رالی دوستانه موتورسواران لیبی و تونس در کرانه مدیترانه

نام کشور لیبی از ۱۰ سال پیش و بهار عرب به این سو، اغلب در اخبار جهان با جنگ و مهاجران غیرقانونی و ناآرامی‌ سیاسی گره خورده است

نام کشور لیبی از ۱۰ سال پیش و بهار عرب به این سو، اغلب در اخبار جهان با جنگ و مهاجران غیرقانونی و ناآرامی‌ سیاسی گره خورده است. 

اما این بار نام این کشور واقع در شمال آفریقا، با غرش موتورسیکلت‌های هارلی‌داویدسون و هوندایی در اخبار مطرح شد که روز شنبه، پنجم ماه ژوئن، در کنار موتورسواران تونسی از منطقه المرسی در نزدیکی پایتخت این کشور، عازم رالی دو روزه طبرقه شدند تا با پیمودن حدود ۲۰۰ کیلومتر به شمال غرب تونس و حوالی مرز الجزایر برسند.

اعضای پنج باشگاه موتورسیکلت‌سواری لیبی، از جمله «رُدفورس»، «بلک‌شدوز» و «المپیک» از شهرهای مصراته، طرابلس و زاویه، برای رسیدن به خط شروع رالی در منطقه المرسی در نزدیکی پایتخت تونس، ۸۰۰ کیلومتر را از طرابلس پیمودند. 

مدیر باشگاه موتورسواری «ستارگان قرقارش» و مسئول هماهنگی پنج باشگاه موتورسواری لیبیایی شرکت‌کننده در رالی طبرقه، به ‌ایندیپندنت فارسی گفت که در مجموع حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر از شهروندان لیبی از باشگاه‌هایی چون «رُدفورس»، «بلک شدوز» و «المپیک» در این رویداد حضور دارند. ‌‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره محدودیت‌های مسافرتی مربوط به مهار انتشار ویروس کرونا گفت عبور از مرز میان دو کشور همسایه آرام و بدون مشکل بود:‌ «بسیار آسان بود. هیچ مشکلی نداشتیم چون تمام موتورسواران تست ویروس کرونا داده بودند و فدراسیون موتورسیکلت‌سواری تونس برای همه دعوتنامه فرستاده بود.»

برای موتورسواران لیبیایی این فقط یک شور و علاقه نیست، بلکه روشی متفاوت برای به تصویر کشیدن روح زندگی به‌رغم ناآرامی‌ها است و راهی است برای آنکه بگویند همه دنبال جنگ نیستند.

موتورسواران با کلاه‌های ایمنی و لباس‌های چرم منقش به نشان باشگاه‌‌ها و سوار بر موتورسیکلت‌هایی که برخی مزین به پرچم لیبی هستند، یک به یک از خط شروع راهی جاده می‌شوند و تماشاگران در میان غرش موتورسیکت‌ها از آنان فیلم می‌گیرند و برایشان دست تکان می‌دهند.

ناجی القنقا، مدیر باشگاه رُدفورس که آن را حدود شش سال پیش تاسیس کرده، به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «ما در لیبی با موتورسیکلت از شهری به شهری دیگر سفر می‌کنیم و بارها به تونس آمده‌ایم و در این سفر حدود پنج روز در راه خواهیم بود.»

بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی در لیبی از سال ۲۰۱۱ و سرنگونی حاکمیت معمر قذافی از رهبری این کشور آغاز شد و کشور میان گروه‌های رقیب چندپاره شد. در پی آتش‌بس میان طرابلس در غرب و بنغازی در شرق لیبی از اکتبر گذشته، دو گروه اصلی متخاصم در جنگ داخلی لیبی در فوریه ۲۰۲۱ سر تشکیل دولت انتقالی به توافق رسیدند.

بیشتر از زندگی