کسی که بگوید مشارکت پایین مهم نیست نادان است

روحانی وعده داد که ناگفته‌ها را «در زمان مناسب» خواهد گفت

حدود دو هفته مانده به روز رای‌گیری، جدال بر سر انتخابات کم‌رمق ریاست‌جمهوری همچنان ادامه دارد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیئت دولت در حالی که وعده داد «در زمان مناسب» حرف‌هایش را مطرح خواهد کرد به شورای نگهبان هم حمله کرد.

روحانی در بخشی از سخنانش گفت «نکند یک نفر از روی نادانی بگوید که میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم نیست.» اشاره او به صحبت‌های اخیر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بود که گفته بود مشارکت پایین در انتخابات ۱۴۰۰ تاثیری در مشروعیت انتخابات نخواهد داشت. کدخدایی این سخنان را در گفتگو با فایننشال تایمز چند روز قبل از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها گفته بود. نشانه‌ای روشن از برنامه‌ای که شورای نگهبان برای انتخابات ۱۴۰۰ داشت.

اما پس از اعلام اسامی نامزدهای نهایی و بالاگرفتن اعتراضات به عملکرد شورای نگهبان، بار دیگر اعضای این شورا و سخنگوی آن بر موضع خود تاکید کردند و گفتند که الزاما مشارکت در انتخابات به معنای مشروعیت یا عدم مشروعیت نظام نیست.

عباسعلی کدخدایی روز گذشته نیز در مصاحبه با پرس‌تی‌وی گفت که اقدام شورای نگهبان در ردصلاحیت چهره‌های سیاسی تاثیری بر کاهش مشارکت در انتخابات ندارد: «براساس نظرسنجی‌هایی که مؤسسات دولتی داشته‌اند تأثیر آرای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت بسیار اندک است. عوامل موثر بر میزان مشارکت بیشتر شرایط اقتصادی و معیشتی است تا این که بحث‌های سیاسی و اجتماعی باشد. شورای نگهبان براساس قانون اساسی موظف است که شرایط افراد را احراز کند. اگر فردی شرایط را ندارد، مقصر شورای نگهبان نیست. شورای نگهبان باید براساس معیارهای قانونی نظر خود را اعلام کند و اعلام نظر شورای نگهبان هم معتبر است. البته میزان تاثیرگذاری نظر شورای نگهبان بسیار اندک خواهد بود.»

روحانی در سخنان امروزش به موضوع رویدادهای پس از مرگ روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی و انتخاب علی خامنه‌ای به رهبری نیز اشاره کرد و گفت در آن زمان روند انتقال قدرت به سرعت انجام شد و مشکلی پیش نیامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی در روزهای گذشته تلاش کرده بود تا در نظر شورای نگهبان برای انتخابات ۱۴۰۰ تغییر ایجاد کند. او ابتدا یک نامه به علی خامنه‌ای نوشت و از او خواست تا دایره افراد تایید‌صلاحیت شده با حکم حکومتی وی گسترده شود. گزارشی از پاسخ خامنه‌ای به این نامه رئیس‌جمهور منتشر نشده است. علی خامنه‌ای یک روز پس از انتشار خبر این نامه‌نگاری در یک سخنرانی مجازی برای نمایندگان مجلس، از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرد و گفت که افرادی به دنبال انتقام گرفتن از این نهاد هستند و خدا از آن‌ها نخواهد گذشت.

دو روز پس از این سخنرانی پر از طعنه علی خامنه‌ای، حسن روحانی نامه دیگری به شورای نگهبان نوشت و در مورد اصل ۱۱۳ قانون اساسی به این شورا تذکر داد. نامه روحانی به شورای نگهبان نیز بی‌پاسخ مانده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران روز ۲۸ خردادماه برگزار خواهد شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نرخ احتمالی مشارکت در این انتخابات کمتر از همه دوره‌ها خواهد بود.