فراخوان عفو بین‌الملل برای آزادی وحید و حبیب افکاری

عفو بین‌الملل: «برادران افکاری به ناحق شکنجه شدند و به زندان افتادند»

سال گذشته (۱۳۹۹) حکم اعدام نوید، برادر ۲۷ ساله وحید و حبیب افکاری اجرا شد-ppairan

عفو بین‌الملل از مردم خواست به زبان و قلم خود یا با استفاده از متن‌های پیشنهادی این سازمان به مقام‌ها از جمله ابراهیم رئیسی و سفارتخانه‌های ایران نامه بنویسند و خواستار پایان شکنجه و زندان برادران افکاری شوند. در فراخوان عمومی سازمان عفو بین‌الملل خطاب به مردم نوشته شده: «اقدام شما موثر است.»

سازمان عفو بین‌الملل در فراخوانی که روز دوشنبه ۱۷ خردادماه منتشر کرد با اعتراض به شکنجه و بدرفتاری علیه وحید و حبیب افکاری در زندان عادل‌آباد شیراز تاکید کرد برداران افکاری باید تا دادرسی منصفانه در شرایطی قرار بگیرند که منطبق با «موازین بین‌المللی» است. 

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، با تاکید بر اینکه برادران افکاری به ناحق شکنجه شده و به زندان افتاده‌اند، آمده است: «آن‌ها از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ (شهریور ۹۹) در سلول‌های انفرادی بدون پنجره نگهداری می‌شوند و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی کافی، هوای تازه، تماس‌های تلفنی و ملاقات حضوری با خانواده را ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل در فراخوان خود با اشاره به اینکه پس از شرکت در اعتراض‌های سال ۹۷ مقام‌های ایران، برداران افکاری را خودسرانه دستگیر، شکنجه و زندانی کردند از مردم دعوت کرده با نوشتن نامه به مقام‌ها از جمله ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس قوه قضاییه، بخواهند که برادران افکاری را آزاد کنند. این سازمان، حبس برداران افکاری را از نظر قوانین بین‌المللی مصداق «بازداشت بی‌ضابطه» دانست و از مردم دعوت کرده در نامه‌های خود از مقام‌ها بخواهند ضمن «نقض احکام غیرمنصفانه»، وحید و حبیب افکاری را آزاد کنند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین خواستار «تحقیقات فوری، مستقل و بی‌طرفانه» درباره «شکنجه و سایر بدرفتاری‌های» صورت گرفته علیه برادران افکاری شد و در کانال تلگرام خود از «شکنجه‌های مکرر» برداران افکاری به قصد گرفتن «اعتراف» خبر داد: «برداران را در حبس‌ انفرادی طولانی‌مدت نگاه داشته‌اند، مورد ضربات مشت، لگد و کابل قرار داده‌اند و از طریق تهدید زندانی کردن، کشتن، تعرض جنسی یا انحاء دیگر آسیب اعضای خانواده‌شان، شکنجه روانی داده‌اند.»

حبیب، وحید و نوید افکاری در جریان اعتراضات سال ۹۷ در شیراز دستگیر شدند و اتهام آن‌ها قتل یکی از کارمندان حراست یک نهاد امنیتی بود. سال گذشته (۱۳۹۹) حکم اعدام نوید، برادر ۲۷ ساله آن‌ها در حالی اجرا شد که ابهام‌های زیادی در پرونده وجود داشت. اعدام نوید افکاری با موجی از واکنش‌ها در سراسر جهان روبه‌رو شد.

اتهام حبیب و وحید افکاری مشارکت در قتل کارمند حراست است و دادگاه وحید را به ۲۷ سال زندان و حبیب را به ۵۴ سال زندان محکوم کرده است.