آیا مغناطیسی شدن بدن پس از تزریق واکسن کرونا صحت دارد؟

این ادعا که واکسن کرونا حاوی فلز است صحت ندارد

رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران روز چهارشنبه در واکنش به برخی مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد ایجاد خاصیت مغناطیسی در بدن افرادی که واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده‌اند، گفت که این موضوع هیچ مبنای علمی ندارد.

علیرضا زالی در پاسخ به صداوسیما در همین زمینه، گفت وقتی واکسن در یک نقطه‌ای از بافت بدن تلقیح می‌شود، پدیده‌ای تحت عنوان انتشار بافتی رخ می‌‌دهد و واکسن در آن ناحیه مشخص باقی نمی‌ماند و غلظت آن در محل تلقیح کم می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با بیان این نکته که طبیعتا پس از تزریق واکسن برخی عوارض‌ مانند درد یا التهاب در محل تلقیح به‌وجود می‌آید و این عوارض در گذشته بسیار جدی‌تر بوده است، گفت که هیچ نکته‌ای که نشان دهنده عارضه کوتاه‌مدت یا میان‌مدت در واکسن‌ کرونا باشد، موجود نیست.

در چند هفته گذشته برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری را به اشتراک گذاشته‌اند و نشان می‌دهند که یک آهن‌ربای کوچک به محل تزریق واکسن در بازوی آنها می‌چسبد، و ادعا می‌کنند که یک تراشه در بازوی آن‌ها کار گذاشته شده است.

با انتشار این تصاویر، برخی رسانه‌های معتبر در پی حقیقت‌یابی برآمدند که بی‌بی‌سی هم یکی از آنهاست، و می‌گوید این ادعا که واکسن کرونا حاوی فلز است صحت ندارد؛ هرچند برخی واکسن‌ها حاوی آلومینیوم هستند که خاصیت مغناطیسی ندارد.

در گزارش بی‌بی‌سی یک پزشک متخصص می‌گوید واکسن با سرنگی که سوزن آن بسیار نازک است تزریق می‌شود و حتی اگر فلز در مایع واکسن وجود داشته باشد، آنقدر ذرات آن کوچک است که توان نگه داشتن آهن‌ربا را نخواهد داشت.