منوی آینده‌نگرانه سرآشپز فرانسوی: پاستای کرم شپشک و چیپس حشرات

سازمان امنیت غذایی اروپا در ماه ژانویه کرم شپشک را برای مصرف انسان بی‌خطر اعلام کرد و در ماه مه فروش آن را در بازار تأیید کرد

سالاد میگو با کرم شپشک آرد، حشرات بوداده و ترد همراه با سبزیجات، و ملخ سبز شکلاتی؛ خوراک‌هایی که سرآشپز یک رستوران پاریسی در منوی خود گنجانده و ممکن است دیدنش برای کسانی که قلبشان ضعیف است، مضر باشد.

خوراک‌هایی که لورن ویت در رستورانش سرو می‌کند، پسند و تایید مشتریان ماجراجو را برانگیخته است. سرآشپز ویت، در حال تدارک پاستا با آرد کرم شپشک آرد، سیب‌زمینی شیرین و لارو حشرات تفت‌ داده شده، به خبرگزاری رویترز گفت‌: «این یک غذای مطلوب برای کسانی است که بار اولشان است.»

 

سازمان امنیت غذایی اروپا در ماه ژانویه کرم شپشک را برای مصرف انسان بی‌خطر اعلام کرد و در ماه مه درخواست مجوز فروش آن در بازار را تایید کرد. این سازمان چندین درخواست دیگر را نیز برای تایید محصولات غذایی مبتنی بر حشرات، از جمله جیرجیرک و آفت ملخ، در دست بررسی دارد.

کرم شپشک آرد و در مجموع حشرات، می‌توانند یک منبع خوراکی پایدار و با نیاز به تولید اندک گازهای گلخانه‌ای، برای تغذیه آینده جهان تلقی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سهیل عیاری، که با دو دخترش در رستوران لورن ویت غذا می‌خورد، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، در تعریف از غذایش گفت:‌ «احساس می‌کنم در یک رستوران سنتی هستم، با این تفاوت که مفهوم کلی در پس ذهنم درباره محتوای غذایی که دارم می‌خورم، متفاوت است. و راستش، مزه‌اش کاملا شبیه غذاهای معمولی است.»

یکی از دختران عیاری نیز تأیید کرد: «برای محیط زیست ضرر ندارد. دیگر چه می‌خواهیم.»

سرآشپز ویت، کرم‌های شپشک را خودش پرورش می‌دهد و آن‌ها را با جو دوسر و سبزیجات تغذیه می‌کند. ریخت این کرم زردرنگ ممکن است اشتها را کور کند، اما لارو سوسک شبرو درواقع  منبع غنی پروتئین، چربی و فیبر است. او می‌گوید چالشش این است که هم باید طعم‌های مناسب جور کند و هم تایید افکار عمومی را بگیرد.

این ماده اولیه چندکاره، می‌تواند به شکل درسته در خوراک‌های کاری و سالادها استفاده شود، یا چرخ‌شده و پودر آن در ساخت پاستا، بیسکویت و نان به کار رود.

یک سخنگوی کمیسیون سلامت و امنیت غذای اروپا نیز گفت:‌ «حشرات مغذی‌اند و می‌توانند کمک کنند تا انسان‌ها رژیم خوراکی و نظام غذایی سالم‌تر و پایدارتری داشته باشند.»

بیشتر از زندگی