واکسن بزنید! آبجو، وجه نقد و اسحله رایگان دریافت کنید

«هرچه تعداد افراد واکسینه شده بیشتر باشد، در مبارزه با ویروس موفق‌تر خواهیم بود»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا - MANDEL NGAN / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه ژوئن را «ماه اقدام» برای ترغیب برنامه واکسینه‌کردن عمومی کووید‌-۱۹ نامیده است. دولت او وعده داده که تا تاریخ روز چهارم ژوئيه، هفتاد درصد ساکنان آمریکا دست‌کم یک دوز واکسن را دریافت کرده باشند. 

کاخ سفید همراه با موسسات و سازمان‌های مختلف با اهدای آبجوی رایگان و مراقبت از کودکان اقشاری که در مورد تزریق واکسن تردید دارند، از جمله جوامع کم‌بضاعت و رنگین‌پوست تمرکز کرده است.  

برخی ایالات به هدف حفاظت از ساکنانشان در مقابل ویروس کرونا مزایای خود را به این مشوق ها افزوده اند. در برخی ایالات در مقابل تلقیح واکسن، جوایز یک میلیون دلاری و آموزش رایگان قرعه کشی می شود.

بایدن روز چهارشنبه در سخنرانی‌آش خطاب به ملت آمریکا گفت: «هرچه تعداد افراد واکسینه شده بیشتر باشد، در مبارزه با ویروس موفق‌تر خواهیم بود.»

واشینگتن

واشینگتن تازه‌ترین ایالتی است که با هدف افزایش واکسینه‌شدن ساکنانش بلیت بخت‌آزمایی منتشر کرده است. به گفته جِی اینزلی، فرماندار واشینگتن، به چهار نفر از ساکنان این ایالت هریک ۲۵۰ هزار دلار داده خواهد شد. هر هفته یک جایزه ۲۵۰ هزار دلاری قرعه‌کشی می‌شود. در آخرین قرعه‌کشی در روز سیزدهم ژوئیه یک فرد خوش‌شانس جایزه نهایی یک میلیون دلاری را خواهد برد. 

هر چهار دانشگاه دولتی ایالت واشینگتن برای ترغیب واکسیناسیون میان خود مبلغ یک میلیون دلار بودجه دریافت خواهند کرد.

اینزلی روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در این بخت‌آزمایی برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم. این مهم‌ترین قرعه‌کشی است که در آن شرکت می‌کنید.» 

جوایز دیگری هم ارائه شده است: از جمله بورس تحصیلی، بلیت هواپیما و دستگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای و بلندگوهای کامپیوتری. 

برای شرکت در قرعه‌کشی باید بالای ۱۶ سال بوده و دست‌کم یک دوز واکسن را دریافت کرده باشید. لزومی به ثبت‌نام نیست زیرا اسامی واکسینه‌شدگان در سیستم اداره بهداشت ایالت واشینگتن موجود است. به همین دلیل حتی اگر بین نخستین کسانی باشید که واکسن زده‌اید، همچنان در فهرست واجدان شرایط شرکت در قرعه‌کشی خواهید بود. 

متاسفانه اگر خودتان یا یکی از افراد خانواده‌تان در اداره بهداشت ایالت واشینگتن یا در دفتر فرمانداری شاغل است یا در برنامه بخت‌آزمایی دولتی کار می‌کند، نمی‌توانید در قرعه‌کشی شرکت کنید.

اوهایو

مایک دوواین، فرماندار اوهایو با اعلام قرعه‌کشی پنج هفته‌ای (هفته‌ای یک میلیون دلار) که از تلویزیون پخش خواهد شد، توجه بسیاری به خود جلب کرده است. تنها شرایط شرکت در قرعه‌کشی سن بالای ۱۸ سال و دریافت یک دوز واکسن است. دوواین می‌گوید به دنبال این اعلامیه، تعداد واکسیناسیون کووید ۴۵ درصد افزایش یافته است. 

او در یک سخنرانی گفت: «با افزایش واکسیناسیون در میان اهالی اوهایو سرانجام شاهد کاهش شدت همه گیری هستیم.»

فرمانداری اوهایو برنامه‌ای نیز برای نوجوانان زیر ۱۸ سال در نظر گرفته اما در عوض جایزه نقدی به آن‌ها بورس دانشگاهی رایگان داده می‌شود. 

ابیگِیل بوگِنسکِه ۲۱ ساله ساکن ناحیه «سیلور لِیک» نخستین برنده این جایزه است که به گزارشگران گفت: «شبی دیوانه بود.»

مریلند

لاری هوگان، فرماندار مریلند، روز بیستم ماه مه اعلام کرد که دولت ایالتی با پیوستن به موسسه بخت‌آزمایی محلی، بین بیست‌وپنجم مه تا چهارم ژوئيه همه‌روزه به حکم قرعه مبلغ ۴۰ هزار دلار به یک فرد واکسینه شده جایزه خواهد داد.

او گفت: «هدف ما حصول اطمینان از این است که هیچ بازویی عقب نخواهد ماند (همه واکسینه خواهند شد). ما تعهد می‌کنیم که از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و تمام منابع خود را برای دستیابی به این هدف به کار می‌گیریم.»

او همچنین گفت هیچگونه محدودیتی در مورد تعداد دفعاتی که هرشخص می‌تواند برنده شود وجود ندارد. به این ترتیب او مردم را ترغیب می‌کند برای برد بیشتر، سریع‌تر واکسینه شوند.

جایزه آخرین قرعه‌کشی در روز استقلال آمریکا دو میلیون دلار خواهد بود.

نیویورک

طرح اندرو کومو، فرماندار نیویورک «واکس اند اسکرَچ» (واکسن و کارت خراش)  است. به این معنا که پس از تزریق واکسن وارد دور بخت‌آزمایی ایالتی می‌شوید که بزرگ‌ترین جایزه آن پنج میلیون دلار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کومو در یک بیانیه گفت: «می‌دانیم که واکسیناسیون بخش مهم ریشه‌کن کردن کووید است. ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا برنامه واکسیناسیون را سریع و آسان کنیم اما از آن‌جایی که روند آن به کندی پیش می‌رود باید برای افزایش تعداد واکسینه شده‌ها خلاقیت به خرج دهیم.»  

جوایز لاتاری ایالت نیویورک از ۲۰ دلار تا ۵ میلیون دلار است. برای دریافت کارت خراش بخت‌آزمایی خود، کارت واکسیناسیون خود را به فروشگاه‌هایی که معمولا کارت خراش را به مبلغ ۲۰ دلار می‌فروشند ببرید و آن را رایگان دریافت کنید.

ویرجینیای غربی

ویرجینیای غربی از نخستین ایالاتی است که برای تزریق واکسن جایزه نقدی در نظر گرفته است. نخستین طرح آن اهدای اوراق پس‌انداز دولتی به مبلغ ۱۰۰ دلار بود تا جوانان را به زدن واکسن ترغیب کند.

پروژه جدید یک لاتاری دیگر است اما جوایز آن از وجه نقد گرفته تا کامیون، اسلحه و بورس تحصیلی متفاوت است. شرط ورود به قرعه‌کشی یک دوز واکسن است.

این برنامه از روز بیستم ژوئن همه‌هفته با یک میلیون دلار نقد و دیگر جوایز آغاز خواهد شد و تا چهارم ماه اوت ادامه خواهد داشت. در آخرین روز دو جایزه ـ یکی به مبلغ ۱.۶ میلیون دلار و دیگری ۵۸۰ هزار دلار ـ قرعه‌کشی خواهد شد.

جیم جاستیس، فرماندار ویرجینیای غربی، در نخستین روز ماه ژوئن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تمام افرادی که در بیمارستان و بخش مراقبت ویژه بستری شده یا درگذشته‌اند اغلب افرادی بوده‌اند که واکسینه نشدند. نمی‌دانم چه توضیحی از این ساده‌تر بدهم.»  

کالیفرنیا

ایالت آفتابی کالیفرنیا برای برنامه ترغیب واکسیناسیون عمومی بیش از ۱۵ میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است.

به ۱۰ نفر از اهالی بالای ۱۲ سال این ایالت که دست‌کم یک دوز واکسن زده باشند به حکم قرعه مبلغ ۱.۵ میلیون دلار جایزه داده می‌شود. ورود به بخت‌آزمایی خود به خود انجام می‌شود اما برنده تنها پس از تزریق هر دو دوز واکسن می‌تواند جایزه خود را دریافت کند. 

افزون بر این، هر جمعه‌شب تعداد ۳۰ جایزه ۵۰ هزار دلاری نیز قرعه‌کشی می‌شود.

به همین ترتیب از بیست‌وهفتم ماه مه به نخستین دو میلیون نفری که دوزهای واکسن خود را تکمیل کنند یک کارت خرید ۵۰ دلاری داده می‌شود.

گوین نیوسم، فرماندار کالیفرنیا، گفت: «کالیفرنیا هم‌اکنون نیز در مبارزه با کووید‌- ۱۹ به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته و بیش از هر ایالت دیگری اهالی‌اش را واکسینه کرده است. اما این‌جا نخواهیم ایستاد، با نزدیک شدن به تاریخ ۱۵ ژوئن تمام تلاش خود را به منظور بازگشایی کامل و ایمن کردن کالیفرنیا خواهیم کرد و مردم را واکسینه‌ می‌کنیم.» 

کلرادو

طرح جرد پوُلیس، فرماندار کلرادو، از اوهایو الهام گرفته شده و شامل هر هفته پنج قرعه‌کشی یک میلیون دلاری است. 

پولیس در یک کنفرانس خبری گفت: «تنها کاری که برای شرکت در بخت‌آزمایی باید بکنید تزریق واکسن است. امروز یک میلیون دلار پول نقد روی میز گذاشته شده است. بخت یار شما باشد، کلرادو.» 

علاوه بر طرح بخت‌آزمایی، این ایالت در نظر دارد به ۲۵ دانشجو که داوطلب زدن واکسن می‌شوند بورس تحصیلی رایگان بدهد. این وجه با کسب بهره بانکی به صندوق موسوم به «کالج اینوِست» واریز می‌شود. برنده می‌تواند از آن برای پرداخت شهریه دانشگاه یا آموزش‌های فنی استفاده کند. 

مِین

جوایزی که ایالت مین برای واکسیناسیون در نظر گرفته کمتر نقدی و بیشتر باب طبع طبیعت‌گرایان است.

در برنامه «واکسن بزن تا بیرون بروی» بزرگسالان بالای ۱۸ سال که نخستین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند یا مبلغ ۲۰ دلار به کارت‌های اعتباریشان واریز، یا به آن‌‌ها مجوز شکار و ماهیگیری داده می‌شود. این طرح با استقبال چندانی روبه‌رو نشد و تنها ۶ هزار نفر این جوایز را در مهلت تعیین‌شده ۱۱ تا ۱۵ مه دریافت کردند.   

جَنِت میلز، فرماندار مین، گفت: «ما با این ابتکار جدید اهالی مین را  به تزریق واکسن و استفاده از طبیعت این ایالت تشویق می‌کنیم. چه ماهیگیر باشید چه شکارچی، چه اهل بیسبال و چه مسابقه دو، یا کسی که تنها از بودن در طبیعت لذت می‌برد، اکنون زمان مناسبی برای حفاظت از خودتان مقابل کووید‌- ۱۹ و لذت از فضای باز است.» 

مینه سوتا

هفته گذشته، تیم والتز، فرماندار مینه سوتا، در توصیف جزیيات برنامه «واکسن به سوی تابستان» این ایالت که هدف آن واکسیناسیون۷۰ درصد از اهالی بالای ۱۶سال است، گفت که این برنامه شامل بلیت رایگان به پارک‌های تفریحی، مجوز ماهیگیری و کارت‌های خرید است.

والتز به گزارشگران گفت: «از مشوق‌هایی که عرضه کرده‌ایم استفاده کنید. بروید بیرون و مینه سوتا را کشف کنید.»

نیوجرسی

فیل مورفی، فرماندار نیوجرسی، برنامه «عملیات تابستان جرسی» را دو هفته پیش اعلام کرد. این برنامه شامل اهدای کارت‌های هدیه، ورود رایگان به پارک‌ها و چشیدن شراب است.

مورفی در یک کنفرانس خبری گفت: «میلیون‌ها نفر از اهالی نیوجرسی آستین‌هایشان رابالا زده و برای حفاظت از خود و عزیزانشان مقابل کووید‌ـ ۱۹ واکسن زده‌اند، اما هنوز برای دستیابی به هدف واکسینه کردن کامل ۴.۷ میلیون بزرگسال ساکن این ایالت تا تاریخ ۳۰ ژوئن کار بسیاری در پیش است. 

اورگن

کیت براون، فرماندار اورگون، نام ساکنان بالای ۱۸ سال این ایالت را که دست کم یک دوز واکسن زده اند وارد بخت آزمایی یک میلیون دلاری کرده است.

براون در یک کنفرانس خبری در اشاره به رقابت دوستانه با ایالت همسایه گفت: «من اهالی اورگون را به تزریق واکسن تشویق می کنم. ما این امکان را داریم که با واکسینه کردن نزدیک به۲۵۰ هزار نفر از ساکنان اورگون ظرف چند هفته آینده، در بازگشایی اقتصادمان از کالیفرنیا پیشی بگیریم.»

ایلینوی

ایلینوی در مقایسه با ایالاتی که گفته شد برنامه چندان جذاب و چشمگیری ندارد اما فرماندار جِی بی پریدزکِر، هر فردی را که نخستین دوز واکسنش را دریافت کرده در میخانه ها و رستوران هایی که در این برنامه شرکت دارند، به یک لیوان مشروب رایگان دعوت می کند. 

در حال حاضر پریتزکر می گوید طرحی شبیه به طرح اوهایو در ایلینوی پیاده خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان