حمله رسانه دولتی چین به آمریکا: «با هواپیمای نظامی به تایوان واکسن بردید»

«سه سناتور ایالات متحده صبح یکشنبه در دیداری سریع‌السیر در جزیره تایوان فرود آمدند»

سناتورهای ایالات متحده در کنار «ژوزف وو»، وزیر امور خارجه تایوان، ۶ ژوئن ۲۰۲۱ - Aden HSU / AFP

یک روزنامه دولتی چین آخر هفته گذشته در سرمقاله خود سه سناتور ایالات متحده را هدف قرار داد و از تصمیم آنان برای سفر به تایوان با هواپیمایی نظامی برای تحویل واکسن کووید-۱۹ انتقاد کرد.

در این سرمقاله که روز یکشنبه، ۶ ژوئن منتشر شد، سردبیران روزنامه گلوبال تایمز، سناتورها تمی داکورت، دن سالیوان و کریس کونز را متهم کردند «در حال تحریک بیشتر» وضعیتی هستند که در جهت خشمگین کردن دولت چین انجام می‌شود.

نسخه انگلیسی سرمقاله سردبیران نوشته است:‌ «سه سناتور ایالات متحده صبح یکشنبه در دیداری سریع‌السیر در جزیره تایوان فرود آمدند. آن‌ها از یک هواپیمای باری نظامی، هواپیمای سی-۱۷ گلوب‌مستر ۳ نیروهای هوایی ایالات متحده، به جای یک هواپیمای مسافری استفاده کردند که اغلب برای چنین کارهایی استفاده می‌شود و همین کار هم منجر به جلب توجه بیشتر شد.»

این سرمقاله ادامه داد: «بدون شک ایالات متحده و جزیره تایوان با توسل به روش تفرقه بنداز و حکومت کن به تحریک بیشتر ادامه می‌دهند، روشی که کاملا برای تحریک طرف مقابل طراحی شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرمقاله در ادامه به پوشش رسانه‌های غربی از این رویداد هم کنایه زد و اشاره کرد آن‌ها هم انتخاب «غیرعادی» هواپیمای سی-۱۷ نیروی هوایی را برای دیدار سناتورها تشخیص داده‌اند. همچنین رسانه‌های تایوانی را متهم کردند که اهمیت حضور نظامی ایالات متحده در این جزیره را «بیش از اندازه مهم» جلوه می‌دهند.

این سرمقاله نوشت: «آن‌ها می‌خواهند فرود سی-۱۷ در جزیره را به واقعیتی تبدیل کنند که باید توسط مقام‌های چینی پذیرفته شود و راه را برای توطئه هرچه بیشتر ایالات متحده و تایوان هموار کنند.»

تحویل واکسن‌های کووید-۱۹ ایالات متحده به تایوان پیش از آنکه تبدیل به گزینه‌ای منتخب به دلیل هواپیمای حامل سناتورهای آمریکایی شود نیز از ابعاد جنجال‌برانگیز در مورد این جزیره بود. مقام‌های تایوانی برای ماه‌ها به دلیل شیوع کووید-۱۹ با پکن نزاع داشته‌اند چرا که پکن این جزیره را متهم می‌کند که واکسن‌های تولیدی چین را رد کرده است و تایوان نیز چین را متهم می‌کند که جلو تلاش‌های این جزیره برای خرید بین‌المللی واکسن‌ها را گرفته است.

در کل تلاش‌های ایالات متحده برای حمایت از دولت تایوان و استقلال و حاکمیت این جزیره بر خود اغلب با بیانیه‌های خشمگین پکن همراه می‌شود که تایوان را بخشی از قلمرو خود تلقی کرده و در سال ۲۰۱۹ نیز تهدید کرده است اگر هر نیرویی در صدد تجزیه تایوان از چین باشد به نیروی نظامی متوسل خواهد شد.

نیروی دریایی ایالات متحده در ماه‌های اولیه ریاست‌جمهوری جو بایدن آزادانه به دریانوردی در تنگه تایوان پرداخته که واکنش خشمگینانه دولت چین را در پی داشته است. 

© The Independent