اوکلند؛ بهترین شهر جهان برای زندگی

در میان ۱۰ شهر قابل سکونت در جهان، چهار شهر در استرالیا هستند

شهر «اوکلند» در کشور نیوزیلند باکیفیت‌ترین و بهترین شهر مسکونی جهان معرفی شده است - Pixabay

در جدیدترین رتبه‌بندی «نشریه اکونومیست»، شهر «اوکلند» در کشور نیوزیلند باکیفیت‌ترین و بهترین شهر مسکونی جهان معرفی شده است. در میان ۱۰ شهر برتر دنیا برای زندگی، چهار شهرهم در استرالیا واقع شده‌اند. انتخاب اوکلند به عنوان شهر برتر در حالی است که همه‌گیری ویروس کرونا در رتبه‌بندی شهرهای قابل زندگی در جهان تاثیر گذاشته است. در رتبه‌بندی‌های قبلی نشریه اکونومیست از سال ۲۰۱۸ تاکنون، وین از میان ۱۴۰ شهر دیگر به عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی انتخاب شده بود و ملبورن استرالیا در فاصله نزدیکی با آن قرار داشت.

به گزارش گاردین، کووید-۱۹ شاخص کیفیت زندگی در شهرها را دچار اختلال کرده و به همین دلیل اوکلند شهر برتر جهان برای زندگی و جایگزین وین شده است؛ چون کشورهای استرالیا، نیوزیلند و ژاپن در بحران کرونا نسبت به دیگر نقاط جهان وضعیت بهتری داشتند. در این میان شهرهای نیوزیلند به دلیل ایجاد محدودیت در مرزها و اقدامات پیشگیرانه و همچنین دوری جغرافیایی رونقی دوچندان یافتند.  بر اساس معرفی نشریه اکونومیست، در میان ۱۰ شهر برتر جهان چهار شهر آدلاید، پرت، ملبورن و بریزبن در استرالیا نیز به چشم می‌خورند.

در گزارشی که نشریه اکونومیست منتشر کرده، آمده است که محدودیت‌های سخت و پیشگیرانه نیوزیلند در دوران همه‌گیری کرونا باعث شد تا شهرهایی مثل اوکلند و ولینگتون خیلی زود به جریان عادی زندگی بازگردند. این گزارش می‌افزاید آخرین باری که اوکلند در میان ۱۰ شهر برتر جهان قرار داشت، سال ۲۰۱۷ میلادی بود که رتبه هشتم را به دست آورد اما امسال ملبورن و ژنو به طور مشترک موفق شدند رتبه هشتم را کسب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه اکونومیست آخرین رتبه‌بندی جهانی شهرهای قابل سکونت را در سال ۲۰۱۹ انجام داده بود. بر اساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱، پس از اوکلند شهر اوزاکا در ژاپن رتبه دوم را دارد. آدلاید در استرالیا رتبه سوم را کسب کرده و ولینگتون در نیوزیلند رتبه چهارم را به دست آورده است. توکیو در ژاپن در رتبه پنجم و پرت در استرالیا در رتبه ششم قرار گرفته‌اند. رتبه هفتم به زوریخ در سوییس اختصاص‌ یافته و رتبه هشتم به طور مشترک به ژنو در سوییس و ملبورن در استرالیا رسیده است. در رتبه دهم نیز در اختیار شهر بریزبن استرالیا قرار دارد.

نشریه اکونومیست شاخص زیست پذیری شهرها را بر اساس بیش از ۳۰ عامل کیفی و کمی در پنج دسته گسترده طبقه‌بندی می‌کند که این پنج دسته عبارت‌اند از ثبات، مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ و محیط‌ زیست، آموزش و زیرساخت‌ها؛ اما در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ این نشریه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا شاخص‌های جدیدی همچون مراقبت‌های بهداشتی و محدودیت‌های پیشگیرانه مربوط به رویدادهای ورزشی، تئاترها، کنسرت‌های موسیقی، رستوران‌ها و مدارس نیز اضافه شدند.

به گفته سیمون باپتیست، اقتصاددان ارشد جهانی اکونومیست، وضعیت بسیاری از شهرهای جهان پس از بحران کرونا «متزلزل» شد و برخی «معیارهای زیست‌پذیری» در آن‌ها کاهش یافت. این موضوع «سقوط جایگاه برخی شهرهای اروپایی در رتبه‌بندی جدید» را به دنبال داشت؛ به طوری که کمتر از قبل، «قابل سکونت» بودند. او شهر وین را مثال می‌زند که در رتبه‌بندی سال‌های قبل جایگاه اول را داشت «اما امسال نتوانست به جمع ۱۰ شهر برتر راه یابد و در جایگاه دوازدهم قرار گرفت».

ارزیابی‌های اکونومیست همچنین نشان داده است که رتبه شهرهای آسیایی، آمریکای شمالی و اروپای غربی «بسیار پایین» است و شهر دمشق در سوریه کمترین شاخص‌های قابل سکونت در جهان را دارد. سوریه در یک سال گذشته با ۱۰ جنگ داخلی روبه‌رو بود. داکا در بنگلادش، کراچی در پاکستان و پورت مورسبی، پایتخت کشور پاپوآ گینه نو نیز در ردیف بی‌کیفیت‌ترین شهرهای دنیا قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که شهرها در استرالیا، نیوزیلند و ژاپن پس از همه‌گیری کرونا موفق شدند به جریان عادی زندگی بازگردند و به دلیل میزان ابتلای اندک به بیماری، سیستم بهداشتی آن‌ها تاب‌آوری لازم را داشت. استرالیا و نیوزیلند هنوز مرزهای خود را به روی بیشتر مسافران باز نکرده‌اند؛ عاملی که به گفته باپتیست ممکن است در رتبه‌بندی آینده شهرهای آن‌ها تاثیر بگذارد.

بیشتر از زندگی