خانه جدیدش خواهد بود.

اما پیش از این‌که مستقر شود، از ۱ تا ۵ ژوییه در جزیره الیس خواهد بود، کانون پیشین رسیدگی به امور مهاجرت که در فاصله سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۵۴، به وضعیت بیش از ۱۲ میلیون مهاجر از کشورهایی مانند روسیه، آلمان، ایرلند و بسیاری کشورهای دیگر رسیدگی کرد.

در سال ۱۹۹۰، این مکان به موزه مهاجرت جزیره الیس تبدیل شد و یادآور کسانی است که برای زندگی بهتر به آمریکا آمدند. جزیره الیس به‌دلیل نزدیکی به جزیره لیبرتی، منزلگاه مجسمه آزادی، مورد توجه است، و به چشم کسانی که به آمریکا می‌آمدند مظهر آزادی آمریکایی بود.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر