پلیس اسرائیل به گروه‌های راست‌گرا مجوز راهپیمایی در شرق اورشلیم نداد

پلیس با توجه به تنش‌های موجود در اسرائیل، زمان راهپیمایی را نامناسب ارزیابی کرد

پلیس اسرائیل می‌گوید زمان و مسیر راهپیمایی نامناسب است- AHMAD GHARABLI / AFP

گروه‌های راست‌گرای اسرائیلی، راهپیمایی مناقشه‌برانگیزی را لغو کردند که قرار بود در هفته جاری در اورشلیم برگزار شود. پلیس اسرائیل به این راهپیمایی مجوز ند‌اد و با توجه به سطح تنش‌های موجود در اسرائیل، زمان آن را نامناسب ارزیابی کرد.

راهپیمایی موسوم به «رژه پرچم‌ها» برای روز پنجشنبه برنامه‌ریزی شده و قرار بود در مسیری در مناطق اشغالی شرق بیت‌المقدس برگزار شود.

همزمان با انتشار خبر لغو این رویداد، خلیل حیه، از مقام‌های ارشد گروه شبه‌نظامی حماس در نوار غزه، هشدار داد که برگزاری این راهپیمایی به خشونت‌های جدید منجر خواهد شد. معلوم نیست که لغو راهپیمایی به دلیل این هشدار بوده است یا خیر.

پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «مسیر راهپیمایی در حال حاضر مورد تایید نیست.»

با این حال، پلیس اسرائیل گفت که درخواست برگزاری راهپیمایی به روشی دیگر را بررسی خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلیل حیه گفت:‌ «به اسرائیل هشدار می‌دهیم که نگذارد راهپیمایی روز پنجشنبه به شرق بیت‌المقدس و حوالی مسجد‌الاقصی برسد.» او با اشاره به شروع جنگ ۱۱ روزه میان اسرائیل و حماس، درباره شفافیت پیام خود ابراز امیدواری کرد و گفت «امیدواریم پنجشنبه تکرار وقایع دهم مه نباشد.»

عبدالله صدام، معاون فلسطینی فرماندار اورشلیم، نیز درباره راهپیمایی یهودیان هشدار داده بود.

این در حالی است که اسرائیلی‌های راست‌گرا از دولت خواسته‌اند با لغو راهپیمایی، «تسلیم تهدید‌های حماس نشوند.»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، از پلیس درخواست کرده است که مانع برگزاری تظاهرات یهودیان راست‌گرا شود.

عبور دروازه دمشق، از دروازه‌های ورودی به شهر قدیمی اورشلیم، به عنوان یکی از مسیر‌های راهپیمایی روز پنجشنبه تعیین شده بود. در ماه مه، نیروهای امنیتی اسرائیلی فلسطینی‌های معترض را سرکوب کرده بودند.

درگیری میان ارتش اسرائیل و گروه اسلامگرای حماس که در نوار غزه و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند، پس از آن آغاز شد که پلیس اسرائیل تظاهرات فلسطینی‌ها علیه اخراج خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ‌جراح و سلوان را سرکوب کرد.

نیروهای اسرائیلی همچنین شرکت‌کنندگان در تظاهرات در محوطه مسجد‌الاقصی را سرکوب کرد.

در جریان جنگ و حملات هوایی  ۱۱ روزه میان ارتش اسرائیل و حماس، ۲۵۴ فلسطینی در نوار غزه و بیش از ۱۲ نفر در اسرائیل جان باختند.

بیشتر از جهان