نوجوان افغان برنده جایزه معتبر جهانی شد

هدیه بیژن، دانش‌آموز افغان ساکن استرالیا، با مطالعه درباره دفع زباله‌ها جایزه «علوم بین‌المللی و مهندسی» را از آن خود کرد و به مقام دوم در سطح بین‌المللی رسید

هدیه بیژن، نوجوان افغان توانسته است جایزه معتبر علم بین‌المللی و مهندسی را از آن خود کند- ایندیپندنت فارسی

هدیه بیژن، نوجوان افغان ساکن استرالیا، با مطالعه درباره دفع زباله‌ها، برنده جایزه معتبر جهانی در حوزه محیط زیست شد.

خانم بیژن، دانش‌آموز دبیرستان لینهم، در مسابقات بین‌المللی علمی به مقام دوم دست یافته است. جایزه اول را دانش‌آموزی آمریکایی کسب کرده است . هدیه که افغان‌تبار است، با الهام از زندگی در زادگاه خود و چند کشور درحال توسعه توانست برای دفع زباله‌ها راه‌های کم‌هزینه‌ای پیدا کند.

این دانش‌آموز کلاس دهم آزمایشی طرح‌ریزی کرده است که براساس آن سطح اسیدی خاک که می‌تواند بر میزان دفع مواد قابل تجزیه زیستی تاثیر بگذارد، تعیین می‌شود. هدیه با قرار دادن بسته کاغذی تخم‌مرغ در یک جعبه و همراه کردن آن با خاک با میزان متفاوت پی‌اچ (پ هاش) و افزودن کرم خاکی با میوه فاسد، توانست است آن را تجزیه کند. 

به این ترتیب او دریافت که خاک با بیشترین سطح تیزاب، سریعترین سرعت تجزیه را دارد و می تواند برای دفع زباله‌ها موثر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدیه به کانبرا تایمز می‌گوید: «در حال حاضر در روند اساسی دفع زباله‌ها، مواد تجزیه‌کننده عوامل لازم را ندارند تا زباله‌ها را اساسا هوازی یا به وسیله اکسیژن تجزیه کنند.»

او می‌افزاید: «به همین دلیل است که زباله‌ها به صورت غیرهوازی تجزیه می‌شوند که گازهای گلخانه‌ای مضر مانند متان و دی‌اکسیدکربن و شیرابه دارای فلز سنگین، آزاد می‌کند. در نتیجه این امر، گازها به منابع آبی وارد می‌شوند و خاک و آبراه‌ها را آلوده می‌کنند.»

هدیه که متولد افغانستان است، در سه و سال و نیمگی با پدر و مادرش به استرالیا آمد تا نعمت‌الله بیژن، پدرش، در مقطع دکترا در دانشگاه ملی استرالیا تحصیل کند. او بعدا با خانواده‌اش به هند، پاکستان و چین و سپس زادگاهش افغانستان سفر کرد و دراین سفرها،  نبود منابع و راهبردهای مدیریت زباله در این کشورها را متوجه شد.

هدیه می‌گوید: «افغانستان فرهنگ غنی و بسیار پویایی دارد و مردمانش خیلی مهربان و صبورند. من می‌خواهم بگویم که شور و انگیزه در وجود من، در افغانستان ریشه دارد. من از همانجایم و ریشه من آنجا است. من همیشه مشکلات آنجا را می‌بینم؛ مشکلاتی که در استرالیا وجود ندارد و با خود فکر می‌کنم که چرا در آنجا این اتفاق می‌افتد و اینجا نه.»

هدیه می‌خواهد تحصیل خود را در رشته‌های علمی ادامه دهد و به یک برنامه آموزش مجازی مهندسی در دانشگاه کارولینای شمالی دعوت شده است. او مایل است دو مدرک تحصیلی در رشته‌های حقوق و علوم داشته باشد.

هدیه می‌گوید که برای او اهمیت آموزش بیشتر در آن است که در خانواده و جایی متولد شده است که برای تحصیل اهمیت قائلند و تاکید می‌کند که باید از تمام فرصت‌ها برای ارتقا سطح دانش و آموزش، استفاده شود.

بیشتر از علوم