سیاست‌های فرزندآوری در چین و تبعیض علیه زنان باردار

بعضی از شرکت‌ها وضعیت کار را برای زنان آبستن آنقدر سخت می‌کنند که مجبور شوند شغل خود را ترک کنند

بسیاری از زنان گزارش کرده‌اند که در مصاحبه‌های شغلی از آنها پرسیده شده است که فرزند دارند یا نه- ANTHONY WALLACE / AFP

گزارشی جدید، دریافته است که زنان شاغل در چین در اثر نتیجه مستقیم سیاست دوفرزندی در آن کشور، با تبعیضی مداوم به دلیل آبستنی مواجه می‌شوند.

سیاستی که به زوج‌ها اجازه می‌دهد دو فرزند داشته باشند، در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و از پایان یافتن دوران تک‌فرزندی در چین حکایت داشت که ۳۵ سال در آن کشور برقرار بود.

پیشتر در هفته جاری، چین اعلام کرد به والدین اجازه خواهد داد که تا ۳ فرزند داشته باشند، چرا که نرخ زادوولد (و در نتیجه، جمعیت جوان) کشور رو به کاهش است.

تحقیق سازمان دیده‌بان حقوق بشر به این نتیجه رسیده است که از زمان معرفی سیاست دوفرزندی، زنان شاغل «تنبیه» می‌شوند، چرا که دو بار می‌توانند از مرخصی حاملگی استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان هشدار داده‌اند که بسیاری از شرکت‌ها در تبلیغ مشاغل خود، مصاحبه‌های استخدامی و رفتار در محیط کار علیه زنان تبعیض روا می‌دارند و می‌گویند بعضی از شرکت‌ها وضعیت کار را برای زنان آبستن آنقدر سخت می‌کنند که مجبور شوند شغل خود را ترک کنند.

این گزارش مثال کارگر بارداری را در شرکتی مطرح می‌کند که در استان جیلین در شمال شرقی کشور مشغول به کار و ۷.۵ ماهه باردار بود، اما مجبور بود در فصل زمستان در محل ساخت‌و‌ساز کار کند.

گزارش مذکور همچنین می‌گوید که برخی از تبلیغ‌های مشاغل به صراحت می‌گویند به مردان نیاز دارند یا داوطلبان زنی که فرزندان خود را به دنیا آورده‌اند، چرا که هراس دارند زنانی که بچه ندارند، به احتمال بیشتر اگر آبستن شوند مرخصی خواهند گرفت.

در تبلیغی که اخیرا در تارنمای شغل‌یابی 51job.com برای سمتی مدیریتی در شرکت پوشاکی در پکن منتشر شده بود، آمده است: «سن داوطلبان باید بین ۳۰ تا ۳۵ ساله باشد، از قبل فرزندان خود را داشته باشند، خوش‌تیب و خوش‌قیافه باشند و رفتار خوبی داشته باشند.»

محققان می‌گویند بسیاری از زنان گزارش کرده‌اند که در مصاحبه‌های شغلی از آنها پرسیده شده است که فرزند دارند یا نه، و آیا درنظر دارند در آینده بچه‌دار شوند یا خیر. یکی از فارغ‌التحصلان اخیر دانشگاه می‌گوید تمام ۵ شرکتی که توانسته با آنها مصاحبه استخدامی بگیرد، از او درباره برنامه‌اش برای ازدواج و بچه‌دار شدن پرسیده‌اند. سه شرکت به او اطلاع دادند که اگر علاقه‌مند به بچه‌دار شدن باشد، نمی‌توانند شغل مورد نظر را به او ارائه دهند.

در همین حال، مادری هم که تنها یک فرزند داشت، باید قراردادی امضا می‌کرد و به عنوان شرطی برای گرفتن شغل، می‌پذیرفت که نباید دست‌کم در سه سال آینده فرزند دوم خود را باردار شود.

یاکی وانگ، محققی از دیده‌بان حقوق بشر که در امور چین متخصص است، گفت: «بسیاری از زنان به اینترنت، رسانه‌ها و دادگاه‌ها روی آورده‌اند تا روایت‌های خود را از تبعیض و سوءاستفاده در محیط کار تعریف کنند. با فشار برای دستیابی به نرخ زادوولد بالاتر بدون فراهم آوردن محافظت‌های شغلی کافی، دولت چین به کارفرمایان خود اجازه داده است به آزار و تبعیض (زنان) مبادرت ورزند.»

این گروه حقوق بشری گفت تغییر به سمت سیاست سه فرزندی نیز می‌تواند این وضعیت را وخیم‌تر کند.

سوفی ریچاردسون، دبیر دیده‌بان حقوق بشر در امور چین، به ایندیپندنت گفت: «تغییر سیاست پکن برای اجازه دادن به ۳ فرزند، به سختی بتواند با تبعیض‌های مرتبط با آبستنی مقابله کند و احتمالا آن را وخیم‌‌تر نیز خواهد کرد. پکن باید تمام محدودیت‌ها بر حقوق تولیدمثل شهروندان را لغو کند، در جهت مقابله با هرگونه تبعیض شغلی اقدام کند، و روند را برای مرخصی زایمان والدین هموار کند. فقط در چنین صورتی احتمالا شاهد تغییر مثبت واقعی خواهیم بود.»

پژوهش سابق دیده‌بان حقوق بشر دریافته بود که کارمندان زن دولتی در چین نیز با تبعیض و آزار جنسی مواجه هستند و از هر ۵ آگهی استخدامی برای شغل‌های دولتی، یکی به صراحت اعلام می‌دارد که «صرفا برای مردان» است.

© The Independent

بیشتر از جهان