نتانیاهو از کنست خواست جلو ائتلاف مخالفانش را بگیرد

اعضای ائتلاف به جز توافق سر برکناری آقای نتانیاهو، وجه اشتراک بسیار ناچیزی دارند

نتانیاهو میان نمایندگان هوادارش در کنست - RONEN ZVULUN / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه (سوم ژوئن) به‌ شدت به ائتلاف مخالفانش که می‌خواهند پس از دوازده سال او را از ریاست دولت پایین بکشند، حمله کرد.

به گزارش رویترز، آقای نتانیاهو از اعضای دست‌ راستی پارلمان اسرائیل (کنست) خواست جلو روی کار آمدن دولت ائتلافی را بگیرند.

هشت حزب مخالف دولت نتانیاهو روز چهارشنبه به توافق رسیدند تا دولت جدیدی تشکیل دهند.

اما این ائتلاف که شامل گروه‌هایی از سراسر طیف سیاسی اسرائیل است، هنوز برای تشکیل دولت باید رأی کنست را به دست آورد.

تاریخی برای رأی‌گیری در پارلمان تعیین نشده است، اما انتظار می‌رود هفته آینده کنست در این باره رأی بدهد و هنوز این امکان وجود دارد که ائتلاف جدید، با جدایی برخی از احزاب تشکیل‌‌دهنده آن، از هم بپاشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر اسرائیل در نخستین اظهاراتش پس از اعلام تشکیل ائتلاف جدید، از اعضای کنست که به گفته او «با آرای جناح راست» انتخاب شده‌اند، خواست که با تشکیل دولت ائتلافی مخالفت کنند.

او در توییتر، ائتلاف مخالف دولتش را «چپ‌گرا» و «خطرناک» خواند. آقای نتانیاهو پیشتر هم دولت ائتلافی را «تقلب قرن» خوانده بود و گفته بود که این ائتلاف، کشور و مردم اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

بنیامین نتانیاهو به‌رغم پیروزی حزب خودش (لیکود) و به دست آوردن اکثریت کرسی‌های پارلمان در انتخابات ماه مارس، نتوانسته است دولتی ائتلافی تشکیل دهد.

خبر ائتلاف جدید زمانی اعلام شد که یائیر لاپید، رهبر حزب میانه «یش عتید»، با ریوون ریولین رئیس‌جمهوری اسرائیل تماس گرفت تا بگوید که ائتلاف تشکیل شده و خواهان تشکیل دولتی شد تا «در خدمت همه شهروندان اسرائیل باشد، به حقوق مخالفان احترام بگذارد و هر کاری که لازم است برای متحد کردن بخش‌های مختلف جامعه اسرائیل» انجام دهد.

بنا به توافقی که میان آقای لاپید و دیگر اعضای ائتلاف صورت گرفته است، نفتالی بنت، رهبر حزب دست‌راستی یامینا، نخست‌وزیر خواهد شد و در اوت سال ۲۰۲۳ این مقام به آقای لاپید خواهد رسید.

اعضای ائتلاف به جز توافق سر برکناری آقای نتانیاهو، وجه اشتراک بسیار ناچیزی دارند.