مصرف الکل، حتی زیر حد توصیه شده کنونی، باعث بروز آسیب در بدن می‌شود

دستورالعمل‌های فعلی دولت بریتانیا به مردان و زنان توصیه می‌کند که از نوشیدن بیش از ۱۴ واحد الکل در هفته خودداری کنند

«هیچ «آستانه مطمئنی» وجود ندارد که زیر آن، الکل اثر مسمومیت‌زا روی بدن نداشته باشد» - Pixabay

بر اساس مطالعه‌ای جدید، نوشیدن هر مقدار الکل، حتی تا سقف توصیه‌شده در دستورالعمل‌های دولت، اثر مسمومیت‌زا بر اعضای بدن دارد.

گروهی از محققان دانشگاه امپریال لندن اسکن ام‌آر‌آی حدود ۱۰ هزار نفر افراد بین ۴۰ تا ۶۹ ساله را مطالعه کرده‌اند تا بررسی کنند که آیا چیزی به نام «سطح ایمن» مصرف الکل وجود دارد یا خیر.

دستورالعمل‌های فعلی دولت بریتانیا به مردان و زنان توصیه می‌کند که از نوشیدن بیش از ۱۴ واحد الکل در هفته، معادل ۱۰ گیلاس کوچک شراب کم‌الکل یا شش پیمانه آبجو با سطح الکل متوسط، ​خودداری کنند.

این مطالعه که در مجله ای‌لایف ساینسس منتشر شده است، نشان می‌دهد که مصرف الکل، حتی زیر حد توصیه شده کنونی، باعث بروز آسیب در بدن و تغییرات ساختاری و عملکردی قابل اندازه‌گیری در مغز، قلب، و کبد می‌شود.

محققان می‌گویند، گرچه مصرف بیش از حد الکل عامل خطر شناخته‌شده‌ای در ابتلا به چربی کبد است، اما پیش از این شواهد محکمی درباره (زیان) مصرف الکل به میزان کم تا متوسط وجود نداشته است.

محققان افزودند که یافته‌های آنان با مطالعه قبلی سال ۲۰۱۱ مطابقت دارد که نشان می‌دهد مصرف ​​شراب قرمز در حد متوسط به مدت سه ماه، باعث افزایش چربی در کبد می‌شود: «نتایج ما حاکی از آن است که هیچ «آستانه مطمئنی» وجود ندارد که زیر آن، الکل اثر مسمومیت‌زا روی بدن نداشته باشد.» به گفته آنان، دستورالعمل‌های فعلی بهداشت عمومی «ممکن است نیاز به تجدیدنظر داشته باشد.»

جان هلمز، استاد سیاست‌گذاری مشروبات الكلی و معاون گروه تحقیقاتی الكل شفیلد، گفت كه اگرچه این مطالعه شواهدی ارائه می‌دهد كه بر اساس آن، نوشیدن مقدار كم الكل بدون خطر است، اما «هیچ دلیل قانع‌كننده‌ای برای تغییر دستورالعمل‌های فعلی ارائه نمی‌دهد.»

«توصیه‌‌های دولت بریتانیا درباره مصرف الکل معطوف به «کاهش خطر» است، نه «محو خطر». بدین ترتیب، در سطحی تنظیم می‌شوند که رعایت آن برای افراد (با مصرف) متوسط، خطر جانی بسیار کمی داشته باشد.»

او افزود: «این دستورالعمل‌ها شواهدی را در نظر می‌گیرد كه نوشیدن مقادیر كم الكل هم سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد، خصوصاً در رابطه با سرطان، و نیز سایر بیماری‌ها.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم اسپکتور، استاد اپیدمیولوژی ژنتیک در کینگ کالج لندن، این یافته‌ها را بر این اساس زیر سوال برده است که محققان برای مقایسه، اسکن ام‌آر‌ای گروهی از افرادی را که الکل نمی‌نوشند، بررسی نکرده‌اند.

او گفت: «این مطالعه‌ای است بر اساس مشاهده حدود ۱۰ هزار نفر حدوداً ۶۰ ساله، بدون آن که وضعیت گروه دیگری از افراد را که الکل مصرف می‌کنند، برای  مقایسه بررسی کرده باشد. و در حالی که مصرف الکل خطر ​​تغییرات قابل مشاهده با آم‌آر‌ای در مغز و قلب را افزایش می‌دهد، دلالت این خطرات برای افراد مشخص نیست.»

او افزود: «دشوار است كه بتوان این خطرات را مثلاً با خطر رانندگی با اتومبیل كه آستانه حداقلی ندارد، یا خطر خوردن مواد غذایی بی‌ارزش یا ناسالم که بسیار پرخطرتر است، مقایسه کرد.»

او همچنین به تحقیقات قبلی درباره مصرف متوسط ​​الکل اشاره کرد که به عنوان مثال، بین مصرف شراب قرمز و افزایش سلامت قلب ارتباط مستقیمی یافته است.

وی گفت: «اگرچه اشاره به خطرات الكل صحیح است، اما این نتایج محدود بدان معناست که باید نسبت به صدور دستورالعمل‌های جدیدی که بعید است برای همه مناسب باشد، احتیاط کنیم.»

مارک لیشون، مدیر ارشد تحقیق و سیاست در سازمان «Alcohol Change UK»، نیز گفت که آگاهی عمومی مردم نسبت به اطلاعات اساسی درباره خطرات نوشیدن الکل ضعیف است.

«ما بر این باوریم که مردم حق دارند خطرات را بدانند. به بیان ساده، هرچه بیشتر بنوشیم، خطر ابتلا به مشکلات سلامت ناشی از الکل بیشتر می‌شود و این مطالعه یادآوری مفیدی است.»

او افزود: «آگاهی عمومی درباره اطلاعات اصلی مربوط به خطرات نوشیدن الکل هنوز ضعیف است؛ این که دستورالعمل‌های کنونی برای مصرف اندک الکل چیست، این که نوشیدن منظم و بیش از اندازه الکل مطابق این دستورالعمل‌ها متضمن خطرات برای سلامتی است، و جزئیات دقیق‌تر درباره ارتباط بین مصرف منظم الکل و افزایش بیماری‌های خاص مانند سرطان [محدود است.]»

وی گفت كه دولت باید دست به اقداماتی بزند که «‌آسيب‌ها را کاهش دهد و جان انسان‌ها را نجات دهد. اقداماتی نظیر وضع مقررات بهتر برای تبلیغ و بازاریابی الكل، و موضوع قيمت الکل و وضع ماليات بر آن به گونه‌ای که بطری‌های [چند] لیتری الكل قوی را دیگر نتوان با پول اندک خرید.»

© The Independent

بیشتر از زندگی