اجرایی ‌شدن قانون حمایت از کودکان قربانی آزار جنسی در نیویورک

شماری از اسقف‌ها و راهبه‌های کلیسای کاتولیک در میان متهمان‌اند

کنفرانس خبری جف اندرسن ،از وکلای مدافع قربانیان آزارجسی، نیویورک 14 فبروری 2019

SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

با اجرایی شدن قانون حمایت از کودکان قربانی آزاری جنسی در ایالت نیویورک، ده‌ها تن از قربانیان آزار جنسی از طریق آنلاین به دادگاه فدرال این ایالت دادخواست سپرده‌اند.

بر اساس  این قانون که در ژانویه امسال از سوی مجلس ایالتی نیویورک به تصویب رسید، محدودیت زمانی برای طرح اقامه دعوا علیه متهمان آزارجنسی برداشته شده و قربانیان دهه‌های گذشته یک سال فرصت دارند تا دادخواست‌های‌شان را به دادگاه‌ بسپارند. قید زمانی یک ساله برای اقامه دعوا توسط قربانیان آزار جنسی، بخشی از تعدیلات پیشنهادی فعالان حقوق کودک برای اصلاح قوانین مرتبط به کودک آزاری بود.

بر اساس قوانین مدنی شماری از ایالت‌های آمریکا، قربانیان جرایم مدنی و آزار جنسی باید پیش از این که به سن ۲۱ سالگی برسند، علیه متهمان اقامه دعوا کنند. بر اساس قانون جدید قربانیان آزار جنسی در ایالت نیویورک می‌توانند تا ۵۵ سالگی نیز دادخواست بدهند.

مطالعات نشان می‌دهد که اکثریت کودکان قربانی آزار جنسی دستکم تا ۵۲ سالگی حاضر نیستند، در مورد کسانی که از آن‌ها بهره‌برداری جنسی کرده‌اند حرف بزنند و یا شکایت کنند. 

از بامداد روز چهارشنبه که قانون حمایت از کودکان قربانی آزاری جنسی اجرایی شده است، تاکنون بیش از صد تن از قربانیان آزار جنسی علیه اسقف‌های کلیساهای نیویورک، مسئولان نهادهای آموزشی و انجمن پسران پیش‌آهنگ که بزرگترین سازمان اجتماعی جوانان در آمریکاست، دادخواست داده‌اند.

شماری از دادخواست دهندگان، کسانی هستند که سال‌ها پیش و در نوجوانی توسط روحانیون مسیحی و مسئولان نهادهای آموزشی مورد استفاده جنسی قرار گرفته‌اند. مقام‌های دادگاه‌ فدرال نیویورک تایید کرده‌اند که براساس دادخواست‌های سپرده شده به دادگاه، اسقف‌ها و راهبه‌های چندین کلیسا در سراسر ایالت نیویورک متهم به آزار جنسی شده‌اند.

براساس گفته‌های فعالان حقوق کودک، شماری از متهمان احتمالا مردان و زنان کهن سالی‌ هستند که چند دهه پیش مرتکب آزار جنسی کودکان شده‌اند. اسقف اعظم نیویورک در سال ۲۰۱۶ در مقابل لغو حق اقامه دعوای ۳۲۳ قربانی آزاری جنسی توسط افراد مرتبط به کلیسا‌ی کاتولیک ایالت نیویورک، ۶۵ میلیون دلار به قربانیان غرامت پرداخته بود. کلیسای کاتولیک نیز در سال ۲۰۰۲، برای حل معضل حقوقی قربانیان آزار جنسی که علیه این کلیسا اقامه دعوا کرده بودند، ۱.۲ میلیارد دلار پرداخت کرده بود.

در همین حال، دادگاه ایالتی نیوریوک، به ۴۴ قاضی در سراسر این ایالت وظیفه داده است تا دادخواست‌ها را بررسی کنند. فعالان حقوق کودکان می‌گویند احتمال دارد در روزهای آینده شمار دادخواست ‌دهندگان به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یابد. پس از تصویب قانون حمایت از کودکان قربانی آزار جنسی در سال ۲۰۰۳، دادگاه کالیفرنیا بیش از یک هزار دادخواست دریافت کرده بود.

فعالان حقوق کودکان می‌گویند اجرایی شدن این قانون، فرصتی برای «صداهای خفه‌ شده» قربانیان آزار جنسی است که دهه‌ها در نتیجه بی‌عدالتی شنیده نشده‌اند. به باور آنان، دادگاهی شدن متهمان از درد قربانیان کم نخواهد کرد، اما می‌تواند گامی برای تأمین عدالت باشد.

بیشتر از جهان