عبور سیارکی در ابعاد آسمان‌خراش از نزدیکی زمین

طول این سیارک حدود ۱۸۳ متر است و اوایل سال جاری میلادی کشف شده است

این جرم که نام علمی‌اش ۲۰۲۱ کی‌تی‌۱ است، هیچ‌گونه خطری ایجاد نمی‌کند - Mark A. Garlick / AFP

این روزها که انبوهی از اجرام دارند نزدیک می‌شوند، یک سیارک «احتمالا خطرناک» از کنار زمین عبور خواهد کرد.

اما به‌رغم طبقه‌بندی، این جرم که نام علمی‌اش ۲۰۲۱ کی‌تی‌۱ است، هیچ‌گونه خطری ایجاد نمی‌کند، دست‌کم نه در این سفری که به اطراف سیاره ما دارد.

۲۰۲۱ کی‌تی‌۱ از فاصله بی‌خطر ۷ میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند، بسیار دورتر از فاصله ماه با زمین. سرعت این سیارک حدود ۶۴.۵ هزار کیلومتر در ساعت خواهد بود.

طول این سیارک حدود ۱۸۳ متر است و‌ــ همان‌طور که از نامش برمی‌آید‌ــ اوایل سال جاری میلادی کشف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناسا هرگونه جرم نزدیک به زمین در ابعاد بزرگ‌تر از ۱۵۰ متر را که تا فاصله ۷.۵ میلیون کیلومتری نزدیک بیاید «احتمالا خطرناک» قلمداد می‌کند. به این ترتیب، ۲۰۲۱ کی‌تی‌۱ آن‌قدر نزدیک می‌آید که این عنوان را بگیرد.

این یعنی چنین اجرامی به‌دقت رهگیری می‌شوند تا این سازمان فضایی اجرام نزدیک به زمین را فهرست و پیش‌بینی کند، و در صورتی که خطر برخورد یکی از آن‌ها با زمین وجود داشته باشد، راهکاری بیندیشد.

شش سیارک دیگر نیز این هفته از کنار زمین عبور می‌کنند، هرچند همگی از ۲۰۲۱ کی‌تی‌۱ کوچک‌ترند. در حالی که این‌گونه مواجهه‌های نزدیک فرصتی است برای داستان‌های ترسناک درباره خطر برخورد با زمین، اغلب مجالی برای دانشمندان فراهم می‌کند تا به چنین اجرامی نگاهی دقیق‌تر از معمول بیندازند، که می‌تواند جزئیاتی بیشتر در مورد سایر بخش‌های منظومه شمسی آشکار کند.

ناسا برای مقابله با سیارک‌هایی که واقعا زمین را در معرض خطر قرار می‌دهند، برنامه‌‌های دقیق و کاملی دارد. اما تمرین شبیه‌سازی که ماه گذشته انجام شد، نشان داد که شاید کافی نباشند‌ــ شبیه‌سازی چگونگی پاسخ بشر به فاجعه‌ای اجتناب‌ناپذیر ختم شد.

© The Independent

بیشتر از علوم