لیلیبت: معنای نامی که شاهزاده هری و مگان مارکل برای نوزادشان انتخاب کرده‌اند

لیلیبت شکل اختصاری الیزابت است، که ریشه‌اش در زبان عبری است

ملکه انگلستان، مادر بزرگ هری «در محافل خانوادگی، لیلیبت خطاب می شود» - AFP 

شاهزاده هری و مگان مارکل صاحب دومین فرزند خود شده و نام لیلیبت (لیلی) دایانا ماونت بَتِن‌ویدنزور را برای او انتخاب کرده‌اند.

دوک و دوشس ساسکس تولد دختر خود را روز ششم ماه ژوئن اعلام کرده و گفتند او در روز چهارم ژوئن در بیمارستان سانتا باربارا کاتِج در منطقه سانتا باربارای کالیفرنیا متولد شده است.

زوج سلطنتی همراه با اعلام تولد دخترشان همچنین گفتند که در پس انتخاب نام او قدردانی از الیزابت، ملکه انگلستان و شاهدخت دایانا، پرنسس ولز، مادر متوفی هری قرار دارد.  

به گفته هری و مگان آن‌ها تصمیم گرفتند نام لیلیبت یا به اختصار لیلی را برای دخترشان انتخاب کنند که ملکه انگلستان، مادر بزرگ هری «در حلقه فامیل به آن نام خطاب می شود».

لیلیبت اختصاری از نام الیزابت است که ریشه‌اش در زبان عبری بوده و به معنای «خدا سوگند من» است.  گفته می‌شود جورج پنجم (در ایران به نام ژرژ پنجم شناخته می‌شود) پدر ملکه الیزابت، در اشاره به معنای عبری نام دخترش می‌گفته: «لیلیبت افتخار من و مارگرت (خواهر ملکه) شوق من است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام کودکی ملکه الیزابت همچنین اغلب توسط شوهر متوفی او، شاهزاده فیلیپ، استفاده می‌شد که در نهم آوریل سال جاری (۲۰۲۱) درگذشت.

لیلیبت، نوزاد هری و مگان، یازدهمین نتیجه الیزابت و هشتمین نفر در صف تکیه بر تخت پادشاهی انگلستان است.

دوک و دوشس ساسکس نام دوم دخترشان را به یاد شاهدخت دایانا، مادر شاهزاده هری و شاهزاده ویلیام، انتخاب کرده‌اند که مادربزرگ او بوده است. 

زوج سلطنتی در بیانیه‌شان می‌گویند: «نام میانی او (نوزادشان) به افتخار مادربزرگ محبوب و متوفی او ـ شاهزاده خانم ولز ـ  دایانا گذاشته شده است.»

دایانا، شاهزاده خانم ولز، روز سی و یکم اوت سال ۱۹۹۷ و هنگامی که هری تنها ۱۲ سال داشت در سانحه تصادف اتومبیل کشته شد. هری اغلب از پیامد درگذشت مادرش صحبت کرده است.

نام دایانا ریشه‌های یونانی دارد که به گفته تارنمای نام کودکان به معنی «الهی» است.

دوک و دوشس ساسکس ضمن اعلام تولد لیلیببت در تارنمایشان، آرچوِل، گفتند: «روز ۴ ژوئن ما با خوشبختی از ورود دخترمان، لیلی، استقبال کردیم. او به مراتب بیش از آنچه تصور می‌کردیم دلپذیر است. ما از همه کسانی که در گوشه و کنار جهان به ما محبت کرده و برایمان دعا کردند سپاسگزاریم و قدردان مهر و حمایتتان در طول این دوره ویژه برای خانواده‌مان هستیم.»  

© The Independent

بیشتر از زندگی