کشف بامزه‌ترین قورباغه جهان در مرداب‌های گینه‌نو

قورباغه شکلاتی چشم‌های درشت سیاه و لبخندی به پهنای صورت دارد

قورباغه شکلاتی نزدیک‌ترین خویشاوند زنده قورباغه سبز درختی است- Steve Richards/Griffith University

دانشمندان از کشف یک نوع قورباغه با صورتی کارتون مانند، در مرداب‌های گینه‌نو خبر داده‌اند که چشم‌های درشت سیاه و لبخندی که به پهنای صورت دارد، او را نامزد لقب «بامزه‌ترین قورباغه» کرده است. رنگ شیرکاکائویی او نیز دانشمندان را بر آن داشته تا نامش را «قورباغه شکلاتی» بگذارند.

این قورباغه که اولین بار در تحقیقی در نشریه جانورشناسی استرالیا در ماه مه از او یاد شد، با قورباغه سبز درختی که در تمامی شمال و شرق استرالیا دیده می‌شود، خویشاوندی نزدیک دارد. گینه‌نو از آنجا فاصله زیادی ندارد و تا همین ده هزار سال پیش، دو سرزمین به هم متصل بودند. به دلیل سابقه تاریخی همسایگی، استرالیا و گینه‌نو میزبان انواع بسیاری از جانواران مشابه هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران موزه کوئینزلند استرالیا در تحقیق جدید خود به دنبال رسم تصویر دقیق‌تر تبار قورباغه‌ سبز درختی در هر دو جزیره بودند. از همین رو به گینه‌نو سفر کردند و نمونه‌هایی از این جانور را در اکوسیستم‌های گرمسیری جنوب و همچنین جنگل‌های مردابی شمال آنجا جمع‌آوری کردند. قورباغه شکلاتی در یکی از مرداب‌های گرم و پر از کروکدیل شمال گینه‌نو پیدا شد.

تحلیل د‌ی‌ان‌ای نشان می‌دهد که قورباغه شکلاتی نزدیک‌ترین خویشاوند زنده قورباغه سبز درختی است، هر چند تفاوت‌های فاحشی نیز دارند. قورباغه شکلاتی، علاوه بر تفاوت رنگ، کوچکتر است و در مقایسه با قورباغه سبز، صورت بامزه‌تری دارد.

بیشتر از علوم