آمریکا می‌گوید مسئولیت عمده درگیری‌های یمن با حوثی‌ها است

«در یمن مسئولیت عمده گریز معنادار از ورود به آتش‌بس با حوثی‌ها است»

شورشیان حوثی از سال ۲۰۱۴ بخش‌های بزرگی از یمن را تصرف کرده‌اند - GAMAL NOMAN / AFP

آمریکا حوثی‌های یمن را عامل نقض آتش‌بس روز جمعه (۴ ژوئن) در آن کشور خواند و این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را به خودداری از پایان دادن به درگیری‌ها متهم کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:‌ «در یمن چندین طرف مشکل‌آفرین نقش ایفا می‌کنند، اما مسئولیت عمده گریز معنادار از ورود به آتش‌بس و حرکت به سوی درگیری بیشتر که هفت‌ سال است رنجی تصور نشدنی را به مردم تحمیل کرده، با حوثی‌ها است.»

به نوشته بیانیه وزارت خارجه آمریکا، تیم لندرکینگ، نماینده ویژه این کشور برای یمن، روز پنجشنبه (۳ ژوئن) از سفر به عربستان سعودی، عمان، امارات متحده عربی و اردن به ایالات متحده بازگشت. او در این رشته سفر در دیدار با مقام‌های دولتی، یمنی‌ها و همچنین شرکای بین‌المللی، درباره بحران اقتصادی و انسانی در یمن مذاکره کرد.

جو بایدن، از ماه ژانویه و شروع دوره ریاست‌جمهوری‌اش در آمریکا، یمن را به عنوان یکی از اولویت‌های واشینگتن اعلام کرد و لندرکینگ را برای کمک به احیای مذاکرات صلح سازمان ملل متحد، منصوب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال سفر ماه گذشته لندرکینگ به یمن، وزارت خارجه آمریکا گفت حوثی‌ها با حمله به مارب، بحران انسانی را وخیم‌تر کرده‌اند. مارب آخرین مقر دولت تحت حمایت عربستان سعودی در یمن است که پیشتر در عملیات حوثی‌ها به صنعا از پایتخت کشور اخراج شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این وضع تاکنون تغییری نکرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه جدید خود گفت: «حوثی‌ها کماکان به حملات مخرب علیه مارب ادامه می‌دهند. جامعه جهانی این حملات را محکوم کرده و این اقدام حوثی‌ها را منزوی‌تر می‌کند.»

به گفته این بیانیه، لندرکینگ با یمنی‌ها درباره تقویت «روندی فراگیر» صحبت کرد که به مشارکت مردم در بحث درباره آینده کشور کمک کرد و تلاش‌ها برای صلح را افزایش داد.

شورشیان حوثی از سال ۲۰۱۴ بخش‌های بزرگی از یمن را تصرف کرده‌اند.

عربستان سعودی به همراه شماری از متحدان منطقه‌ای خود، از مارس ۲۰۱۵ و به درخواست دولت یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، به طور مستقیم وارد جنگ علیه حوثی‌ها شد.

تلاش‌های عربستان سعودی و جامعه بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس و مذاکره برای یافتن یک راه حل سیاسی به منظور پایان دادن جنگ در یمن، هنوز به نتیجه نرسیده و توقف کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی و قطع فعالیت‌های نهادهای امدادرسان در یمن، در کنار همه‌گیری ویروس کرونا و نبود امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی در یمن، این کشور را به یکی از جدی‌ترین بحران‌های انسانی در جهان تبدیل کرده و سازمان ملل متحد بارها درباره قحطی و گرسنگی بخش بزرگی از جمعیت فقیر این کشور هشدار داده است.