ارتش آمریکا درصدد راه‌اندازی باربری موشکی به سراسر جهان

در این برنامه استفاده از سفینه تجاری برای باربری بررسی می‌شود

مقام‌ها در اشاره به شرکت‌های همکار احتمالی فقط از اسپیس‌اکس نام بردند- BRUCE WEAVER / AFP

نیروی هوایی و نیروی هوافضای آمریکا با یک برنامه باربری موشکی، وارد گود تجارت می‌شوند.

در این برنامه، که روز جمعه ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) اعلام شد، استفاده از سفینه تجاری برای باربری بررسی می‌شود.

به گزارش space.com، این طرح که نام آن را باربری موشکی (Rocket Cargo) گذاشته‌اند، و از صنایع موشکی موجود استفاده می‌کند‌ــ شرکت‌هایی مانند اسپیس‌اکس و رلتیویتی اسپیس، موشکی مخصوص باربری طراحی می‌کنند و می‌سازند.

نیروی هوایی و نیروی هوافضا با انتشار بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند که پیشرفت‌ها در طراحی موشک اجازه می‌دهد «ظرفیت بار افزایش و هزینه‌های پرتاب کاهش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند».

علاقه ارتش به این طرح برای این است که مشخص شود چگونه می‌‌تواند از موشک‌ها برای تحویل ده‌ها تُن اقلام و تدارکات به سراسر جهان، با تمرکز بر نواحی دورافتاده، استفاده بهینه کند.

جان «جی» ریموند، فرمانده عملیات فضایی در نیروی هوافضا، گفت کاربردهای این برنامه می‌تواند امدادرسانی فوری در پی بلایای طبیعی، یا استقرار سریع‌تر و ایمن‌تر تجهیزات نظامی در مناطق عملیاتی دورافتاده را شامل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در بیانیه مذکور گفت: «راکت کارگو (باربری موشکی)، وقتی محقق شود، چشم‌انداز آمایش سریع را از اساس تغییر خواهد داد، و در کسری از زمانی که امروز طول می‌کشد، اقلام و تجهیزات را به نیروهای رزمی مشترک می‌رساند. در صورت بروز درگیری یا بحران انسانی، نیروی هوافضا قادر خواهد بود برای رهبران کشور، گزینه مستقلی فراهم کند تا از فضا به اهداف راهبردی برسند.»

در حال حاضر، محموله‌ها برای مناطق دورافتاده باید با استفاده از هواپیمای سی‌‌ـ‌۱۷ منتقل شود که در برخی موارد، ساعت‌ها یا حتی روزها طول می‌کشد.

ارتش امیدوار است باربری موشکی تحویل همان محموله‌ها را در ۹۰ دقیقه ممکن کند.

مقام‌های ارتش در نشستی خبری گفتند درصددند به موازات صنعت روبه‌رشد شرکت‌های حوزه هوافضا از جمله اسپیس‌اکس کار کنند و در «آینده خیلی نزدیک» در تلاش برای آغاز همکاری خواهند بود.

مقام‌ها در اشاره به شرکت‌های همکار احتمالی فقط از اسپیس‌اکس نام بردند، اما یادآور شدند که شرکت هوافضای ایلان ماسک تنها شرکت‌کننده در رقابت نیست.

شرکت‌های دیگری مانند آستروبوتیک تکنولوژی، بلو اورجین، سیریز روباتیکس، دریپر، فایرفلای ایروسپیس، اینتویتیو ماشینز، لاکهید مارتین اسپیس، ماستن اسپیس سیستمز، مون اکسپرس، اوربیت بیاند، سی‌یرا نوادا کورپوریشن، اسپیس‌اکس و تایوک نانو‌ـ ستلایت سیستمز‌ــ که همگی در تامین ماه‌نشین‌های برنامه ناسا برای خدمات ترابری تجاری قمری مشارکت داشتند‌ــ این امکان را دارند در طرح باربری موشکی همکاری کنند.

در طرح باربری موشکی، شرکت‌های تجاری وظیفه طراحی و تولید موشک‌های جدید را بر عهده خواهند داشت، و ارتش هم‌زمان «در بخش علم و فناوری که برای تطبیق سریع ظرفیت پرتاب‌ها با نیازهای وزارت دفاع ضروری است سرمایه‌گذاری خواهد کرد».

وزارت دفاع آمریکا همچنین اولین خریدار این وسایل ترابری تولیدی خواهد بود.  

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی