ادامه مناظره بیرون از تلویزیون؛ حمله متقابل روحانی به رئیسی و نامزدهای اصولگرا

اگر اینهایی که امروز می‌خواهند برای فردا قدرت را در دست بگیرند، تازه از کره مریخ آمده‌ بودند، خیلی خوب بود

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، به فرآیند برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، مخصوصا اظهارات نامزدهای جناح اصولگرا در مناظره‌ها واکنش نشان داد و به تندی از آنان انتقاد کرد.

او امروز، چهارشنبه ۱۹ خرداد، در جلسه هیئت دولت به انتقادهای مطرح شده علیه دولت خود پاسخ داد و به طور متقابل به تندی به جناح رقیب حمله کرد. اظهارات او را می‌توان دنباله مناظره‌ای دانست که بیرون از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ادامه پیدا کرده است.

حسن روحانی گفت: «در این انتخابات جفا و ظلم‌های بسیار بدی شد، یک مورد از جفاها را مقام معظم رهبری در زمینه احراز صلاحیت‌ها اشاره فرمودند مسئله مهمی بود. ایشان هم دستور دادند جبران شود، حالا جبران شود یا نه، مسئله دیگری است. اما در این انتخابات جفاهای فراوانی شد.»

او گفت: «به نظر من بدترین جفا در این انتخابات جفای به خود نظام است. اگر در ۴۲ سال گذشته نقض قانون، فساد و زیر پا گذاشتن حقوق، رعایت نکردن مصالح بود و اگر همه اقدامات بر خلاف مصلحت جامعه و کشور باشد، برای چه انقلاب کردیم؟» 

روحانی گفت:« از یک طرف به نظام ظلم می‌شود و از یک طرف به مردم ظلم می‌شود. اینکه ما می‌گوییم در هشت سال هیچ کاری نشده، به مردم ظلم می‌کنیم. صنعت، کشاورزی دست مردم است، از طرف سوم ظلم و جفا به کارگزاران نظام است. وقتی ما می‌گوییم دولت، دولت یک نفر و اینهایی که دور این میز هستند نیست. صدها هزار نفر در سراسر کشور مدیر، کارشناس، کارمند همه با هم، میلیون‌ها نفر هستند که کنار هم قرار می‌گیرند و دولت را تشکیل می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی، منتقدان اصولگرای خود را به دروغگویی و توهین به میلیون‌ها نفری که در بدنه دستگاه‌های اجرایی مشغول کار هستند متهم کرد و در مقابل، با ارائه برخی آمار از عملکرد دولت خود به ویژه در حوزه اقتصاد علی رغم تحریم‌ها و آنچه که آن را جنگ اقتصادی خواند، دفاع کرد.

روحانی گفت: «البته موضوعات خوبی هم  بود که خوب‌ها را کمتر می‌گویم، باید انصاف به خرج دهیم چرا که در این بحث‌ها مشخص شد که برخی‌ها از دستگاه‌ها خیلی خوب هستند، قوه قضاییه و مقننه و نیروهای مسلح همه بدون ایراد هستند. فقط یک جا ایراد است و آن هم دولت است و این هم که ان‌شاءالله این دولت تغییر می‌کند. پس کلا همه چیز خوب می‌شود چون بقیه کشور درست است.»

او افزود: «اگر در کشور ایرادی وجود دارد، این ایراد فقط برای دستگاه اجراست؟ یعنی دستگاه قانونگذار، مجمع تشخیص مصلحت، قوه قضاییه ایراد ندارد، هیچ جا ایراد ندارد، الحمدالله خیلی خوب شد، لااقل در این انتخابات متوجه شدیم همه جای کشور خیلی خوب و سالم، بی‌نقص و بی‌ایراد است، فقط اشکال در این دولت است که ان‌شاءالله در این انتخابات درست می‌شود، البته انتخابات هم نباشد دوره ما تمام می‌شود دولت بعدی می‌آید، این هم درست می‌شود و کل کشور درست می‌شود.»

 روحانی در ادامه حمله به نامزدهای جناح اصولگرا گفت: «موضوعات بهتری هم این روزها می‌شنویم، چقدر زنان در این چند روز خوب شدند، حقوق خانم‌ها، احترام به خانم‌ها، جوان‌ها مطرح شده است، چطور در این مدت خانم‌ها نبودند، فقط این روزها خانم‌ها پیدا شدند و خیلی مورد احترام هستند. اقوام، اقلیت‌ها چقدر خوب شدند، شیعه و سنی چقدر با هم برادر و متحد شدند چیزهای خوبی هم الحمدالله این روزها هست.»

او گفت: «با شعور مردم بازی نکنیم، ملت ایران ملت بزرگی است، ملتی است که می‌داند چه گذشته است، می‌داند چه کسانی بوده‌اند، اینهایی که امروز می‌خواهند برای فردا قدرت را در دست بگیرند، اگر در ایران نبودند و تازه از کره مریخ آمده‌ بودند، خیلی خوب بود، اما همه آنها بوده‌اند و همه آنها در یک بخشی مسئولیت داشته‌اند.»

روحانی منتقدان خود را به «قلب و تحریم واقعیت و حقیقت» متهم کرد و گفت: «ما در جنگ اقتصادی هستیم یا نیستیم؟ گویا اصلا جنگی وجود ندارد و ترامپی نبوده و ظلم و کار بدی نکرده است. هر چه مشکل است برای دولت است. آمریکا که کاری نکرده است. نه در سوال چیزی بود و نه در جواب و این مسئله بسیار عجیب و شگفت‌آوری است.»