موج سوم کرونا؛ مسئولان پنجشیر برای گردشگران محدودیت وضع کردند

استان پنجشیر یکی از مکان‌های تفریحی و دیدنی شمال کابل است

در فصل تابستان، پنجشیر میزبان گردش‌گران داخلی و خارجی می‌باشد-WAKIL KOHSAR / AFP

پنجشیر، واقع در شمال افغانستان، یکی از تفریحگاه‌های زیبا، نامدار، سرسبز و امن این کشور به شمار می‌رود که در تابستان و ماه‌های گرم آن، مقصد تفریحی گردشگران افغان و بسیار پررونق است. این روزها هم که زمان اوج سرسبزی و زیبایی‌های پنجشیر است و میوه‌های تازه به ویژه توت‌های خوشمزه آنجا رسیده است، گردشگران افغان از سراسر این کشور برای تفریح به این استان می‌روند تا از زیبایی‌ها و میوه‌های تازه آن استفاده کنند و لذت ببرند.

در کنار سرسبزی، زیبایی‌ها، میوه‌های رنگارنگ و آب‌وهوای دلنشین پنجشیر، دریاچه خروشان آن نیز زبانزد عام و خاص است و گردشگرانی که به پنجشیر بروند و بدون آب‌بازی در دریاچه  بازگردند، اندک‌اند.

در فصل تابستان، پنجشیر جنب‌وجوش خاص دارد و میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. روزانه صدها مسافر به این استان رفت‌وآمد دارند اما حالا شیوع ویروس کرونا در افغانستان به ویژه این استان، باعث شده است تا مسئولان آن، برای گردشگران محدودیت وضع کند.

شیوع موج سوم کرونا، مانند سایر کشورهای جهان بر افغانستان نیز تاثیر منفی گذاشته است. این ویروس در حال حاضر در این کشور در گردش است و هزارها تن را مبتلا کرده و شماری را نیز از بین برده است.

استان پنجشیر که تفریحگاه مشهور افغانستان نامیده می‌شود در این روزها با موج سوم کرونا درگیر است و ده‌ها تن از ساکنان آن نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند و آمار مبتلایان همچنان رو به افزایش است. به همین دلیل، مسئولان محلی پنجشیر تصمیم گرفتند برای جلوگیری از گسترش بیماری در این استان، برای ورود گردشگران محدودیت‌هایی در نظر بگیرند و اجاز ندهند که آنان بدون رعایت محدودیت‌های وضع شده برای پنجشیر، به تفریح و تماشا بیایند.

استفاده از ماسک و ممنوعیت سفر و گشت‌وگذار گروهی و موارد دیگری که وزارت بهداشت افغانستان برای جلوگیری از ابتلا به کرونا و سرایت آن به دیگران توصیه کرده است، از نخستین محدودیت‌هایی‌ است برای گردشگری در پنجشیر وضع شده است و اگر این محدودیت‌ها نتیجه ندهد، این استان کاملا قرنطینه خواهد شد و درهای آن به روی گردشگران بسته می‌شود.

رضوان‌الله راهیاب، سخنگوی استاندار پنجشیر، در گفت‌وگو با ایندپندنت فارسی، درباره شیوع موج سوم کرونا در این استان اظهار داشت: «در حال حاضر موج سوم کرونا در تمام پنجشیر آغاز شده و ده‌ها تن را مبتلا کرده است. به همین دلیل مسئولان تصمیم گرفتند برای جلوگیری از بیشتر شدن آمار مبتلایان و مبارزه با این ویروس، محدودیت‌های بهداشتی وضع کنند تا گردشگران علاقه‌مند‌ به پنجشیر، ملزم شوند نکات تعیین شده را مراعات کنند.»

آقای رهیاب گفت:«گردشگران می‌توانند به پنجشیر بیایند اما باید دستورالعمل‌ها را کاملا رعایت کنند. ماسک بزنند، یک جا جمع نشوند و نکات دیگر را که وزارت بهداشت گوشزد کرده، دقیقا اجرا کنند تا خود و مردم دیگر در امان باشند و ما هم بتوانیم از افزایش تعداد مبتلایان و شیوع ویروس جلوگیری کنیم.»

آقای رهیاب، در مورد مبتلایان ویروس کرونا در این استان از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز اطلاعاتی ارائه  داد و گفت:«از شروع اول ماه فروردین تا قبل از خرداد، ۹۲ مورد مثبت کرونا داشتیم اما با شروع اول ماه خرداد تا تاریخ دوازدهم همین ماه، ۲۴۶ مورد مثبت کووید-۱۹ ثبت شده است که بدون شک برای ما به شدت نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که وضعیت خوب نیست.»

او در ارتباط  با آمار مبتلایان بستری در این استان نیز گفت:«در حال حاضر ۱۸ مریض کرونایی در بیمارستان پنجشیر تحت درمان‌اند که وضعیت دو تن از آنان وخیم گزارش شده است و شماری دیگر از مبتلایان که نسبت به افراد بستری در بیمارستان‌ وضعیت بهتری دارند، در خانه‌های خود به سر می‌برند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موج سوم کرونا حالا تمام روستاهای پنجشیر را در نوردیده و مردم محلی و مسئولان حکومتی و نهادهای بهداشتی این استان را نگران کرده و بر آن داشته است تا برای گردشگران محدودیت‌های بیشتری وضع کنند و اگر این محدودیت‌ها نتیجه ندهد، احتمالا پنجشیر مانند دور نخست شیوع کرونا، کاملا قرنطینه می‌شود.

از آغاز موج سوم کرونا در افغانستان بیش از سه ماه می‌گذرد و در این مدت ویروس به تمام افغانستان گسترش یافته و جان‌ شماری زیادی از افغان‌ها را گرفته است. در این روزها، کرونا در افغانستان به شکلی تکان‌دهنده‌ گسترش یافته و بسیاری را مبتلا کرده است تا جایی که بیمارستان‌های پایتخت این کشور که به مریضان مبتلا به کرونا اختصاص یافته بود، پر شده است و برای پذیرش مریض جدید، جا ندارد.

وزارت بهداشت افغانستان چند روز پیش اعلام کرد که به علت افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا، مدرسه‌های ۱۶ استان از جمله استان پنجشیر را تعطیل می‌کند. اکنون نیز خبرهایی شنیده می‌شود که طرح قرنطینه کامل افغانستان در دست بررسی است تا شاید با این اقدام بتوان از شیوع بیشتر و افزایش آمار مبتلایان جلوگیری کرد. مسئولان امور سلامتی در این کشور هشدار می‌دهند که اگر مردم بی‌توجه باشند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و رفت‌وآمدهای غیرضروری داشته باشند، ممکن است میلیون‌ها افغان به این ویروس مبتلا شود و جان خود را از دست بدهند.

بیشتر از زندگی