صحبت از جان آدمیزاد است

از تحریم‌ها تا صادرات دارو به نیکاراگوئه

Mehr News Agency

دکتر محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو، خبر صادرات دارو به نیکاراگوئه را در حالی اعلام کرد که معاون بهداشت وزارت بهداشت، علیرضا رییسی بر تاثیر تحریم‌های آمریکا روی دارو تاکید می‌کند. 

به گزارش ایسنا، رییس سازمان غذا و دارو، دکتر محمدرضا شانه ساز، در دیدار با وزیر دارایی کشور نیکاراگوئه، با اشاره به روابط ایران با دولت نیکاراگوئه، عنوان کرد: «کشورمان در زمینه تولید دارو، کنترل سلامت محصولات بهداشتی و آرایشی، دارویی و مکمل‌های غذایی تجارب بسیار خوبی پس از انقلاب اسلامی کسب کرده است. همچنین در زمینه کنترل و پایش غذا و دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات آرایشی و بهداشتی به مدد همکاران‌مان از هرگونه کمک خارجی بی‌نیاز هستیم».

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت در ایران ۹۷ درصد داروها تولید داخلی هستند اما در هر صورت برای ورود مواد اولیه تولید دارو و بعضی از داروهایی که در داخل کشور تولید نمی‌شود به علت تحریم‌ها با مشکل جدی مواجه هستند. علیرضا رییسی معتقد است که  تاثیر تحریم‌ها روی مقوله دارو را نمی‌توان به هیچ عنوان نادیده گرفت :« عملا در زمینه داروئی تحریم وجود دارد. ما برای انتقال ارز برای تامین دارو و تجهیزات دچار مشکل هستیم، حتی ما برای عبور گمرکی و ترخیص کالاها از گمرک‌های آنها نیز دچار مشکل هستیم و در پرداخت ارز به شرکت‌ها نیز به مشکل برخورده‌ایم، عملا تحریم شده‌ایم.» رئیسی در ارتباط با ماهیت گفتمان غرب در خصوص تحریم‌ها گفت: «این یک نوع بازی است که این کشورها راه می‌اندازند. لفظی می‌گویند تحریمی وجود ندارد، ولی چنان شرایط را شکل می‌دهند که ما در شرایط تحریمی دارو قرا بگیریم. عملا کشور ما در دارو و تجهیزات پزشکی تحریم است».

این در حالی است که برایان هوک ، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران مدعی است «ایالات متحده دارو و تجهیزات پزشکی مردم ایران را از تحریم‌های ایالات متحده معاف می کند».

دکتر بابک قرایی مقدم جراح مغز و اعصاب و عصو اسبق انجمن پزشکان عمومی ایران در گفت و گو با ایندیپندنت فارسی در واکنش به خبر صادرات دارو به نیکاراگویه گفت: «خوشبختانه ایران در تولید درصد بسیار بالایی از دارو خودکفاست اما حتی در این حالت گاهی دسترسی به دارویی همچون فلوکستین در داروخانه‌ها تبدیل به دشواری بزرگی برای بیماران می‌شود». 

آقایی قرایی مقدم تاکید داشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، جنایت جنگی است. «ما در زمینه دسترسی دارو برای بیماران سرطانی و ام اس و پیوند اعضا با بحرانی جدی روبرو هستیم. در ظاهر اعلام می‌کنند که دارو تحریم نیست اما در واقعیت شرکت‌های دارویی حاضر به خریدن خطر همکاری با ایران نیستند».

طبق آمار رسمی ایران ، در ۱۲ ماه گذشته هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمانی ۱۹ درصد افزایش یافته است.

دکتر قرایی مقدم با اشاره به بالا رفتن هزینه خدمت درمانی بیماران،تاثیر بالا رفتن نرخ ارز روی دارو وضعیت بیماران زیادی در ایران را بحرانی می‌داند. 

وضعیت نگران کننده عدم دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز در حالی است‌که هفته گذشته محسن جلواتی، قائم مقام مدیرعامل گروه «دیده‌بان شفافیت و پیگیری مسائل دارو» گفت که ۵۲ بیمار به دلیل استفاده از دارویی یه نام اوستین که به صورت چمدانی وارد کشور شده بود، «بینایی خود را از دست دادند». این دارو برای درمان بیماری چشمی و سرطان مصرف می‌شود که مصرف داروهای صادراتی با کیفیت نامعلوم باعث کور شدن افراد شده است.

بیشتر از