هشدار درمورد احتمال بروز خشونت سیاسی در اسرائیل

سازمان امنیت داخلی اسرائیل در آستانه تشکیل دولت جدید، از افزایش گفتمان افراطی و تحریک‌کننده به‌ویژه در رسانه‌های اجتماعی خبر داد

راست‌گرایان اسرائیلی در تجمع‌های اخیر خود، سیاستمداران طیف راست را که به ائتلاف مخالف نتانیاهو پیوسته‌اند، به «خیانت» متهم کرده‌اند- JACK GUEZ / AFP

در آستانه کنار گذاشته شدن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از قدرت، در حالی‌ که تنش‌های سیاسی داخلی در این کشور به بیشترین میزان خود در دهه‌های اخیر رسیده است، ناداو آرگامان، رئیس شین‌بت، سازمان امنیت داخلی این کشور، در مورد احتمال بروز خشونت‌ داخلی هشدار داد.

در هفته‌ای که گذشت، احزاب رقیب حزب لیکود در اسرائیل، از توافق برای تشکیل دولت ائتلافی خبر دادند و به این ترتیب، باید بنیامین نتانیاهو، رهبر لیکود، پس از ۱۲ سال که تاکنون طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری در اسرائیل بوده است، از این جایگاه کنار برود؛ اما نتانیاهو ضمن حمله به ائتلاف مخالفانش در رسانه‌های اجتماعی، از اعضای دست‌ راستی مجلس اسرائیل خواسته است که به این دولت ائتلافی رای ندهند و جلو روی کار آمدن آن را بگیرند. 

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل، روز شنبه، ۱۵ خردادماه، با انتشار بیانیه‌ای کم‌سابقه، درمورد تحریک‌های فزاینده‌ و نفرت‌پراکنی در رسانه‌های اجتماعی که ممکن است به خشونت‌هایی با انگیزه سیاسی منتهی شود، هشدار داد. 

در این بیانیه آمده است: «ما به‌ تازگی به‌ ویژه در رسانه‌های اجتماعی، افزایش شدید و افراطی شدن گفتمان‌ خشونت‌آمیز و تحریک‌‌کننده را شاهد بوده‌ایم... این گفتمان ممکن است در میان گروه‌های خاص یا از طرف بعضی افراد به‌ گونه‌ای تفسیر شود که به اقدام‌های غیرقانونی و خشن و حتی آسیب به افراد منجر شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هشدار درحالی است که به نوشته وب‌سایت خبری آکسیوس، بنیامین نتانیاهو، روز جمعه، با انتشار داستانی مذهبی در حساب فیس‌بوک خود، رقبای سیاسی راستگرای خود را به جاسوسانی تشبیه کرد که موسی به سرزمین کنعان فرستاده بود و آن‌ها در بازگشت، به مردم دروغ گفته بودند. براساس کتاب مقدس، خداوند این دو جاسوس را مجازات کرد و آن‌ها بر اثر طاعون جان خود را از دست دادند.   

نتانیاهو پیش‌تر نیز ائتلاف اخیر هشت حزب برای تشکیل دولت را «خیانت» به کشور و ملت و در توییتر آن را «خطرناک» خوانده بود.

از زمانی که احتمال روی کار آمدن دولت ائتلافی مخالفان نتانیاهو افزایش یافته، راست‌گرایان در اسرائیل بارها اعلامیه‌هایی علیه آن صادر کرده‌ و درمواردی حتی هشدار داده و از در پیش بودن«دورانی سیاه» در آن کشور خبر داده‌اند. آنها همچنین با تجمع‌‌ مقابل خانه سیاستمداران احزاب طیف راست که به ائتلاف فعلی مخالف نتانیاهو پیوسته‌اند، آنها را به «خیانت» متهم کرده‌اند. 

در بیانیه سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل، از سیاستمداران، رهبران افکار عمومی، شخصیت‌های مذهبی و مربیان نزدیک به هر یک از جناح‌های مختلف سیاسی این کشور خواسته شده است که به‌‌ صراحت علیه هرگونه خشونت، هشدار دهند و موضع بگیرند.  

همزمان، کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که سازمان امنیت داخلی درمورد احتمال «صدمه فیزیکی» به نفتالی بنت، نخست‌وزیر انتخابی دولت ائتلافی آینده و بعضی از دیگر اعضای حزب او اعلام نگرانی کرده است. بنا بر بعضی گزارش‌ها، محافظت و تدابیر امنیتی درمورد بنت و بعضی دیگر از شخصیت‌های حامی دولت جدید ائتلافی در روزهای گذشته تقویت شده است.