تعطیلی ۱۸۰ رستوران به دلیل گرانی گوشت

از تعطیلی کسب و کار گرفته تا ضرر به صنعت گردشگری

خبری مبنی بر فروش قیمه بدون گوشت در رستورانهای تهران در شبکههای اجتماعی فارسی زبان در حال چرخیدن بود که رئیس اتحادیه صنفی رستوران و سلف سرویس تهران این خبر را رد کرد ولی خبر تازهای داد که بیشتر همگان را در بهت فرو برد. طی سه ماه گذشته، ۱۸۰ رستوران یعنی یک چهارم از رستورانهای تهران به دلیل گرانی گوشت تعطیل شده اند. علی‌اصغر میرابراهیمی در گفت‌وگو با تسنیم،‌ با اشاره به وضعیت گرانی مواد اولیه رستوران‌ها و افزایش مشکلات رستوران‌داران در ماه‌های گذشته اظهار کرد: متأسفانه با گرانی‌های اخیر، قیمت مواد اولیه از جمله گوشت، مرغ، حبوبات و رب به‌ اندازه‌ای بالارفته که هم باعث کاهش میزان مشتریان شده وهم گلایه همکارانمان را به‌ دنبال داشته و همکارانمان هر روز در تماس با ما از وضعیت قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده و... گلایه می‌کنند و ما هم جوابی نداریم.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران تهران افزود: این وضعیت به‌ گونه‌ای است که امسال به‌ طرز بی‌ سابقه‌ای، شاهد کاهش مشتری در رستوران‌ها هستیم به‌طوری که از ۷۰۰ رستوران ثبت‌شده و دارای مجوز در تهران، ۱۸۰ رستوران تقاضای انصراف از مجوز و ابطال مجوز خود را به ما اعلام کرده‌اند.

این در حالیست که همین فروردین گذشته شهردار سابق تهران خبر از راه اندازی ۱۸۰ هتل و رستوران داده بود. در حال حاضر گوشت به قیمت کیلویی صد هزار تومان در بازارهای ایران به فروش میرسد. اقدامی که نه تنها صدای اعتراض اکثریت را بلند کرد بلکه محصولی تازه به نام گوشت منجمد را وارد سبد کالای مردم کرد. فروش گوشت منجمد با صفهای طولانی مردم روبرو شد هرچند ویدیوهایی مبنی بر وجود مادههایی ناشناخته در درون این گوشتها دست به دست در فضای شبکه های مجازی و رسانه های فارسی زبان چرخید.

میرابراهیمی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر فروش خورش بدون گوشت برای کاهش قیمت تمام‌شده و جذب مشتری گفت: «طبخ خورش بدون گوشت اصلاً امکان‌پذیر نیست چراکه طعم اصلی خورش، به‌ دلیل گوشتی است که در آن استفاده شده لذا «خورش بدون گوشت» عملاً نمی‌تواند به‌عنوان خورش به مشتری فروخته شود، چون به هیچ وجه طعم اصلی خورش را ندارد. من موضوع «فروش خورش بدون گوشت» را که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود، شنیده‌ام ولی تا این لحظه هیچ گزارشی از فروش خورش بدون گوشت توسط رستوران‌ها در تهران به دست ما نرسیده است.»

ایران اینترنشنال به نقل از یک رستوران دار نوشت: «بعد از نا‌امیدی از پیدا کردن شغل مرتبط با مدرک فوق‌لیسانسم، وام ازدواجی را که چند ماه پیش با همسرم گرفتیم همراه قرضی بزرگ، با ضمانت چک از چند دوست و آشنا روی هم گذاشتم تا قبل از ورود به زندگی مشترک، برای خودم کسب‌ و‌کاری شروع کنم. چند ماه اول، درآمدم با هزینه‌های جاری و اجاره‌ مغازه تقریباً برابر بود و می‌توانستم بدهی‌ها را بدهم و سه تا از چک‌هایم را هم پاس کنم. اما در عرض سه ماه بعد از گران شدن نوبتی نان، حبوبات و حتی رب و این اواخر کاهو و در نهایت گوشت، دیگر توان ادامه دادن را در خودم نمی‌بینم. مگر چقدر می‌شود روی قیمت یک پرس چلوکباب گذاشت یا یک ظرف سالاد کاهو را گران کرد؟ مردم نمی‌توانند برای یک وعده غذای ساده‌ برای دو نفر بالای ۱۵۰ هزار تومان هزینه کنند. مشتری‌ها به‌ تدریج کم شدند و در نهایت، دو ماه آخر حتی از پس پرداخت حقوق دو تا از کارگرها هم برنیامدم چه برسد به اجاره و خرید مواد اولیه و مالیات بر ارزش افزوده. حالا من مانده‌ام و یک سری وسایل و ماشین آشپزی و کلی بدهی و چک و وام ازدواجی که به‌ جای استفاده برای شروع زندگی مشترک خرج یک شغل شکست‌خورده شد.»

روزنامه شهروند در این رابطه نوشت: «یکی از مسئولان قبلاً گفته بود که کباب کوبیده زیر ۱۵ هزار تومان، حتما کباب کوبیده نیست و باید اسم دیگری روی آن گذاشت! شاید گوشت حیوانات دیگر استفاده شده باشد یا میزان چربی و نان و مواد دیگر بیشتر از گوشت قرمز باشد. خلاصه باید مراقب بود. سلامتی، بهای گرانی دارد که باید در نظر داشت.

هر پرس خورش قیمه، باید حداقل ۵۰ گرم گوشت داشته باشد. اگر متوسط گوشت قرمز را ۱۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، حداقل ۵ هزار تومان قیمت گوشت آن می شود. به این رقم، مالیات مغازه و هزینه های کارگری و مواد اولیه را اضافه کنید با احتساب ۲۰ درصد سود رستوران دار، هر قیمه حدود ۲۰ هزار تومان تمام میشود. اگر قیمه شما، زیر ۲۰ هزار تومان بود، احتمالا یا برنج غیر ایرانی دارد یا گوشت کم یا مواد بی کیفیت.

هر پرس کوبیده نیز باید حداقل ۱۰۰ گرم گوشت قرمز داشته باشد. یعنی ۱۰ هزار تومان. مخلفات دیگر از پیاز و دستمزد کارگر و اجاره مغازه و حاشیه سود را هم اضافه کنید، باز کوبیده زیر ۲۲ هزار تومان، معنی ندارد. اگر زیر این قیمت مشاهده کردید، احتمالا کوبیده نیست یا مواد، بی کیفیت است.

هر پرس کباب برگ نیز به گفته رییس اتحادیه رستوران داران ایرانی، حداقل ۴۵ هزار تومان برای رستوراندار تمام میشود. به این رقم، حداقل ۲۰ درصد سود و مالیات و این چیزها اضافه کنید، رقم ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان در میآید. پس اگر کباب برگ با برنج به شما نصف این قیمت فروخته شد، احتمالا کباب برگ نیست! البته هستند رستورانهایی که با مدیریت هزینه و استفاده از مواد خوب و کاهش شدید سود خود، برای پاخور مغازه و حفظ مشتری، سودها را در حد ۵ درصد حفظ کردهاند.»

گرانی گوشت قرمز سبب رونق گرفتن قارچ، سنگدان و جگر شده است هرچند به گزارش خبرنگار ایندیپندنت فارسی پیتزافروشان شهر رشت به دلیل وجود نداشتن قارچ مجبور به توقف پخت پیتزا شدند. همچنین شهروندی از تهران در گفتگو با خبرنگار ما از بوی بد و کثیفی سبدهای فروش سنگدان و مرغ خبر داد. تعطیلی رستورانهای تهران که اکثریت آنها در مرکز و پایین شهر واقع هستند، به صنعت گردشگری نیز لطمات جدی وارد خواهد کرد چرا که با وجود گرانی ها، گردشگران به دنبال غذاهای سنتی ایرانی از مشتریان اصلی این رستورانها بودند.


 

بیشتر از اقتصاد