جت مسافری فراصوت، انقلابی در سفرهای هوایی؟

قرار است این هواپیما با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، چهار ساعته از نیویورک به لندن می‌رود

این هواپیمای جت فوق سریعی است که ممکن است انقلابی در سفرهای هوایی ایجاد کند.

شرکت هواپیمایی یونایتد اعلام کرده است ۱۵ هواپیمای فراصوت خواهد خرید که می‌توانند با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کنند و مدت لازم برای پیمودن مسیر نیویورک به لندن را به سه ساعت و نیم کاهش دهد.

این شرکت در‌ آینده نیز می‌تواند ۳۵ فروند دیگر از این جت موسوم به «اورتور» را از شرکت سازنده آن «بوم» بخرد که البته هنوز ساخته نشده‌ و مجوز ندارند.

تصاویری که شرکت بوم برای تبلیغات این هواپیما از داخل فضای مسافری آن منتشر کرده است مسافرانی را نشان می‌دهد نشسته بر صندلی‌های تکی سفید و خاکستری در دو ردیف در دو طرف ردیف میانی. این هواپیما می‌تواند با سرعت ۱.۷ ماخ (نسبت سرعت شیئی در یک سیال به سرعت صوت در همان سیال) پرواز کند.

هرکدام از فضاهای نشیمن با تخته‌چوب سبک از دیگری جدا شده است و هر صندلی یک میز کوچک چوبی برای کار کردن و صفحه نمایش بزرگی در پشت صندلی جلویی برای سرگرم‌ شدن دارد.

جت‌های کنکورد فراصوت از سال ۱۹۷۶ تا اکتبر ۲۰۰۳ پروازهای تجاری انجام می‌دادند و شرکت بوم می‌گوید با راه‌اندازی دوباره خط پرواز فراصوت بازدهی پروازها ۷۵ درصد بیش از پرواز با جت‌های معروف کنکورد خواهد بود.

بلیک اسکال، مدیرعامل بوم، در بیانیه‌ای گفت: «بستن اولین قرارداد خرید هواپیماهای فراصوت بدون کربن در جهان گامی مهم به سوی هدف دسترسی بیشتر جهان است.»

سرعت این هواپیما دو برابر هواپیماهای مسافربری فعلی است و قرار است در سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد، در سال ۲۰۲۶ پرواز کند و در سال ۲۰۲۹ مسافر حمل‌ کند.

شرکت بوم که دفتر اصلی‌اش در دنور است در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و از آن زمان تاکنون ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه به دست آورده است. این شرکت اکنون ۱۵۰ نفر کارمند دارد.

رقم قرارداد این شرکت با شرکت یونایتد که اولین قرارداد با یک شرکت هواپیمایی تجاری است اعلام نشده است.

شرکت هواپیمایی یونایتد گفت این هواپیماها «می‌تواند بیش از ۵۰۰ مقصد را در حدود نصف مدت قبلی به همدیگر پیوند دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت افزود: «نیویورک به لندن از جمله مسیرهای است که شرکت یونایتد در آینده برای این هواپیماها در نظر دارد و قرار است مدت آن به سه ساعت و نیم کاهش یابد. نیویورک به فرانکفورت چهار ساعت و سانفرانسیسکو به توکیو شش ساعت طول خواهد کشید. هواپیمای اورتور هم‌چنین مجهز به نمایشگرهای سرگرم‌کننده برای هر صندلی، فضای شخصی زیاد و فناوری غیرلمسی است.»

سوخت این هواپیما ۱۰۰ درصد پایدار است و قرار است اولین هواپیمای تجاری بزرگی باشد که از روز اول پرواز هیچ کربنی تولید نکند.

آقای اسکال افزود: «بستن اولین قرارداد خرید هواپیماهای فراصوت بدون کربن در جهان گام مهمی به سوی هدف کوچک‌تر شدن جهان است.»

اما کارشناسان می‌گویند چنین هواپیمایی نسبت به هواپیماهای معمولی احتمالا به چندین برابر سوخت به ازای هر مسافر نیاز خواهد داشت و هم‌اکنون نیز سوخت پایدار برای هواپیما کمیاب است.

دن رادرفورد، مدیر برنامه هوافضای شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک، گفت: «این هواپیما قرار است جانشین جتی باشد که سوخت فسیلی مصرف می‌کند، ولی سوخت مخصوصش امروزه بسیار کمیاب و البته بسیار گران است.»

او گفت: «بازار این کار هم‌اکنون بسیار محدود است و این موضوع در کنار اینکه می‌دانیم این هواپیما سوخت زیادی می‌سوزاند به نظر من بسیار خطرناک است.»

شرکت بوم گفت با همکاری یونایتد کاری خواهد کرد که به عرضه سوخت پایدار جت برای سایر هواپیماها لطمه‌ای وارد نشود.

کارشناسان می‌گویند این شرکت‌ها هم‌چنین باید مشکل سروصدای داخل قسمت سرنشین و نیز صدای مهیب شکستن دیوار صوتی را حل کنند، مشکلاتی که در هواپیمای کنکورد هم وجود داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان