مصر در تلاش برای پایان دادن به اختلاف بین گروه‌های فلسطینی

تشکیلات خودگردان فلسطین بر روند بازسازی غزه نظارت خواهد داشت

راهپیمایی در حمایت از فلسطینیان در واشنگتن. عكس از:  AFP

عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر، سفر دو روزه‌اش به تل‌آویو، رام‌الله و غزه را در حالی به پایان رساند که دولت مصر خواستار گفت‌وگوی ملی و جامع برای پایان دادن به اختلاف بین گروه‌های فلسطینی و توافق برای نظارت تشکیلات خودگردان فلسطین بر روند بازسازی نوار غزه است.

با آن‌که سفر عباس کامل با هدف تثبیت آتش‌بس، خاتمه بخشیدن به اختلافات بین فتح و حماس و هموار کردن مسیر آغاز روند سیاسی بود، اما نتوانست در مورد پایان دادن به محاصره غزه و بازگشت به وضعیت قبل از جنگ، به موفقیتی دست یابد.

نقش مصر

البته حمایت آمریکای، اروپا و کشورهای منطقه‌ در مورد گسترش نقش مصر در مسئله فلسطین از طریق نوار غزه، زمینه را برای سفر عباس کامل به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی فراهم کرد.

رئیس سازمان اطلاعات مصر، روز یکشنبه گذشته، دیدار خود را از تل‌آویو با ملاقات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل آغاز کرد، پیش از آن‌که با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله در مورد تبدیل کردن آتش‌بس کنونی به یک آرامش پایدار در غزه و کرانه باختری و دستیابی به سازش با جنبش حماس گفت‌وگو کند. همچنان،‌ عباس کامل قبل از بازرسی از مکان‌های پیشنهادی برای شروع بازسازی در نوار غزه، با یحیی سنوار، رئیس جنبش حماس و نمایندگان سایر جناح‌های فلسطینی دیدار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که مصر در صدد دستیابی به توافقی است که شامل آتش‌بس دائمی، بازسازی و رفع محاصره غزه باشد، اسرائيل اصرار دارد که موضوعات یادشده می‌تواند در چارچوب تبادل زندانیان با "حماس"، انجام شود، اما حماس با رد این پینشهاد تأکید دارد که مبادله زندانیان، پرونده جداگانه است.

این مقام امنیتی مصر برای این‌که نشان دهد که تشکیلات خودگردان فلسطین نهاد مسئول نظارت بر روند بازسازی در نوار غزه است، با شماری از وزرای فلسطینی عازم غزه شد تا آن‌ها نیز در گذاشتن سنگ بنای یک پروژه مسکونی مشارکت داشته باشند.

مصر با حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی، طوری از تشکیلات خودگردان فلسطین، به رهبری محمود عباس، برای نظارت بر بازسازی تلاش می‌کند تا این امر به عامل دیگری برای اختلاف و جدایی میان کرانه باختری و نوار غزه تبدیل نشود.

در پیوند به این موضوع، ولید عوض، یکی از رهبران حزب مردم فلسطین گفت که «مصر در حال کار روی چندین مسیر به هم پیوسته است که هر یک به دیگری منتهی می‌شود.» وی افزود که این مسیر با تثبیت آتش‌بس شروع و وارد مرحله بازسازی و آشتی ملی می‌شود تا منجر به رفع محاصره غزه شده و با استفاده از توجه اخیر جامعه جهانی به مسئله فلسطین، روند سیاسی حل منازعه فلسطین و اسرائیل به طور جدی از سر گرفته شود. ولید عوض خاطرنشان کرد که تمایل فلسطینیان به نقش مصر تنها در خاموش کردن آتش جنگ محدود نمی‌شود، بلکه فلسطینی‌ها می‌خواهند مصر در بسیج کردن جامعه جهانی برای حمایت از حقوق فلسطینیان و سهیم کردن آمریکا در حل منازعه اعراب و اسرائیل، نقش گسترده‌تری ایفا کند.

سر و سامان دادن به امور داخلی

در همین حال،‌ عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر بر لزوم «متحد کردن جبهه داخلی فلسطین زیر چتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین" تأکید کرد و افزود که قاهره "متعهد به تحقق آشتی هرچه زودتر در فلسطین است.» این در حالی است که محمود عباس توافق کرده است که قاهره به عنوان بخشی از تلاش‌های مصر در حمایت از یکپارچگی موضع فلسطین، میزبان نشست دبیران کل جناح‌های فلسطینی باشد.

رئیس جمهوری مصر در نامه‌ای به محمود عباس، حمایت همه جانبه خود را از ملت فلسطین و رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرده است. طبق آژانس خبری فلسطین، رئیس جمهوری مصر در پیامش بر تقویت تلاش‌ها برای پایان دادن به اختلافات و اتخاذ تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار تنش، تأکید کرد. در مقابل، محمود عباس، تلاش‌ها و ابتکار عمل مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی، به منظور حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از مسئله عادلانه فلسطین را ارزشمند تلقی کرد.

همچنان، خلیل الحیه، معاون رئیس جنبش "حماس" در غزه، اظهار داشت که هیئت حماس با عباس کامل دیدار کرده و در مورد سر و سامان دادن به امور داخلی فلسطین و توافق بر رهبراد ایستادگی در برابر جهان با چشم انداز استراتژیک به منظور دستیابی به حقوق فلسطینیان، گفت‌وگو کرده است.

در همین حال، احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، تأکید کرد که مصر می‌خواهد روند بازسازی «با یک افق سیاسی و تحت نظارت دولت فلسطین» انجام شود.

از سوی دیگر، خلیل شاهین، مدیر تحقیقات و سیاست‌ها در مرکز مطالعات استراتژیک فلسطین، گفت که «حماس با نظارت تشکیلات خودگردان فلسطین بر بازسازی مخالفت نمی‌کند، زیرا مشارکت حماس در این زمینه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی قابل پذیرش نیست.» وی افزود که «جنبش حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی موافقت دارد و قصد دارد از طریق سازمان آزادی‌بخش فلسطین وارد نظام سیاسی فلسطین شود.» خلیل شاهین خاطرنشان کرد که مصر در تلاش برای متحد کردن گروه‌های فلسطینی و حمایت از مشروعیت محمود عباس با هدف بهره‌برداری از توجه جامعه جهانی به مسئله فلسطین است تا زمینه آغاز یک روند سیاسی که به درگیری‌ها پایان دهد، فراهم شود و در نتیجه، از یک سو، اقدام به بازسازی شود و از سوی دیگر، به عواملی که به ایجاد موج خشونت اخیر منجر شد، پایان داده شود.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان