صدها تحریم علیه ایران سر جای خود باقی خواهد ماند

بلینکن: تحریم‌ها باقی خواهند ماند؛ مگر وقتی که رفتار ایران تغییر کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا- Alex Brandon/Pool via REUTERS

روز سه‌شنبه، وزیر خارجه ایالات متحده در نشست یکی از کمیته‌های سنا گفت که حتی اگر واشینگتن و تهران بر سر بازگشت به پیروی از برجام به توافق برسند، انتظار می‌رود که صدها تحریم اعمال شده علیه ایران، همچنان به قوت خود باقی بمانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن با اشاره به تحریم‌هایی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا، بر ایران وضع کرده است، گفت: «اگر این تحریم‌ها با برجام ناسازگار نباشند، باقی خواهند ماند؛ مگر وقتی که رفتار ایران تغییر کند.»

آمریکا و ایران از فروردین ماه، با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، مذاکرات غیرمستقیمی را در وین آغاز کرده‌اند که با وجود اظهارات مثبت دو طرف در مورد پیشرفت مذاکرات، همچنان ادامه دارد.

ایران و شش قدرت جهانی شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شش سال پیش بر سر اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای تهران در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با آن برنامه، به توافق رسیدند اما آمریکا سه سال بعد از آن خارج شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران هم در واکنش به این اقدام واشینگتن به تدریج از تعهدات خود در برجام فاصله گرفت. دولت جدید آمریکا که از اول بهمن ماه آغاز به کار کرد، برای بازگشت به توافق، ابراز تمایل کرده اما گفته است که ابتدا ایران باید به پیروی کامل از تعهدات خود بازگردد.

این که کدام تحریم‌ها برای رسیدن به تفاهم باید برچیده شوند و همزمان، تهران برای بازگشت به پیروی کامل از مفاد برجام چه گام‌هایی باید بردارد، موضوع اصلی بحث‌ها در مذاکرات وین بوده است.