واکسیناسیون ۸۰ درصد جمعیت اسرائیل؛ بازگشت به زندگی عادی

رسیدن به ایمنی گروهی، تنها در صورتی امکان‌پذیر است که حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد از ساکنان یک کشور واکسن تزریق کرده‌ باشند

پس از اجرای موفقیت‌آمیز برنامه واکسیناسیون در اسرائیل، در هفته گذشته تنها ۱۵ مورد ابتلا به کووید-۱۹ گزارش شد - GIL COHEN-MAGEN / AFP

با واکسینه شدن ۸۰ درصد از جمعیت بزرگسالان اسرائیل، زندگی در این کشور به حالت عادی باز‌می‌گردد. متخصصان اسرائیلی می‌گویند تا ۷۰ درصد از شهروندان این کشور از طریق واکسن یا ابتلا به ویروس، به ایمنی گروهی رسیده‌اند. با این حال، برای سفر به کشورهای پرخطر و ورود مسافران خارجی به اسرائیل، محدودیت‌‌ها همچنان ادامه دارد اما محدودیت‌هایی مثل زدن ماسک به زودی لغو می‌شود و همه مشاغل می‌توانند فعالیت‌ عادی خود را از سر بگیرند. 

اسرائیل از روز سه‌شنبه، اول ژوئن، برخی از آخرین محدودیت‌های کووید-۱۹ را هم لغو کرد چرا که گزارش شده آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور، به روزانه ۱۵ مورد کاهش یافته است.

پس از اجرای موفقیت‌آمیز برنامه واکسیناسیون در اسرائیل، در هفته گذشته تنها ۱۵ مورد ابتلا به کووید-۱۹ گزارش شد که کمترین میزان در یک‌ سال گذشته است. این در حالی است که کشورهایی همچون ایالات متحده، همچنان می‌کوشند افراد را به واکسن زدن تشویق کنند. 

کاهش تعداد مبتلایان، صاحبان مشاغل در اسرائیل را ترغیب کرده است که خود را برای بازگشت به زندگی عادی آماده کنند. قانون استفاده از ماسک یکی از آخرین محدودیت‌ها است که مقامات بهداشتی می‌گویند، آن را نیز احتمالا به زودی لغو خواهند کرد. مدارس این کشور نیز که پیش از این بازگشایی شده بودند. 

از اول ژوئن، وزارت بهداشت اسرائیل محدودیت حضور در مکان‌های عمومی با در دست داشتن آزمایش منفی کرونا را حذف کرده است. حالا دیگر ساکنان این کشور هنگام مراجعه به رستوران‌ها، استادیو‌م‌های ورزشی و مکان‌های تفریحی به اثبات اینکه به کرونا مبتلا نیستند، نیازی ندارند. همچنین با لغو مقررات مربوط به مشاغل، همه مشاغل و شرکت‌ها می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر «ایل زیملیچمن»، معاون مرکز پزشکی «شبا»، در گفت‌وگو با بیزینس اینسایدر از پایان همه‌گیری کرونا در اسرائیل خبر داد و گفت: «ما به طور قطع به ایمنی گروهی رسیده‌ایم.» این در حالی است که دانشمندان بارها تاکید کرده‌اند رسیدن به ایمنی گروهی، تنها در صورتی امکان‌پذیر است که حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد از ساکنان یک کشور واکسن تزریق کرده‌ باشند و اسرائیل تاکنون فقط ۵۴ درصد از شهروندان خود را واکسینه کرده‌ است. اما دکتر زیملیچمن، بر این باور است که سایر کشورها نیز می‌توانند با همین سطح از واکسیناسیون با شیوع ویروس مقابله کنند. او تخمین زده که «حدود ۷۰ درصد از شهروندان اسرائیلی از طریق واکسن یا ابتلا به عفونت نسبت به این ویروس مصونیت پیدا کرده‌اند.» 

از دسامبر سال ۲۰۲۰ که واکسیناسیون عمومی در اسرائیل آغاز شد تا ۱۹ آوریل، یعنی به مدت چهار ماه، بیش از ۱۰ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده است. به این ترتیب ۵۴ درصد از کل جمعیت ۹ میلیون و۱۰۰ هزارنفری اسرائیل واکسینه شده‌اند و ۸۸ درصد افراد بالای ۵۰ سال نیز هر دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند. اسرائیل به دلیل در اختیار داشتن واکسن مازاد، برخی گروه‌های غیرآسیب‌پذیر را نیز واکسینه کرد.

مساحت و جمعیت کم در کنار فناوری پیشرفته و اطلاعات جامعی که امکان اولویت‌بندی را فراهم می‌کرد، از جمله عواملی بود که باعث شد روند واکسیناسیون در اسرائیل با موفقیت انجام شود. این در حالی است که فقط شش درصد از کل جمعیت فلسطین، فقط یک دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند.

بر اساس ماده ۵۶ کنوانسیون چهارم ژنو که با هدف حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌ها تنظیم شده، دولت اشغالگر باید با همکاری مقامات ملی و محلی، «اقدامات پیشگیرانه ضروری برای مقابله با بیماری‌های مسری و همه‌گیر» انجام دهد. ضمن آنکه دو طرف درگیر وظیفه نگهداری و مراقبت از افراد مبتلا را بر عهده دارند. در اوایل سال جاری سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد: «شما در اسرائیل ۶۰ برابر بیشتر از فلسطین واکسن کرونا دارید» و سازمان‌های حقوق بشری از این کشور خواستند خیلی سریع به فلسطینی‌ها واکسن بدهد.

هم‌اکنون برنامه جامع واکسیناسیون در اسرائیل به پایان رسیده و اجتماعاتی برای آزمایش میزان موفقیت واکسیناسیون در این کشور برگزار می‌شود. دانشمندان بارها هشدار داده‌اند که نابرابری در توزیع واکسن میان کشورها، از جمله اسرائیل و فلسطین، عواقب خطرناکی مثل بروز سویه‌های جهش‌یافته جدید دارد که در این صورت حتی کشورهایی که واکسیناسیون  انجام داده‌اند نیز از آن در امان نخواهند بود.

اسرائیل همچنان محدودیت‌های مسافرتی را اعمال می‌کند و مرزهای این کشور به روی بیشتر گردشگران بسته است. مسافران پس از ورود به اسرائیل باید به مدت دو هفته قرنطینه شوند و درصورتی‌که آزمایش کووید-۱۹ آن‌ها در نهمین روز منفی بود، اجازه تردد در مکان‌های عمومی را دارند. همچنین شهروندان اسرائیلی برای سفر به ۹ کشور آرژانتین، برزیل، اتیوپی، هند، مکزیک، روسیه، آفریقای جنوبی، ترکیه و اوکراین که میزان ابتلا به ویروس کرونا در آن‌ها زیاد است، به مجوز ویژه نیاز دارند.

بیشتر از جهان