شاهزاده رضا پهلوی:«سوگوار ساسان نیک‌نفس هستیم»

ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ، بر اثر بیماری تنفسی و عدم رسیدگی جان سپرد

این فعال مدنی به‌رغم ابتلا به بیماری افسردگی و چندین مرحله خودزنی، از دسترسی به خدمات پزشکی و حق درمان محروم ماند-HARANA

با تایید مرگ یک زندانی دیگر در ایران، شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، به این خبر واکنش نشان داد.

 شاهزاده رضا پهلوی با تاکید بر شعار «نه به جمهوری اسلامی» در حساب توییتر خود نوشت: «سوگوار ساسان نیک‌نفس هستیم، ولی نام و یادش باید الهام‌بخش ما در راه و هدفی باشد که او جانش را برایش داد: رهایی ایران و جوانان دلیرمان از بند ضحاک زمان»

 

این اظهارنظر بخشی از کارزار کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران بود که شب گذشته درباره مرگ زندانیان به‌ویژه مورد اخیر، ساسان نیک‌نفس، در بسترهای مجازی از جمله توییتر و کلاب هاوس برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره زندان‌های تهران، روز دوشنبه، ۱۷ خرداد، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، ساسان نیک‌نفس، در بیمارستان فیروزگر تهران، جان سپرده است.

آقای نیک‌نفس که «از بابت اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبری، به ۸ سال زندان (۵ سال قابل‌اجرا) محکوم‌شده بود» به علت بیماری تحمل حبس را نداشت. یک منبع مطلع به هرانا گفته است که بر خلاف ادعای سازمان زندان‌ها درباره فوت آقای نیک‌نفس در بیمارستان، او در بهداری زندان درگذشته است.

مقامات سازمان زندان‌ها و بهداری زندان محل نگه‌داری وی از ابتلای او به بیماری‌هایی از جمله دیابت، کبد چرب، ورم معده، فشارخون بالا و مشکلات اعصاب و روان و یک مورد اقدام به خودکشی مطلع بوده‌اند اما درخواست صدور گواهی عدم تحمل حبس او را رد کردند. او در زندان تحت «نظارت دارویی و درمان در زندان» قرار داشت و روزانه دارو مصرف می‌کرد.

اطرافیان آقای نیک‌نفس و خانواده او که پیگیر وضعیت سلامتی او بوده‌اند عقیده دارند، مقامات زندان نسبت به وضعیت سلامتی این زندانی بی‌توجه بوده‌اند و شرایطی را به وجود آوردند که منجر به مرگ او شده است.

بهمن‌ماه امسال، بهنام محجوبی، زندانی عقیدتی نیز، در شرایطی مشابه درگذشت. او بارها قبل از وخیم شدن شرایط جسمانی اعلام کرده بود ماموران امنیتی می‌خواهند او را بکشند.

«سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور» که مسئولیت نظارت بر زندان‌ها در ایران را بر عهده دارد به طور مستقیم زیر نظر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، فعالیت می‌کند که در حال حاضر یکی از نامزدهای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ایران است.