‌‌شرکتی گمنام در سان‌فرانسیسکو اینترنت جهان را مختل کرد

این اتفاق یادآوری کرد که دنیای دیجیتال چقدر به‌هم‌پیوسته است

شرکت فستلی در محله‌ ساوت‌بیچ سانفرانسیکو اختلالات اینترنتی گسترده‌ای را ایجاد کرد - Pixabay

در نخستین ساعات صبح سه‌شنبه ۸ ژوئن (۱۸ خرداد)، به لطف یک شرکت گمنام خدمات رایانش ابری مستقر در سان‌فرانسیسکو، که بین یک فروشگاه قدیمی غواصی و یک دفتر پست به‌نسبت قدیمی قرار داشت، کمابیش تمام شبکه اینترنت به گل نشست و متوقف شد.

زنگ خطر به‌سرعت به صدا درآمد. بیش از ۲۰ هزار کاربر وب‌سایت ردیت (Reddit) بروز مشکلات را گزارش دادند. حدود ۲۰۰۰ نفر دیگر گفتند خدمات مرتبط با وب‌سایت آمازون دچار وقفه شده است. البته طولی نکشید که یک هشتگ رسمی ایجاد شد، #قطعی‌ـاینترنت InternetShutdown#، و همین‌طور فراتفسیرهایی در رسانه‌های اجتماعی از شرکت‌‌هایی که سعی داشتند سوار موج این هرج‌ومرج و آشفتگی اینترنتی شوند، به‌عنوان مثال شرکت شکلات‌سازی کیت‌کت به کاربران گفت «احتمالا وقت استراحتی کوتاه و تکه‌ای کیت‌کت است».

شرکت‌ها و دولت‌ها از پی‌پال و آمازون گرفته تا اتسی و پینترست، نیویورک‌تایمز، سی‌ان‌ان و وب‌سایت‌های رسمی دولتی بریتانیا با دامنه gov.uk‌ــ همگی از کار افتادند. همه گفتند هزاران شرکت در سراسر جهان دچار اختلال شدند.

سرانجام مقصر پیدا شد، شرکت فستلی. یک شرکت رایانش ابری که با تحویل محتوا به سرورهای سراسر جهان، از وب‌سایت‌های مطرح و پرمخاطب بسیاری پشتیبانی سروری می‌کرد.

این شرکت در مرکز شهر سان‌فرانسیسکو در محله‌ ساوت‌بیچ واقع شده است، منطقه‌ای بادگیر در غرب ورزشگاه بیس‌بال گلنتس. این ناحیه آمیزه‌‌ ناهمخوان مرسوم مرکز شهر صنعتی‌شده را در خود جای داده است: باشگاه ورزشی، شرکت‌های فناوری که انگار با ترکیب تصادفی هجاها نام‌گذاری شده‌اند، چند مجتمع آپارتمانی فرسوده که از نوسازی و اعیان‌سازی جان سالم به در برده‌اند. 

بنا بر اعلام فستلی، این شرکت در نخستین ساعات سه‌شنبه، بررسی مشکل بودگاه‌ها (POP)، محل‌هایی که شبکه‌های ارتباطی دیجیتالی مستقل به یکدیگر متصل می‌شوند، را آغاز کرده بود.

این شرکت در وب‌سایتش در بخش اطلاعیه وقفه و اختلال، نوشت: «ما یک پیکره‌بندی خدماتی رایانه‌ای شناسایی کرده‌ایم که باعث اختلال در بودگاه‌های سراسر جهان شده بود و آن پیکره‌بندی را از کار انداخته‌ایم. شبکه جهانی ما دارد به وضعیت آنلاین برمی‌گردد.»

حدود دو ساعت بعد، مشکل حل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما پیش ازآن، گردش میلیون‌‌ها دلار در کسب‌و‌کارهای سراسر جهان متوقف شده بود. بنا بر اعلام شرکت بازاریابیِ دیجیتال کانکتیو۳ (Connective3)، فقط خبرگزاری‌ها از محل درآمد آگهی‌های گوگل حدود ۳۰۰ هزار دلار ضرر کردند، این در حالی است که تقاطع‌های تجارت آنلاین مانند پی‌پال و آمازون چندین برابر این رقم را از دست دادند.

تمام این اختلال از یک شرکت رایانش ابری به‌نسبت کوچک، و در مقایسه با غول‌هایی مانند خدمات اینترنتی آمازون، خیلی کوچک، سرچشمه گرفته بود.

این اتفاق یادآوری کرد که دنیای دیجیتال چقدر به‌هم‌پیوسته است، و این دنیای دیجیتال از دنیای عینی و واقعی چقدر جداست. به‌خاطر این مسئله کوچک اختلال وب‌سایت‌های سراسر جهان، پریدم سوار ماشینم شدم و تصمیم گرفتم بروم شرکت فستلی را به چشم خودم از نزدیک ببینم.

اما صدایی از پشت آیفون شرکت اطلاع داد که کسی در دفتر فستلی حضور ندارد‌ــ  «آها بله، نه. کسی این‌جا نیست که ببینید». زندگی در دنیای کووید‌زده این‌طوری است، به برکت و میمنت برنامه‌نویس‌هایی که با پیژامه از خانه کار می‌کنند، اقتصاد جهان رشد و سقوط می‌کند.

در کافه‌ای در همان نزدیکی، یک قهوه‌چی خوش‌مشرب و احتمالا مست به اسم کوین باورش نمی‌شد بانی این قطعی و اختلال شرکتی پایین همین خیابان باشد.

گفت: «واقعا؟ بی‌خیال!»

مشتری کناری گفت: «از بس مردم فیلم‌های پورن تماشا می‌کنند.» پیش از اینکه سوار خودرو تسلایش شود که وسط راه پارک کرده و عبورو‌مرور را در کوچه یک‌طرفه بند آورده بود، اضافه کرد: «باید قبل از نشانی وب‌سایت، یک https گذاشت تا دوباره کار کند.»‌ــ همان سوژه شوخی کوچولوی برنامه‌نویس‌ها. اندکی بعد، مردی بی‌خانمان پابرهنه رد شد.

در حقیقت، این اتفاق نه تنها بحران نبود بلکه به نظر می‌رسد به فستلی کمک کرد و پس از توجه جهانی به این شرکت، بهای سهامش بیش از ۱۱ درصد افزابش پیدا کرد. شاید این وقفه کوتاه یادآوری کرد که اینترنت امروزی واقعا چقدر حیاتی، آسیب‌پذیر و از اساس درک‌نشدنی است. آدم نمی‌داند چه در اختیار دارد تا این‌که آن پیام خطای اینترنت را می‌گیرد.

بن وود، تحلیلگر ارشد سی‌سی‌اس اینسایت (CCS Insight)، به خبرگزاری رویترز گفت: «اتفاق‌هایی شبیه این تاکیدی است بر شکنندگی اینترنت و وابستگی‌اش به چهل‌تکه این فناوری تکه‌تکه. کنایه‌آمیز این‌جاست که همچنین تاکیدی است بر قدرت ذاتی‌اش و این‌که چقدر سریع می‌تواند احیا و بازیابی شود. این امر که اختلالی مانند این می‌تواند تیتر خبرهای سراسر جهان شود نشان می‌دهد [این اتفاق] چقدر نادر است.»

هنگام ترک محل، متوجه شدم یکی از همسایه‌های فستلی شرکتی است به نام «تِک‌سوپ گلوبال» [سوپ فناوری جهانی]، نامی برازنده صبحی که همه ما داشتیم.

در مورد وسعت محدوده اختلال و قطع خدمات، در وب‌سایت شرکت فستلی مکان‌هایی که در ادامه می‌آید به‌عنوان نواحی دچار مشکل فهرست شده بود: آسیا/اقیانوسیه (اوکلند، بریزبن، دبی، هنگ‌کنگ، ملبورن، اوساکا، پرت، سنگاپور، سیدنی، توکیو، ولینگتون، سنگاپور)، آمریکای جنوبی (بوئنوس آیرس، بوگوتا، کوریتیبا، ریو دو ژانیرو، سانتیاگو، سائوپائولو، لیما)، آمریکای شمالی (اشبرن، آتلانتا، بوستون، شیکاگو، کلمبوس، دالاس، دنور، هیوستن، جکسون‌ویل، کانزاس سیتی، لس‌آنجلس، میامی، مینیاپولیس، مونترال، نیویورک، نورک، پالو‌ التو، فینیکس، پورتلند، سن خوزه، سیاتل، سنت‌لوییس، تورنتو، ونکوور)، آمریکای جنوبی (کیپ‌تاون، ژوهانسبورگ)، هند (چنای، بمبئی، دهلی‌نو) و اروپا (آمستردام، کپنهاگ، دوبلین، فرانکفورت، هلسینکی، لندن، مادرید، منچستر، مارسی، میلان، اسلو، پاریس، استکهلم، وین، مونیخ).

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی