‌گاز مهلک نازی‌ها برای اعدام محکومان در آمریکا؟

آریزونا تا کنون بیش از ۲ هزار دلار صرف تهیه اجزای لازم برای ساخت گاز سیانید کرده است

در این ایالت تحت حاکمیت جمهوری‌خواهان، از سال ۲۰۱۴ هیچ اعدامی انجام نشده است و هم‌اکنون ۱۱۵ زندانی در صف اعدام قرار دارند- Johannes EISELE / AFP

ایالت آریزونای آمریکا پس از توقفی هفت ساله، در پی از سرگیری اعدام‌ها با گاز مرگ‌بار سیانید هیدرژون است که در  اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها به کار می‌رفت.

در این ایالت تحت حاکمیت جمهوری‌خواهان، از سال ۲۰۱۴ هیچ اعدامی انجام نشده است و هم‌اکنون ۱۱۵ زندانی در صف اعدام قرار دارند. در سال ۲۰۱۴ اعدام یک زندانی به نام جوزف وود دچار مشکل شد و گواهی مرگ او، پس از ۱۵ تزریق و سپری شدنِ دو ساعت صادر شد.

به گزارش روزنامه «جروزالم پست»، سازمان زندان‌های آریزونا تا کنون بیش از ۲ هزار دلار صرف تهیه اجزای لازم برای ساخت گاز مرگ‌بار سیانید کرده است. این مبلغ صرف خرید سیانید پتاسیم جامد، گرددانه‌های هیدرواکسید سدیم و اسید سولفوریک شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گویا این ایالت مهیا می‌شود تا از زایکلون ب استفاده کند؛ ماده شیمیایی مرگ‌باری دارای پایه سیانید که با استفاده از آن، در سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ بیش از یک میلیون یهودی و سایر زندانیان را در اتاق‌های گاز آلمان نازی کشتند.

اتاق گاز آریزونا ۲۲ سال بلااستفاده بوده است و اکنون مقامات این ایالت در حال بررسی وضعیت آن هستند تا مطمئن شوند آماده به کار است.

آخرین فردی که در آریزونا با گاز اعدام شد، شخصی تبعه آلمان به نام والتر لاگراند بود که حکم او در سال ۱۹۹۹ اجرا شد. طبق این گزارش و به نقل از شاهدان عینی، اعدام آن شخص ۱۸ دقیقه طول کشید و طی آن مدت او به شدت سرفه می‌کرد.

فرانک اتوود ۶۵ ساله که بابت به قتل رساندن کودکی در سال ۱۹۸۴ به اعدام محکوم شده است، نفر اول فهرست در صف زندانیانِ محکوم به اعدام است.

جوزف پرکوویچ، وکیل او، می‌گوید: «فرانک اتوود آماده مرگ است. او پیرو مسیحیت ارتدوکس یونانی است و در حال آماده کردن خود برای آن لحظه است. اما دوست ندارد شکنجه ببیند و در اعدام مشکلی رخ دهد.»

«ایالت آریزونا در پی از سرگیری اعدام‌ها و در حال آماده‌سازی اتاق گاز برای استفاده از سیانید هیدرژون است؛ همان گاز مرگ‌باری که در آشویتس به کار می‌رفت.

این کار اجرای اعدالت نیست. کار هولناکی است.»

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ای.سی.ال.یو)ک ه سازمانی غیرانتفاعی، غیرحزبی، حقوقی و طرفدار حقوق بشر است، این اقدام را «هولناک» خواند.

در توییتر این سازمان آمده است: ایالت آریزونا در پی از سرگیری اعدام‌ها و در حال آماده‌سازی اتاق گاز برای استفاده از سیانید هیدرژون است. همان گاز مرگ‌باری که در آشویتس به کار می‌رفت. این کار اجرای اعدالت نیست. کار هول‌‌ناکی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان