پرو با بالاترین نسبت جمعیتی جان‌باختگان کرونا، در رتبه نخست جهان ایستاد

دولت پرو اعلام کرد آمار مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا را اصلاح کرده و بیش از ۱۱۰ هزار نفر به ۷۰ هزار جان‌باخته قبل افزوده است

مجموع جان‌باختگان در اثر ابتلا به کرونا در پرو از آغاز همه‌گیری در سال گذشته تا‌کنون، به ۱۸۰ هزار و ۷۶۴ نفر رسیده است- ERNESTO BENAVIDES / AFP

روز دوشنبه ۳۱ مه (۱۰ خرداد) دولت پرو اعلام کرد آمار مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا را اصلاح کرده و بیش از ۱۱۰ هزار نفر به ۷۰ هزار جان‌باخته قبل افزوده است. بدین ترتیب، اکنون پرو نسبت به جمعیتش، از نظر شمار مرگ‌و‌میر در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در صدر جهان ایستاده است.

این کشور آمریکای لاتین خبر مذکور را روز دوشنبه در جریان ارائه گزارش در کاخ ریاست‌جمهوری اعلام کرد. این داده‌ها پس از آن منتشر شد که کارگروهی مسئولیت تحلیل و به‌روزرسانی آمار مرگ‌و‌میر را بر عهده گرفت. 

مجموع جان‌باختگان در اثر ابتلا به کرونا در پرو از آغاز همه‌گیری در سال گذشته تا‌کنون، به ۱۸۰ هزار و ۷۶۴ نفر رسیده است، در حالی که در داده‌های قبلی شمار مرگ‌و‌میر روی رقم ۶۹ هزار و ۳۴۲ نفر تثبیت شده بود. آمار جدید مرگ‌و‌میر گزارش‌شده در فاصله مارس ۲۰۲۰ تا ۲۲ مه سال جاری را دربر‌می‌گیرد. این گزارش پس از آن بود که رسانه‌ها بارها ارقام رسمی را از نظر ترسیم واقعیت وخامت بحران کووید‌ـ‌۱۹ در پرو، زیر سوال بردند.

بنا بر اعلام دولت، در موج اول همه‌گیری، ۸۹ هزار و ۸۸۴ نفر جان باختند، و در موج دوم تا ۲۲ مه سال جاری، ۹۰ هزار و ۸۸۰ مورد مرگ ثبت شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسکار اوگارته، وزیر بهداشت پرو، گفت: «گفته می‌شود علت شمار قابل‌توجهی از مرگ‌و‌میرها کووید‌ـ‌۱۹ ثبت نشده بود.» 

او تاکید کرد معیار تعیین کرونا به‌عنوان عامل مرگ تغییر کرده است. آقای اوگارته گفت پیش‌تر فقط علت مرگ کسانی که «جواب آزمایش تشخیصی‌شان مثبت بود» کووید‌ـ‌۱۹ در نظر گرفته می‌شد اما اکنون سایر معیارها را نیز در‌بر‌می‌گیرد.

ویولتا برمودز، رئیس‌جمهوری پرو، گفت ارقام جامع‌تر برای ادامه رصد همه‌گیری و اتخاذ اقدام‌های مناسب برای مقابله، مفید است. 

جمعیت پرو حدود ۳۲.۶ میلیون نفر است. با توجه به آمار به‌روز‌رسانی‌شده، اکنون بین کشورهای آمریکای لاتین، فقط در کشورهای بسیار پرجمعیت‌تر برزیل (۴۶۱ هزار و ۹۰۰ مورد مرگ) و مکزیک (۲۲۳ هزار و ۵۰۰ مورد مرگ)، آمار جان‌باختگان در اثر ابتلا به کرونا بالاتر است.

بر اساس داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز، که هنوز به‌روزرسانی نشده است، آمار مرگ‌و‌میر در مجارستان ۳۰۴ نفر به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و در پرو ۲۱۲ نفر به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. پس از به‌روز‌رسانی، پیش‌بینی می‌شود که اکنون پرو با قدری اختلاف، در صدر فهرست قرار بگیرد.

این گزارش پس از آن آماده شد که گورستان‌های مملو از خاکسپاری‌های جدید و اقدام بیمارستان‌ها به خرید محفظه‌های یخچال برای استفاده به‌عنوان سردخانه موقت نشان داد وضعیت در واقعیت بسیار وخیم‌تر از داده‌های رسمی است.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها.  

© The Independent

بیشتر از جهان