ایران - هنگ‌کنگ، صفحه اول یک داستان پر اضطراب

اعتراض‌ اسکوچیچ به زمین ورزشگاه المحرق: این بهانه‌جویی من نیست

عکس: سایت فدراسیون فوتبال / تمرین تیم ملی ایران در منامه

فوتبال در ایران به پراضطراب‌ترین روزها دست‌کم در دهه اخیر رسیده است و حساسیت بازی امروز ایران - هنگ‌کنک گوشه‌ای از این ماجراست. تیم ملی ایران پس از اولین صعودش به جام جهانی در سال ۱۹۷۸ به مدت بیست سال پس از انقلاب ایران به جام جهانی نرسید، اما از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تا جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه چهار بار به جام جهانی صعود کرد. به خصوص دو صعود پی‌در‌پی ایران به جام‌های جهانی ۲۰۱۴ برزیل و ۲۰۱۸ روسیه در دوران مربیگری کارلوس کی‌روش، این دیدگاه را در فوتبال ایران ایجاد کرد که صعود به جام جهانی داستان پیچیده‌ای ندارد.

اما آشفتگی فدراسیون فوتبال ایران به خصوص در دو سال اخیر، جدایی کارلوس کی‌روش، انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی و ناتوانی در پرداخت دستمزد او که منجر به اختلاف‌های فدراسیون و سرمربی تیم ملی شد، نتایجی را در دور رفت مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای ایران رقم زد که امروز تیم ملی ایران را برای برداشتن گام اول در مسیر جام جهانی و در بازی‌های مرحله مقدماتی دچار تزلزل کرده است.

شیوع کرونا برگزاری دور برگشت مرحله گروهی جام جهانی را به تعویق انداخت اما در فرصتی بیش از یک سال تیم ملی فقط در ۳ بازی تدارکاتی شرکت کرد. دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی اردوهای بلندمدت و بازی‌های تدارکاتی مناسب برای تیم ملی را نتوانست در برنامه‌هایش بنویسد. برگزاری بازی‌های تدارکاتی یک مشکل قدیمی برای تیم ملی ایران است و در دوران تحریم ایران این مشکل به روایت مسئولان فدراسیون فوتبال ایران بزرگ‌تر شده است. اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی نیز در مدت اخیر رغبتی برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی نداشت و به ادعای فدراسیون فوتبال، این موضوع از خواسته‌های سرمربی نبود.

در یک سال اخیر دوران تعطیلی‌های بلندمدت برنامه‌های تیم ملی با بلاتکلیفی فدراسیون فوتبال و برگزار نشدن انتخابات فدراسیون به دلیل تایید نشدن اساس‌نامه این فدراسیون در فیفا، همراه بود. تیم ملی انگار فراموش شده بود و فقط یک کادر فنی داشت که مشغول بررسی بازی‌های لیگ و بازیکنان بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون فوتبال ایران در همین بیش از یک سال بلاتکلیفی و با سرپرستی موقت در پست ریاست فدراسیون، نتوانست مذاکره‌کننده خوبی برای مساله میزبانی متمرکز بازی‌های تیم ملی در دوران شیوع کرونا باشد. پس از ریاست عزیزی خادم بر فدراسیون نیز توان تاثیرگذاری بر تصمیم ای‌اف‌سی وجود نداشت. ایران باید در دور برگشت بازی‌ها با هنگ‌کنگ، بحرین و عراق در تهران بازی می‌کرد و فقط برای بازی با کامبوج به خانه حریف می‌رفت اما حالا با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا ایران تمام بازی‌هایش را در بحرین برگزار می‌کند. ای‌اف‌سی برای اهدای میزبانی به ایران خوشبین نیست و این فقط به شیوع کرونا در ایران ارتباطی ندارد. ایران در چند سال اخیر میزبانی بسیاری از رقابت‌های ورزشی را از دست داده است.

بحرین اگرچه انتخاب کنفدراسیون فوتبال آسیا برای میزبانی گروه C راهیابی به جام جهانی در آسیا شد، اما پیش از برگزاری بازی اول مورد انتقاد سرمربی تیم ملی ایران قرار گرفت. دراگان اسکوچیچ از کیفیت زمین ورزشگاه ۲۰ هزار نفری المحرق رضایت ندارد. او در کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی با هنگ‌کنگ گفت: «ما از بازی‌های خودمان میزبانی نمی‌کنیم. ما از ای‌اف‌سی خواستیم که زمین بازی را کنترل کند چون این مسابقه برای ما بسیار مهم است. اگر بحرین میزبان است، پس حداقل باید زمین خوبی را مهیا کند ولی ما از این موضوع ناامید هستیم. من هیچ بهانه‌ای نمی‌آورم. ما قوی هستیم و همه تیم‌ها این‌جا با ما روبه‌رو می‌شوند. در مورد این موضوع نگران نباشید. بهانه‌ای وجود ندارد. اما اگر شما زمین را ببینید، چیزی را خواهید دید که من هرگز در زندگی‌ام ندیده‌ام. من فرار نمی‌کنم. ما تیم خوبی هستیم و شما این را خواهید دید. بعد از این کنفرانس شما می‌توانید زمین را چک کنید. اول که به این‌جا آمدم، خواستم زمین را ببینم، اما به من اجازه ندادند. می‌توانم شما را دعوت کنم و با من بیاید و زمین را ببینید. خیلی داستان جالبی است.»

ساعت برگزاری بازی تیم ملی ایران مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج نیز مورد اعتراض فدراسیون فوتبال ایران قرار گرفت اما این اعتراض رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مردود شد. این دو بازی ایران ساعت ۱۷:۳۰ به وقت محلی بحرین برگزار می‌شود و هوای گرم می‌تواند باعث خستگی بازیکنان شود. اما دو بازی ایران مقابل بحرین و عراق ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی برگزار خواهد شد.

هنگ‌کنگ، حریف تیم ملی ایران تا پایان دور رفت بازی‌ها از ۵ بازی ۵ امتیاز کسب کرده است. میکسو پاتلاینن، سرمربی هنگ‌کنگ در دور رفت مسابقات شکست کامبوج با نتیجه ۲ بر صفر را ثبت کرد. هنگ‌کنگ مقابل بحرین و کامبوج در دور رفت به تساوی رسید. اگرچه پیشاپیش این بازی برای تیم ملی ایران سخت به نظر نمی‌رسد اما در وضعیت حساس تیم ملی ایران و نیاز به ۱۲ امتیاز از ۴ بازی برای صعود مستقیم از گروه، هنگ‌کنگ نیز یک حریف جدی در بازی امروز است. ایران در دور رفت بازی‌ها، هنگ‌کنگ را ۲- صفر شکست داده بود.

تیم ملی ایران امروز، پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران مقابل هنگ‌کنگ بازی خواهد کرد. این بازی گام اول ایران برای برگزاری دور برگشت مقدماتی جام جهانی قطر است.

بیشتر از ورزش