دریافت اقامت و کارت سبز آمریکا؛ دشوارتر از همیشه

قانون از دو ماه دیگر اجرا می‌شود و بر توانایی مالی متقاضیان تمرکز دارد

رویترز- فرودگاه لس آنجلس، دوم فوریه ۲۰۱۷ ( ایرانیانی که پس از حکم رییس جمهور ترامپ برای ورود به آمریکا با گرین کارت با مشکل مواجه شده بودند) 

مقررات و قوانین جدید اداره مهاجرت آمریکا شرایط کسب و حفظ اقامت دائم (کارت سبز) و تقاضای تابعیت و قبولی در این امتحان برای مهاجرین این کشور را محدودتر و مشکل‌تر می‌کند. افرادی که در گذشته از کمک‌های دولتی بهره‌مند شده‌اند و یا احتمال استفاده از چنین کمک‌هائی در آینده را دارند، افراد مقیم و یا مهاجر وابسته به این کمک‌ها تلقی کرده واز ادامه اقامت و یا صدور ویزای اقامتی برای این افراد جلوگیری می‌کنند. مقامات دولت ترامپ عقیده دارند، هدف از اجرای این قوانین (که از قدیم موجود بوده ولی کمتر اجرا می‌شد) خود اتکائی مهاجرین است و آنها را برای تامین زندگی خود بیشتر ترغیب می‌کند. این مقررات که قرار است از ۱۵ ماه اکتبر ۲۰۱۹ اجرا شود، شامل پناهندگان نخواهد بود.

افرادی که دارای درآمدی متناسب با جدول و معیار کسب درآمد مورد نظر دولت آمریکا نباشند و احتمال استفاده آنها از مزایای دولتی نظیر بیمه درمانی، کمک غذا و مسکن و پول نقد باشد، ممکن است شرایط لازم برای کسب اجازه ورود به آمریکا را نتوانند بدست بیاورند و یا در صورت اقامت با لغو ویزای اقامت و از دست دادن کارت سبز خود مواجه شوند. گرچه ممکن است هدف اصلی این مقررات محدود کردن تعداد مهاجرین به آمریکا باشد، اما به‌نظر می‌رسد دولت ترامپ به دنبال مهاجرهایی است که یا دارای توانائی‌های مالی بیشتری باشند و یا بتوانند خودکفا بوده و روی پای خود بایستند.

در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون مهاجر مقیم قانونی در آمریکا زندگی می‌کنند که ممکن است مشمول اجرای این مقررات بشوند. سالانه ۵۴۴ هزار اجازه اقامت برای افراد واجد شرایط صادر می‌شود. ترامپ رئیس جمهور آمریکا همیشه اظهار داشته مهاجرین آمریکا نباید بار سنگین هزینه زندگی خود را به دوش شهروندان و مالیات دهندگان آمریکائی انتقال دهند. رئیس جمهور آمریکا اخیرا با بستن مرز طولانی مکزیک و جلوگیری از ورود پناهندگان از جنوب آمریکا و تحمیل تقاضای پناهندگی در اولین کشور ورود در جنوب آمریکا باعث افت شدید تعداد پناهجویان شده است. در ماه آوریل گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر بطور غیرقانونی از طریق مرز مکزیک وارد آمریکا شده بودند.

در ماه ژوئیه امسال تعداد چنین افرادی به کمتر از ۲۰ هزار نفر رسیده بود. اجرای قوانینی که در چند سال گذشته تا حدودی یا اجرا نمی‌شد و یا به فراموشی سپرده شده بود و اکنون با تصمیمات ضد مهاجرتی ترامپ دوباره زنده شده و به اجرا گذاشته می‌شود، باعث ناخوشنودی بسیاری از دموکرات‌ها و سازمان‌های حقوق مدنی شده و این کار را نوعی تبعیض از طرف دولت دست راستی ترامپ به‌حساب می‌آورند. منتقدان برنامه اجرای مقررات جدید معتقدند این اقدام بیش از همه، مهاجران از فقیرترین کشورها را مورد هدف قرار داده است. این سازمان‌ها به‌زودی دعاوی حقوقی متعددی را بر علیه دولت ترامپ اقامه خواهند کرد.

تنظیم و تسلیم اظهارنامه‌های حمایت مالی برای افراد مهاجر توسط افراد خانواده و یا دیگران در اداره مهاجرت آمریکا در گذشته موقیعت مالی مهاجران را  نادیده می‌گرفت ولی به‌علت مشکلات اجرائی این تعهدات مالی بنظر می‌رسد از این پس خود مهاجر باید ضامن و تامین کننده نیازهای مالی خود آمریکا باشد.

تعهدات و ضمانت مالی افراد شهروند یا مقیم آمریکا تا زمانی که فرد مهاجر ضمانت شده شهروند آمریکا نشده باشد و یا از آمریکا اخراج نشده باشد کماکان با ضامن مالی(اسپانسر) بوده و وی مسئول پرداخت هزینه (هرچقدر که باشد) خواهد بود. این تعهدات با کسب طلاق و یا جدائی افراد لغو نشده و در بسیاری از موارد فرد ضامن مسئول پرداخت هزینه‌های همسر خود، که سال‌ها از هم طلاق گرفته ولی شهروند آمریکا نشده است، را در بر می‌گیرد. مقررات اجرائی جدید دولت ترامپ سعی می‌کند چنین منافذ قانونی را بسته و افراد را به خودکفایی و عدم وابستگی به کمک‌های دولتی تشویق و یا سوق دهد. لازم به تذکر است که این قوانین تنها شامل ایرانیان نبوده و در مورد همه مهاجرین در آمریکا لازم الاجراء خواهد بود.    

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه