خلیلزاد: افغانستان در دوراهی توافق صلح یا جنگ داخلی قرار دارد    

«بیش از بیست سال است که جنگ، کشتار و ناامنی در افغانستان جریان دارد»

خلیلزاد در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز گفت که آمریکا به روند صلح افغانستان کمک می‌کند اما خود افغانها باید میان هم به صلح برسند-WAKIL KOHSAR / AFP

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان، روز دوشنبه، ۱۷ خرداد، به کابل آمد.   

آقای خلیلزاد، در این دور از سفرش به کابل با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دیدار کرد و حمایت ادامه‌دار آمریکا نسبت به افغانستان را اعلام کرد. او در کنار صحبت درباره چگونگی پایان جنگ و تامین صلح پایدار در این کشور با آنان نیز گفت‌وگو کرد.

زلمی‌ خلیلزاد، پس از دیدار با آقای غنی و عبدالله عبدالله، با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز، در کابل نیز مصاحبه‌ای انجام داد که در این مصاحبه او جنگ افغانستان را نامشروع خواند و تاکید کرد که جهان توافق کرده است که مشکل این کشور راه‌حل نظامی ندارد و طالبان و دولت افغانستان باید از راه مذاکره و گفت‌وگوی سازنده پیش بروند تا به یک نتیجه مطلوب دست یابند و افغانستان صاحب صلح و ثبات شود.

خلیلزاد می‌گوید: «پس از تصمیم خروج نظامیان خارجی به ویژه آمریکایی‌ها از افغانستان، جنگ در این کشور مشروعیت خود را از دست داده است و جهانیان نیز بر این نظر‌اند که مشکل افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و دولت افغانستان و طالبان برای پایان جنگ و آوردن صلح و ثبات پایدار از راه مذاکره و گفت‌وگو پیش بروند و طرح‌ها و برنامه‌های‌شان را در زمینه صلح هرچه زودتر آماده کنند.»

آقای خلیلزاد از رهبران طالبان، رهبران حکومت افغانستان، بزرگان سیاسی افغان و شهروندان این کشور خواست که تلاش کنند از فرصت پیش آمده استفاده کنند و اجازه ندهند که جنگ و کشتار بیش از این ادامه یابد. او گفت: «پس از نابودی مرکزیت تروریسم از افغانستان، جنگ دیگر مشروعیت ندارد. همه افغان‌ها باید دست‌ به‌ دست هم داده برای صلح و ثبات تلاش کنند، در غیر آن اگر صلح نشود و جنگ ادامه یابد افغانستان بار دیگر شاهد سال‌های دهه ۹۰ خواهد بود و افراد بی‌گناه زیادی کشته خواهند شد و مداخله کشورهای خارجی دیگر نیز افزایش خواهد یافت.»

خلیلزاد، تاکید کرد که مشکل افغانستان اکنون دو راه‌حل دارد یا اینکه سیاسیون افغان با طالبان به یک توافق سیاسی برای تقسیم قدرت برسند یا جنگ طولانی و خطرناک را انتخاب کنند که البته جنگ به نفع هیچ طرف نخواهد بود. او گفت: «به نظر من بهترین گزینه انتخاب یک توافق سیاسی است تا جنگ و کشتار پایان یابد زیرا با ادامه این جنگ زنان، کودکان و مردم بی‌گناه زیادی زخمی و کشته خواهند شد و باید همه طرف‌ها از گذشته پند گرفته و برای آینده بهتر تلاش کنند.»

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از طرح طالبان برای پایان جنگ و آوردن صلح به افغانستان اظهار بی‌خبری کرد و گفت: «ظاهرا طالبان طرفدار ادامه جنگ و کشتار نیستند و تلاش دارند تا افغانستان به صلح و ثبات دست پیدا کند و این موضوع را بارها از بزرگانشان شنیده‌ام.»

خلیلزاد، در این مصاحبه‌ خود تایید کرد که رهبران طالبان در کویته پاکستان حضور دارند و آزادانه در این کشور رفت‌وآمد می‌کنند. او از سیاست‌مداران پاکستان خواست که برای صلح و پایان جنگ در افغانستان تلاش کنند و هشدار داد: «اگر صلح در افغانستان به وجود نیاید و جنگ دوام پیدا کند بدون شک ضرر آن به پاکستان نیز می‌رسد و این موضوع را پاکستانی‌ها به‌خوبی می‌دانند و حالا آماده‌اند تا روابط‌شان را با افغانستان بهتر کنند.»

این گفته‌های آقای خلیلزاد، که پاکستان پی برده است که جنگ در افغانستان به زیان کشورش نیز است و تلاش دارد که طالبان را به میز مذاکره بکشانند در حالی است که این کشور (پاکستان)، از سوی دولت‌مردان افغانستان بارها به حمایت و پشتبانی طالبان برای دوام جنگ در افغانستان متهم شده است و این اتهام در روزهای گذشته حتی بر روابط میان دو کشور تاثیر منفی نیز گذاشته است.

گفتنی است که پس از تصمیم خروج سربازان خارجی از افغانستان از سوی آمریکا این نخستین بار است که نماینده ویژه ایالات متحده (آمریکا) برای صلح افغانستان به کابل می‌آید. ظاهرا او تلاش دارد که دولت‌مردان افغانستان و بزرگان طالبان را قانع کند تا بر میز مذاکره نشسته و برای پایان جنگ، آمدن صلح و اعلام آتش‌بس در افغانستان به یک توافق سیاسی برسند و بیش از این برای ادامه جنگ تلاش نکنند.

اما شماری از سیاسیون و شهروندان افغان آقای خلیلزاد را یک میانجی ناکام برای افغانستان و موفق در جهت منافع آمریکا می‌دانند و تاکید دارند که او هیچ‌گاه طرفدار صلح به معنی واقعی آن در افغانستان نبوده و نیست و تلاش دارد که منافع آمریکا را از وجود افغانستان در منطقه حفظ کند و به همین بهانه شعارش را پایان جنگ و آمدن صلح در افغانستان انتخاب کرده است.

سلیمان محمدی، استاد دانشگاه و آگاه سیاسی، می‌گوید: «افغانستان نیاز به یک هفته مذاکره واقعی دارد تا جنگ خاتمه یابد. آمریکا به واسطه نماینده خود خلیلزاد، این روند را به درازا کشیده است و هنوز هم تاکید دارد. خلیلزاد یک آمریکایی است و برای منافع آمریکا چانه‌زنی می‌کند. غیر منطقی است که ما از او تقاضای صلح و ثبات داشته باشیم. شاهد بودید که برای منافع خود با طالبِ که او را کافر و دشمن خطاب می‌کرد چقدر زود به توافق رسید.»

الماس نورستانی نیز آگاه سیاسی است می‌گوید: «ما باید خودمان متحد شویم و یک جبهه قوی در داخل ایجاد کنیم، طالب خود به خود وادار به صلح می‌شود، حالا ما در داخل هزارها مشکل داریم و هر رهبر و حزب برای خود تلاش دارد که این وضعیت هیچ‌گاه ما را به صلح نزدیک نمی‌سازد. واضح‌تر بگویم آمریکا می‌رود و شاید روزی کمک‌هایش را نیز قطع کند بازهم افغانستان و خود افغان‌ها می‌مانند و بدبختی! اگر متحد نشویم و برای صلح خود تلاش نکنیم آینده بدی در انتظار همه ما است.»

بیشتر از جهان