آمریکا ۲۵ میلیون واکسن کووید-۱۹ به بقیه دنیا می‌دهد

بایدن: تا آخر این ماه، حدود ۸۰ میلیون دوز واکسن در سطح جهان توزیع خواهیم کرد

هرچند آمریکا در همکاری با سازمان بهداشت جهانی برنامه کوواکس را هدایت می‌کند، اما به گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، کاخ سفید تصمیم‌گیرنده اصلی درباره این است که کدام کشور چه تعداد واکسن دریافت می‌کند- REUTERS/Lucy Nicholson

کاخ سفید روز پنجشنبه سوم ماه مه از برنامه آمریکا برای اهدای ۲۵ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ مازاد خود به جهان خبر داد. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که برای قادر ساختن کشورها به خرید واکسن‌های ‌آمریکایی، برخی محدودیت‌ها را لغو خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت که آمریکا در ازای اهدای واکسن از کشورها چشم‌داشت سیاسی نخواهد داشت. بایدن وعده داده که آمریکا تا پایان ماه ژوئن- نهم تیرماه - حدود ۸۰ میلیون دوز واکسن را در سطح جهان توزیع خواهد کرد.

آقای بایدن گفت که ایالات متحده آمریکا از طریق برنامه واکسیناسیون جهانی برای کووید-۱۹، موسوم به «کوواکس»، حدود ۱۹ میلیون دوز واکسن اهدا خواهد کرد. در این برنامه، حدود شش میلیون دوز واکسن به آمریکای لاتین و منطقه کارائیب خواهد رفت، حدود هفت میلیون دوز روانه جنوب و جنوب شرق آسیا خواهد شد و حدود پنج میلیون دوز به آفریقا اختصاص خواهد یافت.

بایدن گفت که شش میلیون دوز باقیمانده نیز مستقیما از ایالات متحده به کشورهایی چون کانادا، مکزیک، هند و کره جنوبی تحویل داده خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در بیانیه‌ای گفت:‌ «هدف ما از دادن این واکسن‌ها دریافت الطاف سیاسی نیست. ما می‌خواهیم با قدرت ارزش‌هایمان، جان‌ها را نجات دهیم و جهان را به سوی پایان همه‌گیری رهنمون شویم.»

هرچند آمریکا در همکاری با سازمان بهداشت جهانی برنامه کوواکس را هدایت می‌کند، اما به گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، کاخ سفید تصمیم‌گیرنده اصلی درباره این است که کدام کشور چه تعداد واکسن دریافت می‌کند. ‌

آقای سالیوان گفت:‌ «تصمیم‌گیری کاخ سفید درباره توزیع واکسن بر اساس مواردی چون پوشش جهانی، پاسخگویی به بحران و کمک به بیشترین کشورهای ممکن است.»

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که ایالات متحده همسایگان خود، از جمله کانادا، مکرزیک و کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی را در اولویت قرار می‌دهد.

جامعه جهانی جو بایدن را تحت فشار گذاشته تا مازاد واکسن‌های کووید-۱۹ آمریکا را با جهان تقسیم کند.

کاخ سفید ماه‌ها واکسیناسیون شهروندان آمریکایی را در اولویت خود قرار داد. ویروس کرونا طی سال گذشته جان بیش از ۵۰۰ هزار آمریکایی را گرفت.

رئیس‌جمهور آمریکا وعده داده که این کشور علاوه بر ۶۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا که پیشتر برای اهدا به کشورهای دیگر برنامه‌ریزی کرده، قصد دارد ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر-بیون‌تک، مدرنا و جانسون‌اندجانسون در میان کشورهای جهان توزیع کند.

مدیران صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی روز پنجشنبه، هفت کشور دارای اقتصاد برتر در جهان، موسوم به جی-۷ را به اهدا واکسن‌های مازاد خود به کشورهای در حال توسعه ترغیب کردند.